Home Doelen & Succes Hooggevoelig: 5 tips voor een HSP met een flexwerkplek

Hooggevoelig: 5 tips voor een HSP met een flexwerkplek

Door Jolanda Hoogkamer

De laatste jaren is onze werkomgeving drastisch veranderd. Bijna alle grote bedrijven werken met flexwerkplekken en grote kantoortuinen. En als ondernemer kom je op plekken waar je achter je laptop kruipt en er tegelijk ook veel om je heen gebeurt. Als je hooggevoelig bent dan kan dit erg belastend voor je zijn. Na een dag werken kom je doodmoe thuis en heb je vaak veel minder werk verzet dan je in je hoofd had. In dit artikel lees je hoe jij als HSP met plezier wel veel werk kan verzetten op een flexwerkplek zonder dat je er uitgeput van raakt.

Als HSP ontvang je veel meer informatie

Als je hooggevoelig bent dan neem je de hele dag door meer informatie en signalen op vanuit je omgeving. En al die signalen en al je gevoelens en gedachten verwerk je op een dieper niveau dan iemand die niet hooggevoelig is. Op een nieuwe of wisselende werkplek waar er veel om je heen gebeurt, staan je voelsprieten de hele dag uit en neem je heel veel informatie op uit je omgeving. Bewust en onbewust. Niet zo gek dus dat hier erg moe van kan worden en dat je misschien wel minder productief kunt werken in op zo’n flexplek. Door bewust met je hooggevoeligheid om te gaan kun je wel met plezier werken in een onrustige ruimte en ook nog veel werk verzetten.

Tip 1 Wennen aan de flexplek

HSP’s hebben vaak moeite met veranderingen. Als je werksituatie verandert en je bent die nieuwe situatie niet gewend dan heeft dat veel impact op je aandacht en je energie. Op bewust en onbewust niveau. Het kan je helpen om de verandering of de nieuwe flexwerkplek langzaam te introduceren. Werk bijvoorbeeld één dag op een flexplek in een drukke omgeving en wissel de dit af met een rustige werkplek of een dag thuiswerken, als je die mogelijkheid hebt.

Tip 2 Kies bewust je plek in de flexwerkruimte

Als je binnenkomt in de werkomgeving, neem dan de tijd om de ruimte in je op te nemen. En wees je heel bewust waar jij vandaag behoefte aan hebt. Heb je behoefte aan verbinding of wil je dichtbij bepaalde mensen of collega’s zitten? Of heb je juist meer behoefte aan wat meer rust of juist (dag)licht? In een hoek zitten kan veiliger en rustiger voelen omdat er niet steeds mensen achter je langs lopen.

Tip 3 Wees je bewust van hoe jij je voelt

Zit je niet lekker in je vel, ben je moe, gestrest of ben je al licht overprikkeld? Wellicht is een drukke ruimte dan helemaal niet goed voor je en raak je ernstig overprikkeld. Creëer de mogelijkheid dat je op zo’n dag jezelf terug kan trekken op een stilte/solo werkplek of ga een dag thuiswerken.

Tip 4 Bescherm jezelf met een koptelefoon

Als er minder omgevingsgeluid bij je binnen komt dan ontvang je minder prikkels en informatie van buitenaf. Dit helpt je om je beter te concentreren, je bent minder snel afgeleid en je krijgt minder impulsen binnen. Door oortjes te gebruiken of een koptelefoon op te zetten met bijvoorbeeld rustige muziek bescherm jij jezelf tegen het omgevingsgeluid.

Tip 5 Bescherm jezelf met je energie

Waar je aandacht is, is je energie. Als jij met je aandacht naar buiten gericht bent op een drukke werkplek dan is je energie daar ook. Met als gevolg dat jij je vermoeid voelt en je slecht kan concentreren op je werk. Door je aandacht naar binnen te richten en je bewust te zijn van jouw energie en je energieveld bescherm jij jezelf tegen alle impulsen en prikkels van buitenaf. Je kunt jezelf bewust beschermen door een bubbel om je aura heen te zetten. Energie van andere mensen of alle prikkels uit de ruimte kun je weer uit jouw bubbel bewegen.

Is het nieuw voor je om iets met je energie en je aura te doen? Kun je wel wat hulp gebruiken? Speciaal voor jou maakte ik een geleide meditatie waarin ik je stap voor stap begeleid in het beschermen en schoonmaken van jouw energie. Vraag de meditatie hier gratis aan.


Boekentip Inspirerend leven: Energetische bescherming

Energetische bescherming van Fons Delnooz en Patricia Martinot

Als je hooggevoelig bent, lijkt het soms net alsof je gebombardeerd wordt met alle intense indrukken uit je omgeving. Hoe bescherm je je hiertegen? Energetische bescherming van Fons Delnooz en Patricia Martinot wordt ook wel het ‘basisboek voor hooggevoelige mensen’ genoemd: hierin vind je tips en oefeningen om bij jezelf te blijven. Je kunt jouw exemplaar bestellen bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,- met gratis verzending.


 

Laat een bericht achter