Home Bewustzijn Hoe kun je mediteren op een manier die bij je past en die je kunt volhouden?

Hoe kun je mediteren op een manier die bij je past en die je kunt volhouden?

Door Irene Langeveld

Je wilt graag beginnen met mediteren of het weer oppakken. Hoe pak je dat aan? Hoe kun je mediteren op een manier die bij je past en die je kunt volhouden? In dit artikel geef ik je 5 tips voor als je (weer) begint met mediteren.

1. Probeer verschillende dingen uit

Er is een heel groot aanbod van meditatiecursussen en geleide meditaties. Van meditatie-apps met honderden meditaties (meestal Engelstalig) tot meditaties op Youtube (ook in het Nederlands). Lokale meditatietrainingen en online cursussen. Ademmeditaties, lichaamsmeditaties, visualisaties, mindfulness meditaties en nog veel meer. Geleide meditaties en stilte meditaties. Waar te beginnen?

Mijn tip: probeer verschillende dingen uit en kies er dan één of twee waar je verder mee wilt de komende tijd. Dat geeft je focus. In het begin is het vaak fijner om geleide meditaties te doen dan om zelf in stilte te zitten. Na een tijdje kun je dat af gaan wisselen en kijken wat je fijner vindt (of misschien ontdek je dat juist de afwisseling goed voor je werkt).

Je kunt gerust dezelfde meditatie vele malen herhalen of dagelijks doen. Maar als een meditatie niet voor je werkt, forceer jezelf dan niet. Kies iets anders. Er is geen goed of fout, en je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je jezelf toestaat om te experimenteren en te ontdekken wat jij écht fijn vindt.

2. Zorg voor regelmaat

Het is zinvol om een vast moment voor meditatie te kiezen. Dat kan in de ochtend zijn: misschien kun je 10 minuten eerder opstaan zodat je even een moment voor jezelf hebt. Wellicht kun je in de avond tijd vinden voordat je naar bed gaat, of juist tijdens je middagpauze een wandelmeditatie doen of een rustig plekje in een park vinden om te mediteren. Kies wat voor jou werkt. Na een tijdje gaat je mind het moment ook associëren met meditatie. En dan wordt het steeds makkelijker om je meditaties vol te houden.

3. Probeer elke dag te mediteren

Als je een vast moment hebt, probeer dan elke dag in ieder geval eventjes te mediteren. Ook al is het maar heel kort. Over het algemeen geldt: beter elke dag 5 minuten kort dan eens in de week een (half) uur.

4. Wees vriendelijk voor jezelf

De essentie van meditatie is: zijn met wat er is. Wat er ook is. Daar hoort ook bij dat je met vriendelijke ogen naar jezelf leert kijken. Dus als het een keer of gedurende een bepaalde periode niet lukt om te mediteren, wees dan vriendelijk voor jezelf.

Het betekent niet dat je gefaald hebt, dat meditatie niets voor je is of dat het je nooit zal lukken. Het is interessant om te kijken of dat soort gedachtes door je heen gaan als het je niet lukt om volgens plan te mediteren. En die gedachtes observeren zou je ook al als een meditatie kunnen beschouwen!

Begin gewoon weer elke keer opnieuw. Met een schone lei. En probeer je elke keer weer te openen naar wat deze meditatie je nu, deze keer, kan geven. Daarover later meer in mijn artikel met tips voor gevorderden.

5) Onthoud: meditatie is breder dan op een kussentje zitten

Meditatie is meer dan stil op een kussentje zitten en je adem waarnemen. Er zijn ongelooflijk veel meditatievormen. Voor mij betekent meditatie: zijn met wat er is. Wat dat ook is. Zijn met je ademhaling. Of opgaan in een visualisatie. Je gedachten of emoties observeren. Met je aandacht bij je hart zijn.

Maar ook: met aandacht doen wat je doet. Met aandacht de hond uitlaten. De afwas doen. Iemand groeten. Stil staan en de omgeving in je opnemen (je denkt dan waarschijnlijk aan een mooie natuurlijke omgeving, maar je kunt precies hetzelfde doen in een saaie kantoorgang, op een druk perron of op een plek die jij als ‘lelijk’ zou omschrijven).

Je kunt mediteren terwijl je wandelt. Of op de fiets, als je niet op het verkeer hoeft te letten. In de bus of trein. Je kunt héél langzaam lopen en alle bewegingen van je lichaam volgen terwijl je loopt. Je kunt ook observeren wat er gebeurt in je lichaam en in je geest wanneer je heel hard rent om de bus nog te halen. En alles daar tussenin.

Er zijn ongelooflijk veel mogelijkheden. Ze helpen je allemaal op hun eigen manier om meer bewust te zijn. Om wat afstand te kunnen nemen van de maalstroom van gedachten en emoties. Om meer in het hier en nu te leven. Om meer compassie te voelen voor jezelf en anderen.

Op de site van Irene Langeveld kun je 3 mini mindfulness meditaties downloaden die je in een paar minuten in contact met het hier en nu en in verbinding met jezelf brengen. Klik hier om de meditaties gratis te ontvangen!

Boekentip: Start vandaag met mediteren

Start vandaag met mediteren is een uitnodiging van Robert Bridgeman om je leven per NU gelukkiger en gezonder te maken! Met dit boekje + cd leer je de basis van mindfulnessmeditatie, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het bijdraagt aan zelfvertrouwen, veerkracht en geluk. Je leert met Start vandaag met mediteren over het effect van meditatie op je hersenen en krijgt inzicht in het geheim van de ademhaling.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 18,50

Lees ook deze artikelen:

1 comment

Avatar
Gerd Klingele 6 januari 2020 - 23:04

Lieve Irene,bedankt voor jouw mooie tekst over meditatie.En voor jouw nieuwjaarswensen.Ik heb ze nagelaten aan jou op Facebook.Misschien heb je ze gevonden.En ja,10 jaar ondernemerschap op jouw leeftijd in dit vak,dat is inderdaad heel wat.Proficiat dus.
Mvg. Gerd

Reply

Leave a Comment