Home Gezondheid Hoe laat je je zwembandje leeglopen?

Hoe laat je je zwembandje leeglopen?

Door Marjolein Dubbers

Food- en lifestylecoach Marjolein Dubbers is auteur van de besteller ‘Het Energieke Vrouwen Voedingskompas’ en ‘Eet meer energie’. Ze heeft al meer dan tienduizenden vrouwen geïnspireerd hun voedingspatroon te veranderen. Marjolein Dubbers schrijft artikelen voor Inspirerend Leven en pakt iedere keer een probleem aan. Vandaag: Hoe laat je je zwembandje leeglopen?


Marjolein: ‘Nee, ik heb het niet over zo’n opblaasbaar zwembandje voor in de zee of zwembad. Ik heb het over dat rolletje vet rondom je middel waar veel vrouwen, ook als ze geen overgewicht hebben, graag vanaf willen. Hoe komt dat daar en misschien nog belangrijker, hoe kom je ervan af?’

Een zwembandje is meestal ongezond vet

Een zwembandje rond je middel is de vrouwelijke vorm van wat buikvet is voor mannen. Bij mannen hoopt vet zich meestal op aan de voorkant boven hun broekriem; ze krijgen een ronde buik en soms zelfs borsten. Bij vrouwen verdeelt het zich meestal rondom ons middel, daarom noemen we het een zwembandje. Het zijn beide meestal ongezonde vormen van vetopslag. Meestal betekent dit namelijk dat er ook sprake is van vetvorming rondom de organen in je buik en deze vorm van vet is altijd ongezond.

Vet is actief weefsel

Dit orgaanvet is niet zomaar een onschuldig, slapend voorraadje van vetweefsel. Vet tussen je organen, rond je middel en in je buik is actief weefsel in je lichaam; het kan hormonen en ontstekingsstoffen produceren waardoor de kans op chronische, verborgen ontstekingen in je lichaam toeneemt. Chronische ontstekingen liggen ten grondslag aan allerlei chronische ziektes zoals hart- en vaatziekte, herseninfarcten, een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte, diabetes en zelfs kanker. Wanneer er sprake is van deze vorm van vetvorming raakt namelijk je lever verstoord, die normaal gesproken zorgt voor voldoende ontstekingsremmende stoffen.

Slank is niet altijd gezond ……

Zelfs als je slank bent kan het zijn dat je organen verpakt zitten in een laagje verborgen vet. Dit komt regelmatig voor bij vrouwen die crashdiëten volgen en daarbij weinig bewegen en weinig doen aan het behoud van hun spieren. Ze worden in Amerika ook wel ‘tofi’s’ genoemd; thin on the outside, fat on the inside (dun aan de buitenkant, dik aan de binnenkant). Men vermoedt dat wel 10% tot 20% van de slanke vrouwen tofi’s zijn. Slank zijn wil dus niet zeggen dat iemand altijd gezond is.

……… en rond niet altijd ongezond

In de sportschool kom ik regelmatig ronde meiden en dames tegen die volgens het huidige “ideaalplaatje” misschien erg rond zijn maar die een kracht en gezondheid uitstralen waar ik jaloers op ben. Zij zijn ‘foti’s’; fat on the outside, thin on the inside. Zij hebben hun vet goed verdeeld over hun lichaam zitten, onder de huid en niet tussen hun organen. Deze vrouwen zijn doorgaans erg gezond omdat ze veel bewegen en veel spieren hebben. Sumoworstelaars zijn hier wel een heel uitgesproken voorbeeld van. Zijn er eigenlijk vrouwelijke sumoworstelaars vraag ik me opeens af?

Hoe kom je aan dat zwembandje?

Ik neem aan dat je zelf goed kan inschatten of je een tofi of een foti bent. Je weet zelf heel goed of je voldoende beweegt, spieren hebt en of je je doorgaans vitaal en gezond voelt of niet. Laat ik er even vanuit gaan dat dit laatste niet het geval is. Hoe ben je dan, waarschijnlijk, aan dat zwembandje en orgaanvet gekomen? Hier zijn twee belangrijke oorzaken voor aan te wijzen.

1. Een schommelende bloedglucosespiegel

De eerste oorzaak is meestal dat je te veel voeding eet waardoor je bloedglucosespiegel uit balans wordt gebracht. Door het eten van suikers en alles wat zich in je lichaam gedraagt als suikers (snelle koolhydraten, zetmeel en granen, maar denk onder andere ook aan vers vruchtensap, gedroogd fruit, mueslirepen, energiedranken, alcohol, koffie en melksuikers) stijgt je bloedglucosespiegel. Die moet door insuline weer naar beneden worden gebracht. Als je lichaam te vaak insuline moet aanmaken wordt het steeds moeilijker om vet te verbranden. Als je cellen eenmaal resistent zijn geworden voor insuline dan hoopt dit vet zich op rond je middel. Zelfs crashdiëten helpen dan niet meer om dit vet te laten verbranden .

2. Te veel en langdurig stress

De tweede oorzaak kan zijn dat je te veel en langdurig stress hebt. Als je lichaam te vaak het stresshormoon cortisol moet aanmaken krijgt je lichaam te weinig zuurstof om je spieren vet te laten verbranden. Bovendien werkt cortisol een beetje vergelijkbaar in je lichaam als suiker; ook nu stijgt je bloedglucosespiegel want je hebt immers extra energie nodig. Tot slot zorgt stress er vaak ook nog voor dat je op zoek gaat naar snelle energie; vaak in de vorm van ongezonde producten die je bloedglucosespiegel steeds weer snel doen stijgen. En voila: vetopslag rond je middel is dan vaak het gevolg.

Hoe kom je van dat zwembandje af?

1. Ga eten maar dan wel gezond

Dan nu natuurlijk de hamvraag: hoe kom je van dat hardnekkige zwembandje af? Het beste advies dat ik je kan geven is om te stoppen met (crash)diëten en te gaan zorgen voor voldoende bouwstoffen voor je lichaam door gezond te gaan eten. Dit betekent volop groenten, zaden, noten, pitten, kiemen, gezonde vetten, wat fruit, peulvruchten en in beperkte mate vlees en vis. Eet gevarieerd maar met mate. Met andere woorden: verhoog de kwaliteit en hou een oogje op de kwantiteit. Hou daarbij je bloedglucosespiegel in de gaten: probeer alles wat je bloedglucosespiegel een piek geeft zoveel  mogelijk te vermijden.

2. Vermijd (een tijdje) suikers, zuivel en gluten

Om je darmen en lever weer gezond te krijgen is het daarbij verstandig om gluten en zuivel zoveel mogelijk te laten staan. Granen die je wel kan eten zijn bijvoorbeeld boekweit, quinoa, havermout en gierst en vervang de gewone aardappel eens door een zoete aardappel. Ik heb wonderen zien gebeuren bij vrouwen die suikers, zuivel en gluten twee weken lieten staan. Daarna hadden ze geen motivatie meer nodig om dit langer te blijven doen. Ben je op zoek naar geschikte recepten kijk dan vooral eens bij mijn e-books vol met heerlijke recepten, klik daarvoor hier.

3. Verminder stress en slaap meer

Verminder stress is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Probeer te kijken naar de energiegevers en energienemers in je leven. Waar krijg je, echt letterlijk, energie van? Wat maakt je blij? Zorg dat je hiervan meer krijgt en verminder zoveel mogelijk alles en iedereen die je energie kost. Vraag jezelf aan het einde van de dag af: wil ik meer van dit soort dagen in mijn leven of liever niet? Zo niet, dan valt er iets te verbeteren. De beste vorm van ontspanning is goed slapen. Zorg voor voldoende slaap, denk aan 8 tot 9 uur, jawel!  Slaap jij slecht? Misschien heb je dan iets aan de 77 tips in mijn e-book Slaap (je) Beter. 

4. Word verliefd op je spieren (en zorg voor méér)

Ik weet het; ook dit is zoveel makkelijker gezegd dan gedaan want een lichaam dat ondervoed is heeft helemaal geen zin om in beweging te komen, laat staan te gaan trainen. En zoveel vrouwen in Nederland zijn ondervoed! Daarom zijn stap 1, 2 en 3 dan ook het belangrijkst om mee te beginnen. Maar zou je je al een stuk beter voelen, zorg dan voor voldoende beweging, vooral in een vorm waarbij je spieren opbouwt. We gebruiken ze vaak veel te weinig en hebben ze zo nodig! Echt waar: je bepaalt tot op zekere hoogte zelf of je op je 85ste achter een rollator loopt of  een flinke wandeling maakt!

Boekentip: Wil je meer handige tips voor je gezondheid?

Eet meer energie is de ultieme gids voor voor iedereen die op zoek is naar meer energie om een vrolijk en vitaal leven te leiden.

Meer lezen? Bestel nu Eet meer energie bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 22,50 met gratis verzending. 

1 comment

Avatar
Ina 27 november 2016 - 10:26

Wat een geweldig artikel van Marjolein Dubbers. Hopelijk lezen veel mensen dit artikel en worden we met z’n allen een stuk gezonder!

Reply

Leave a Comment