Home Gezondheid Ben jij hoogsensitief? Deze voedingstips helpen jou om gezond en gelukkig te leven

Ben jij hoogsensitief? Deze voedingstips helpen jou om gezond en gelukkig te leven

Door Anita Mulderij
Voeding

Wie gezond en productief wil zijn, moet goed voor zichzelf zorgen. Dat geldt voor iedereen, maar voorál voor mensen die hoogsensitief zijn. Als je hoogsensitief bent, ben je je niet alleen extra bewust van wat er gebeurt in je omgeving, maar ook wat er met je lichaam aan de hand is. Of het nu om hoofdpijn, spierpijn of iets anders gaat, het zijn allemaal tekenen die aangeven dat er iets speelt en meestal geven deze signalen zelfs aan dat je lichaam uit balans is. Ook op bepaalde soorten voeding kunnen hoog sensitieve personen erg verschillend reageren. Wat kun je het beste eten als je hoogsensitief bent om zo gezond en gelukkig mogelijk te leven?

Voedingsdilemma’s van een HSP

Veel hoogsensitieve personen vinden het moeilijk om de juiste balans te vinden als het op voeding aankomt. Te weinig eten kan zorgen voor een licht gevoel in je hoofd of zelfs een angstig gevoel. Te veel eten of een te vol gevoel kan leiden tot weinig focus. Ook reageren hoogsensitieve personen extra sterk op bewerkte voedingsmiddelen, e-nummers, geraffineerde suikers, alcohol, gefrituurd voedsel, en cafeïne. Om je lekker te voelen als hoog sensitiefpersoon is het daarom extra belangrijk om op je voeding te letten. De volgende voedingstips kunnen je daarbij helpen:

Voedingstips voor HSP’s

#1 Baseer je eetpatroon op groente

Groente is een goede, sterke basis voor een gebalanceerd eetpatroon. Je kunt ze makkelijk verwerken in verschillende maaltijden en ze bij elk maaltijdmoment eten. Denk aan groene smoothies als ontbijt, groentesappen of rauwe groenten met hummus als tussendoortje, een salade als lunch en soep of wokgroenten als avondmaaltijd. Groenten zitten boordevol vezels, vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Ook zijn ze licht verteerbaar en daardoor ideaal om veel van te eten als je hoogsensitief bent. Eet jij nog niet voldoende groenten? Onderzoek wat je kunt doen om ze extra aan je voedingspatroon toe te voegen. Je zal merken dat het je goed doet, het veel energie geeft en dat ook je huid gaat ervan stralen. Dat is mooi meegenomen natuurlijk!

#2 Kies goede aanvullende ingrediënten

Om je eetpatroon verder aan te vullen, kun je het beste kiezen voor gezonde, natuurlijke producten die een uitstekende aanvulling zijn. Denk aan noten, zaden, pitten, quinoa, peulvruchten, zoete aardappelen of fruit. Als je voor dierlijke producten gaat, kun je het beste kiezen voor de biologische of grasgevoerde variant. Zo weet je zeker dat het van goede kwaliteit is en je gezondheid goed doet. Eet maximaal drie keer per week vlees en neem kleine porties omdat het behoorlijk zwaar is om te verteren.

#3 Maak van ‘opkikkertjes’ geen gewoonte

Dat wil zeggen: misschien drink je dagelijks groene thee of begin je elke ochtend met een kop koffie. Omdat je als hoogsensitief persoon enorm sterk op deze drankjes kunt reageren, is het beter om deze te laten staan. Ga alleen voor dat kopje koffie bij hoge nood of als je er na lange tijd écht heel veel zin in hebt. Drink vooral water met bijvoorbeeld een schijfje citroen, komkommer of wat munt erin en vul dat aan met verse kruidentheeën en groentesappen.

#4 Vermijd extreme detoxes

Denk bijvoorbeeld aan een sapkuurtje of watervasten. Af en toe is het prima om te detoxen en je lichaam de kans te geven om op te ruimen. Als je hoogsensitief bent, kun je hier beter mee oppassen en ritme en regelmaat in je eetpatroon creëren. Omdat je zenuwstelsel essentiële biochemische stoffen mist op dagen dat je aan het detoxen bent, kan je er juist extreem van in de stress schieten. Let op: veel zweten kan hetzelfde effect hebben (bijvoorbeeld na een dagje sauna of een warme dag). Houd daar rekening mee en blijf goed letten op hoe je je voelt en drink veel water.

#5 Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Wanneer je je angstig, licht in je hoofd of prikkelbaar en moe voelt, kan het zijn dat je bloedsuikerspiegel uit balans is. Zorg daarom dat je gedurende de dag regelmatig iets eet en richt je met name op groente, gezonde vetten en eiwitten. Vijf à zes eetmomenten per dag is ideaal om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Ook kan het helpen om koolhydraatarm te eten. Dit houdt in dat je snelle koolhydraten zoveel mogelijk vermijdt, omdat ze een piek in je bloedsuikerspiegel veroorzaken. Eet daarom liever geen witte pasta, rijst en aardappelen maar kies voor quinoa, boekweit, zoete aardappelen en zilverliesrijst, deze bevatten langzame koolhydraten en houden je bloedsuikerspiegel stabieler.

#6 Anti-stress

Als hoogsensitief persoon kan het zijn dat je snel en makkelijk in de stress schiet. Hierdoor gebruikt je lichaam veel magnesium en vitamine B. Natuurlijk is het belangrijk om een manier te vinden waarop je ontspannen kunt leven. Yoga, ademhalingsoefeningen, mediteren en wandelen kunnen je daar enorm bij helpen. Daarnaast kan het wonderen doen om voedingssupplementen tot je te nemen. Let op: kies voor voedingssupplementen die je in de biologische- of natuurwinkel vindt, dus die zo puur mogelijk zijn. Magnesium, B-vitamines, omega 3 vetzuren en vitamine D zijn een mooie aanvulling op een gezond voedingspatroon.

Wil je meer lezen over hoe voeding je beïnvloedt? Lees hier hoe voeding je kan ondersteunen bij je spirituele ontwikkeling. 

Boekentip Inspirerend leven: East by West

Een interessante manier om op de behoeftes van jouw specifieke lichaamstype in te spelen is ayurveda, een eeuwenoude manier om(o.a.) door middel van voeding je lichaam in balans te brengen. In East by West legt Jasmine Hemsley uit hoe het werkt, hoe je jouw lichaamstype kunt ontdekken en – nog veel belangrijker – hoe je ayurvedisch kunt koken! Bestel jouw exemplaar voor € 29,99 bij onze webshop Boekenwereld.com met gratis verzending.


 

Leave a Comment