Home Hooggevoeligheid Hooggevoeligheid: hoe maak ik duidelijk dat ik rust nodig heb?

Hooggevoeligheid: hoe maak ik duidelijk dat ik rust nodig heb?

Door Susan Marletta Hart

Simon is hooggevoelig, heeft een licht verstandelijke beperking en loopt tegen veel dingen aan. In de eerste plaats tegen het onbegrip van de leiding van het verblijf waar hij woont. Ze begrijpen zijn prikkelgevoeligheid niet en vinden dat hij gezellig met alles mee moet doen.

Tijdens de gezamenlijke avondmaaltijd heeft Simon veel last van de enorme kakofonie van herrie en energieën. Aan tafel zitten negen volwassenen en een kind, en Simon voelt al die verschillende energieën. Een jong gezinnetje dat onderdeel van de woongemeenschap is, worstelt met wat wel en niet door de beugel kan en voelt zich bekeken en beoordeeld door de andere tafelgenoten. Het kind is lastig, huilt, jammert en gilt regelmatig.

Simon heeft na de dagbesteding waarin het best wel eens druk kan zijn, de behoefte aan rust. Hij kan de drukte van de bewoners in de avond niet meer goed verwerken. Simon’s probleem is heel helder en voor alle hsp’s heel herkenbaar. Ik begrijp zijn probleem heel goed en het is heel erg jammer dat de begeleiding van niet voldoende op de hoogte is van zijn hooggevoeligheid. Natuurlijk wil je niet iedere avond overgeleverd zijn aan negen verschillende energieën. Zeker niet tijdens de maaltijd – dat slaat op je vertering. Ik vind het zelf al heel lastig met vier familieleden aan één tafel (onze thuissituatie) maar negen is meer dan het dubbele.

Thuis met een bordje op bed

Simon is door de griep geveld, wat maakt dat hij voor de verandering thuis is en een bordje eten op bed gebracht krijgt. Nu pas ervaart Simon hoe heerlijk het is om te eten in zijn eigen sfeer. Hij realiseert zich dat dit het antwoord is op een lange zoektocht naar rust. Het raakt hem en hij vertelt het me met tranen in zijn ogen. “Ik zou dit willen veranderen maar ik ben behoorlijk bang voor het antwoord van de leiding. Het wordt me nu duidelijk dat ik die enorme uitputtende energie bij de groep in de groepskeuken niet meer wil, maar hoe vertel ik dat aan de leiding die vindt dat ik me afsluit voor de rest en dat ik onder de mensen moet blijven.”

De behoefte om je af te zonderen wordt niet altijd juist begrepen door diegenen die er minder behoefte aan hebben. Als hsp wordt je gauw als aansteller of asociaal gezien. Maar je terugtrekken en bescherming opzoeken heeft niets met antisociaal of isoleren te maken. Ik zelf heb geleerd dat me terugtrekken bijzonder noodzakelijk is en dat – als ik mij voldoende teruggetrokken heb, er vanzelf weer een behoefte komt om mij naar anderen te openen. Het is juist zaak om naar jouw persoonlijke balans te zoeken in plaats van aan verwachtingen van anderen te voldoen. Regelmatig even afzonderen is voor een hoogsensitief persoon heel noodzakelijk en gezond.

Gezelligheid en samen dingen doen

We hechten als cultuur veel waarde aan ‘gezelligheid’ en aan dingen samen doen, alsof het iets is wat zo zou horen te zijn. Alsof het vanzelfsprekend is dat we permanent onder de mensen verkeren. We maken daarin ook weinig onderscheid tussen de mensen die we kennen en niet kennen. Mensen in steden ontmoeten gemiddeld enkele tientallen tot honderden mensen per dag. Onbekende mensen die je in openbare ruimtes voorbij loopt, met wie je een woord of blikcontact mee uitwisselt, of naast wie je zit in bus of tram. Evolutionair gezien zijn dit soort contacten niet natuurlijk en fysiologisch gezien zelfs ongezond. De mens heeft zich over een periode van circa zes tot zeven miljoen jaar ontwikkeld tot wat we vandaag de dag zijn. Als we het begin van de verstedelijking definiëren als de opkomst van de industriële revolutie, wonen mensen minder dan 0,01 procent van de geschiedenis in stedelijke omgevingen. Meer dan 99,99 procent van de tijd heeft de mens doorgebracht in een natuurlijke habitat. In de natuur, omringd door bomen, planten, velden en rivieren.

De kloof tussen de natuurlijke omgeving, waaraan onze fysiologische functies zijn aangepast, en de zeer verstedelijkte en kunstmatige omgeving waarin steeds meer mensen vandaag de dag wonen, is enorm en hoewel we het dagelijkse contact en de uitwisseling met anderen mensen als iets volkomen vanzelfsprekend zijn gaan vinden, is ons energieveld – en vooral die van de gevoelige mens – er niet op ingesteld. Het lichaam, met name het hormoonsysteem, heeft de evenwichtige rust van de natuur nodig om zijn gezondheid op peil te houden, zich te ontdoen van stresshormonen en weer in balans te komen.

Helderheid scheppen

Samen met Simon bedenk ik een manier om zijn behoeften over te brengen aan de leiding. Ik adviseer hem om niet te emotioneel (of met stemverheffing) het gesprek in te gaan. Leidinggevenden hebben meer aan goede argumenten en wetenschappelijke feiten. Getallen en cijfers over hooggevoeligheid. Bovendien heeft het meer voordeel voor iedereen om kansen te tonen, en geen kritiek te geven. Verder zal de leidinggevende merken dat als je volhardt vanuit zelfrespect deze sneller vertrouwen krijgt in jouw beslissing. Daarom raad ik Simon aan een bepaalde energie uit te gaan stralen: een energie van rust en zelfrespect.

Ik geef Simon de tip om in het vervolg zijn sociale gedrag zelf te sturen en pro-actiever te worden; dit betekent vooruit denken en plannen wat je zelf prettig vindt.

Bijvoorbeeld zelf bepalen in welke ruimte hij alleen of met een ander persoon wil zijn. Maar ook om zelf proactief het tijdstip en de tijdsduur van gezelligheid bepalen. Ook druk ik Simon op het hart dat hij zich echt niet schuldig of slecht hoeft te voelen over zijn behoefte om alleen te zijn.

Als ik Simon een maand later weer spreek, is hij op yogales gegaan. Hij vindt dit bijzonder heerlijk! “Eindelijk voel ik weer balans in mijn eigen geest en lichaam. Ook mijn gevoeligheid wordt door de yogalessen bewuster. Ik begrijp nu dat ik nog een pad af te leggen heb in de omgang met mijn sensitiviteit. Dat ik veel meer zorg mag dragen voor mezelf en mijn eigen behoeften. En dat ik een slag te slaan heb om de leiding van mijn groepshuis uit te leggen wat hooggevoeligheid is en wat er voor nodig is om ermee om te gaan.”

www.susanmarlettahart.com

Hooggevoeligheid en stress

Wil jij ook graag minder stress ervaren en om leren gaan met je gevoeligheid? Hooggevoeligheid expert Susan Marletta Hart deelt in Hooggevoeligheid en stress hoe je als HSP beter met stress kunt omgaan.

Bestel jouw exemplaar bij onze betrouwbare webshop Boekenwereld.com met gratis verzending!


 

Leave a Comment