Home Burn-out Hooggevoeligheid: na een burn-out weer aan het werk

Hooggevoeligheid: na een burn-out weer aan het werk

Door Lusanne Hogeweg
burn-out werk

Lusanne Hogeweg weet waarover ze praat: ze raakte overspannen, ontdekte de kracht van haar intuïtie en hooggevoeligheid en vond haar weg in werk. Nu helpt ze als HSP loopbaan-coach anderen om vol zelfvertrouwen en energie aan de slag te gaan. Hoe weet je nou welke baan na een burn-out bij je past? Lusanne geeft advies!

Je bent na een burn-out op zoek naar een andere baan, maar weet niet welke richting je op wilt. Hoe ontdek je wat bij je hooggevoeligheid past? Hoe kun je werk vinden dat je met energie kunt blijven doen? Ik geef je drie tips.

Voel je diepere drijfveren

Vaak raken we burn-out van werk waar we niet echt gemotiveerd voor zijn. Ga daarom dingen doen waar je blij van wordt. Daar krijg je weer energie van! Dat hoeft niet meteen in een betaalde baan. Je kunt je periode van ziekte of werkloosheid gebruiken om nieuwe dingen uit te proberen, als vrijwilliger of tijdens een snuffelstage. Wie uit je omgeving heeft een baan die jou interessant lijkt? Vraag of je mag komen praten of een keer mag meelopen.

Vragen voor zelfonderzoek:

  • Welk soort werk lijkt je leuk om te doen?
  • Wat deed je als kind graag?
  • Welke waarden zijn voor jou belangrijk in werk?
  • Wat wil je betekenen voor anderen?
  • Wat heb jij te bieden?

Zie je kernkwaliteiten

Dat wat we van nature goed kunnen en wat ons makkelijk afgaat, is precies waarmee we van waarde kunnen zijn voor anderen. We zien dat bij onszelf vaak niet zo goed. We vinden het vanzelfsprekend of zien niet hoe waardevol ons vermogen tot aanvoelen is. Vraag daarom aan mensen die je vertrouwt (vrienden, familie en oud-collega’s) welk werk ze jou zien doen en wat zij jouw belangrijkste kwaliteiten of vaardigheden vinden. Deze feedback kan je inzicht geven in het soort werk waar jij geknipt voor bent.

Vragen die je kunt stellen aan vrienden, familie en oud-collega’s:

  • Wat zie jij als mijn drie grootste talenten?
  • Wat is het talent dat ik zelf het meest onderschat of onderwaardeer?
  • Wat kan ik veel beter dan andere mensen die jij kent?
  • Hoe denk je dat ik professioneel het beste tot mijn recht zou komen?
  • Waarvoor zou je mij bij andere mensen uit jouw netwerk introduceren?

Zorg voor balans

Als je werk doet waar je intrinsiek gemotiveerd voor bent en waar je jouw talenten ten volle kunt inzetten, krijg je er energie van. Dit is belangrijk om het langdurig te kunnen volhouden. Toch is er nog een punt waar je na een burn-out op moet letten: pas op dat je niet weer opgebrand raakt. Want ook met doen waar je blij van wordt, kun je jezelf uitputten.

Burn-out is een signaal van onbalans. Het is belangrijk om je bewust te zijn van je neiging om maar door te gaan. Vaak zit daar een idee van ‘moeten’ onder. Wen jezelf aan om tijdig te pauzeren, om inspanning af te wisselen met ontspanning. Neem daarom dagelijks een moment van bezinning. Ga mediteren, wandelen in de natuur, doe yoga of beoefen mindfulness.

Deze dingen helpen je om te leren voelen: wanneer is het genoeg? Waar heb ik nu behoefte aan? Het is juist voor hoogsensitieve personen van groot belang om beter bij zichzelf te blijven. Een andere balans die je in de gaten wilt houden, is je energie-huishouding.

Oefening in energie

Maak twee lijstjes.

  • Op lijst 1 zet je de dingen waar je energie van krijgt, in werk- en privé-tijd.
  • Op lijst 2 komen de zaken die energie kosten.

Vergelijk beide lijsten. Is de ene langer dan de andere? Verlies je per saldo meer energie dan je krijgt of houd je energie over? Hoe kun je zorgen voor meer balans: waar ga je mee stoppen en wat ga je juist vaker doen?

Als je weet waar je goed in bent en wat je energie geeft, heb je een helderder beeld van werk dat bij jou past en kun je gerichter daarnaar op zoek gaan. Hier vind je nog meer tips die je helpen om werk te vinden.

Als je actief zoeken naar ander werk en uitproberen waar je weer blij van wordt, combineert met op tijd rust nemen en voelen hoe het gaat, dan vind je al doende werk dat echt bij jou past. Veel succes!

Boekentip: De belofte van burn-out

de belofte van burn-outIn mijn boek De belofte van burn-out vind je informatie over de verschillende niveaus waarop je burn-out bent geraakt en hoe daarop weer te herstellen. De interviews met de vele hooggevoelige personen die ik heb gehouden laten zien welke klachten je zoal kunt hebben en bieden erkenning en herkenning. Ze vertellen ook wat hen heeft geholpen om weer te herstellen.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 19,90

Lees ook deze artikelen:

Laat een bericht achter