Home Liefde & Relaties Hoe kom je de feestdagen door met een verbroken relatie? 

Hoe kom je de feestdagen door met een verbroken relatie? 

Door Mjon van Oers
relatiebreuk

De feestdagen zijn bedoeld zoals ze genoemd zijn; om te feesten. Het is echter geen geheim dat tijdens de feestdagen je emoties juist vrij gemakkelijk kunnen worden versterkt. Dit kan extra drama veroorzaken als je net te maken hebt met een relatiebreuk. Je bent dan waarschijnlijk niet in de stemming voor feestjes. In plaats van sociaal te zijn, heb je er dan misschien meer behoefte aan om je terug te trekken. Wat te doen?

Gebroken hart

Relatiebreuken zijn een schok. Vaak zijn er veel vragen waarop je misschien nooit het antwoord vindt. Iedereen die ooit een relatiebreuk heeft meegemaakt, weet dat je uiteindelijk ook hier weer overheen komt. Maar als je momenteel diep liefdesverdriet voelt, dan is dit maar een kleine troost. Het is nou eenmaal zo dat een gebroken hart pijn zal blijven doen – totdat het dat niet meer doet. 

Het goede nieuws is dat er dingen zijn die je kunt doen, om ‘de detox van je liefdesleven’ te versnellen. en om het herstel van je gebroken hart minder pijnlijk te maken. Wanneer je je beroerd voelt, dan zijn er een aantal waardevolle hulpmiddelen die je kunnen helpen.

Jezelf comfort bieden

Het beoefenen van goede zelfzorg is een cruciale stap. Dit zal je helpen herinneren wie je bent en waarom je liefde waard bent. Een relatiebreuk is de perfecte tijd om dit te doen. Richt je op het leven in het nu, dan kun je van moment tot moment en met wijsheid, liefde en mededogen naar jezelf kijken. 

Misschien is het elk jaar je gewoonte om op meerdere kerstdiners en feesten te verschijnen. Tradities zijn er om in ere te houden. Toch zullen deze dingen je nu misschien niet ten goede komen. Wanneer je door een relatiebreuk gaat, sta je vaak stijf van de stress. Het is dan al snel duidelijk dat je jezelf ongemakkelijk voelt. Dit creëert negatieve spanningen en energie, zodat mensen weer negatief op jou kunnen reageren. Dit helpt je niet. 

De natuur volgen

De feestdagen zijn een tijd van vrede en geluk, maar kunnen nu juist een tijd van spanning en frustratie voor je zijn. Mijn advies als je hier doorheen gaat, is om terughoudend te zijn en jezelf zoveel mogelijk buiten de invloed van andere te zetten, zodat jij een gemakkelijkere tijd kunt hebben. Het kan nu juist een goed moment zijn om emotioneel, fysiek, mentaal en/of spiritueel te herstellen.

Met verdriet en pijn van een verbroken relatie heb je tijd voor jezelf nodig. In deze donkere tijd van het jaar is er niets mis mee om je terug te trekken. Het is zelfs heel natuurlijk om met een kaarsje aan op de bank te kruipen. In de natuur is alles in winterslaap. Dus, wanneer er iets in je zegt dat je vroeg in je bed wilt kruipen in plaats van te feesten, dan is dat prima.

Van je afschrijven

Een fantastische manier om je emoties te verwerken, is door ze op te schrijven. Je kunt zelfs een stapje verder gaan door een brief aan je ex te schrijven. Schrijf alle dingen op waar je dankbaar voor bent en de dingen waar je teleurgesteld over bent.

Deze brief is een gelegenheid om echt vaarwel te zeggen, evenals alle dingen te zeggen die je nooit hebt gezegd of wenste dat je had gezegd. Maar wat nog belangrijker is, laat jezelf je gevoelens voelen, terwijl je de brief schrijft. Laat jezelf de relatie betreuren en voel verdriet, woede, dankbaarheid en wat er nog meer naar boven komt.

Nadat je klaar bent met schrijven, kun je beslissen of je het de moeite waard vind om hem te bewaren, verscheuren of ritueel verbranden. Maar wat je er ook mee doet, je verzendt hem niet!  Het doel van de brief is om die voor je eigen verdriet te gebruiken, niet als een laatste poging om iets van je ex gedaan te krijgen.

Lichaamsbeweging

Beweging is net zo medicinaal voor je ‘gebroken hart’ als voor je werkelijke hart, omdat ‘je in het zweet werken’ natuurlijke opiaten in je lichaam veroorzaakt – ook bekend als endorfines – die letterlijk de ingebouwde pijnstillers van je lichaam en geest zijn. Naast het stimuleren van je stemming, helpen endorfines je om je beter te voelen. 

Een uurtje gaan fietsen, sporten of naar buiten gaan gaan en gewoon een wandeling maken, kan al nuttig zijn. Kies een activiteit die je leuk vindt om te doen. Als een echte workout te veel lijkt, zijn een paar zachte stretches een geweldige manier om te ontspannen. 

Afleiding

Nieuwe ervaringen kunnen de sleutel zijn naar een nieuw en goed gevoel. Leer een nieuwe taal, beweeg veel als je dat nog niet doet, ga erop uit en doe nieuwe dingen. Zoek bronnen van afleiding die ook op de lange termijn niet slecht zijn voor je lichaam en geest. Als elke avond wordt verspild door TV kijken en veel eten of alcohol drinken, dan is dat slechts een tijdelijke afleiding die uiteindelijk zelfvernietigend is.

Voel je niet schuldig wanneer je het gevoel hebt dat je even nu even niet mee wilt doen. Het ‘verplichte feesten’ is meer een cultureel-maatschappelijk geprogrammeerd idee, dan dat het een natuurlijk of gezond verschijnsel voor je is. 

Je hebt constructieve actie nodig om de controle over je emoties terug te nemen. Doe wat je kunt doen om op een positieve manier door te gaan met je leven. Omring jezelf met mensen die je vertrouwt en maak nieuwe vrienden. Ontspan tijdens de feestdagen en besluit om, ondanks je net verbroken relatie, in het nieuwe jaar te groeien en bloeien!

Boekentip Inspirerend leven: Troostrijke tranen

‘Troostrijke tranen’ is een warm en liefdevol boek, dat je op een krachtige manier ondersteunt om door je pijn en verdriet heen te gaan, zodat je er als een veerkrachtiger persoon uit kunt komen en als herboren door kunt met je leven.

Je kunt jouw exemplaar voor € 20,- bestellen bij onze webshop Boekenwereld.com met gratis verzending.

 

 

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment