Home Mindfulness Hoe kan je in drukke tijden overeind blijven en een draagvlak voor jezelf creëren?

Hoe kan je in drukke tijden overeind blijven en een draagvlak voor jezelf creëren?

Door Ellen Worm

Wonend in Amsterdam kwam ik voor het eerst in aanraking met yoga en meditatie. Heerlijk vond ik het om na de inspannende yogales mijn ogen dicht te kunnen doen tijdens het meditatie kwartiertje. De 15 minuten stilte voelde aan als een grote weldaad in mijn drukke leven waar ik nooit echt stil stond bij mezelf. Later besloot ik een meditatie cursus te volgen. De rust die ik tijdens mijn eerste meditatiemomenten voelde maakte nu plaats voor grote lichamelijke en geestelijke spanning.

Overlevingsmechanisme

Ik had nooit eerder bewust mijn aandacht naar binnen gericht, dat was goed voelbaar. Eerlijk gezegd had ik geen idee dat er ook een innerlijke wereld bestond. Dat had ik nooit geleerd op school en ook thuis spraken we nooit over onze gevoelens. Ik was altijd bezig. Stond nooit stil bij zaken die ik voelde. Onbewust leefde ik op de overlevingsstand. Gewoon knallen, dat doen we toch allemaal?! Mijn hoofd regeerde de hele dag. Daar twijfelde ik nooit aan, waarom zou ik ook?

Je adem ondersteunt het

Tijdens de meditatiecursus werd ik me pijnlijk bewust van verkramping, zowel in mijn lichaam als mijn geest. Als een mantra herhaalde ik in mezelf ‘blijven ademen, Ellen’, ‘blijf ademen’. Doodsbang was ik terwijl ik met mijn wezen afdaalde naar mijn angsten. Ik was zo moe van jaren alles onbewust te hebben onderdrukt, dat mijn geest de controle wat begon los te laten. Daardoor kon ik me overgeven aan alles wat er naar boven wilde komen.

Het onderdrukken van emoties ontregelde mijn hele organisme. Ergens in je lichaam ga je aanspannen om de natuurlijke energie van een emotie tegen te houden.

Heelwording

Tijdens de vele avonden stilzitten, werd ik me bewust van het lawaai van mijn gedachten. Na enkele weken kon ik mijn gedachten steeds beter observeren en na weer een lange tijd kon ik een ware gedachtepatroon ontdekken. Mijn gedachtestroom ging vooral over me niet gezien voelen, niet goed genoeg zijn en me niet geliefd voelen.

Daarbij kwamen spanningen en emoties die ik als kind en als jong volwassene niet kon voelen nu aan de oppervlakte. Het zijn allemaal oude ‘kind stukken’ die alsnog willen integreren. Door alles te verwelkomen aan emoties, zeg je na jaren alsnog “Je bent welkom bij mij”!

Innerlijk werk

Door dit innerlijk werk te doen, vind je de kracht weer terug die je verloren hebt. Dit is thuiskomen bij jezelf! Maar dit proces is niet makkelijk. Het is een proces van jaren en duurt nog altijd voort bij mij. Nog steeds heb ik te kampen met vermoeidheid, omdat ik mijn gevoel van ongenoegen niet kon uitspreken vroeger. Mezelf veilig kunnen uitspreken als ik iets niet prettig vind, is mijn thema momenteel. Waarmee ik aangeef “dit ben ik” “en dit is mijn grens” en als je die overschrijdt, dan ga ik bij je weg. Bij familie is dat wat lastiger natuurlijk. Leer jezelf in hun bijzijn uit te spreken. Daarmee creëren je voor jezelf een veiligere wereld. Geef daarmee je grenzen en verlangens duidelijk kenbaar. Voel intuïtief aan hoe je dat het best kan doen. Het gaat om een liefdevol contact, niet om je gelijk te krijgen! Wees een ouder voor je ouders en geef ze het goede voorbeeld. Laat zien hoe je liefdevol je grenzen kunt aangeven. Beschrijft altijd wat je voelt en wat je graag zou willen in het contact!

Creëer je eigen draagvlak

Soms kan het leven overweldigend zijn. Er is dan teveel heftigheid in een korte tijd. Hoe kan je in moeilijke tijden overeind blijven en een draagvlak voor jezelf creëren? Vaak hebben we het zo druk dat we niet kunnen voelen wat er nou werkelijk in ons afspeelt. We kunnen ons ineens neerslachtige voelen of depressief maar weten niet waar dit mee te maken heeft. Opnieuw contact maken met onderdrukte emoties kan je weer bevrijden en je weer lichter laten voelen. Ik heb een simpele maar mooie oefening voor je die je zelf kunt toepassen in het dagelijks leven!

Oefening

Benodigdheden: 1 kussen

Houd het kussen voor je lichaam en geef het kussen jouw ogen. Visualiseer dit. Zit in stilte met je onbestemde gevoel. Je mag de pijn nu aankijken vanuit de liefhebbende moeder in jezelf en tegelijkertijd voel je het. Je zegt “Ja ik zie jou”, “Je bent welkom”, “Ik omarm je”, “Ik draag je”. Zo creëer je een draagvlak voor je emoties. De pijn en teleurstelling die eerder niet gevoeld zijn, mogen er nu alsnog zijn en gevoeld worden… Zodra het door jou gezien en gevoeld is, wordt je systeem weer rustig. Je drukke gedachten nemen gelijk af en je voelt je weer energiek om door te gaan! De druk is van de ketel. Welkom terug!

Wees stil

De hele dag zijn we bezig met van alles en nog wat en vaak voelen we ons lichaam niet. Weten we niet wat we nou echt voelen. Blijven we maar ja zeggen tegen mensen om ons heen. Vergeten we dat we een innerlijke wereld hebben die voeding en rust nodig heeft. Om weer thuis te komen bij onszelf hebben we rustmomenten nodig. In het begin is het nodig om deze momenten in te plannen. Zodra je voelt dat het je goed doet, ga je uit jezelf deze momenten claimen.

Neem om te beginnen 5 of 10 minuten per dag om dit te doen en bouw het op tot 15 a 30 minuten.

Geef je over aan de stilte. Alleen maar aanwezig zijn met jezelf. Passief zonder doel, alleen maar ademen. Ervaar hoe het is om enkel en alleen maar te hoeven zijn. Ga op de bank liggen en staar naar het plafon. Wees gewoon met jezelf in stilte.

Neem elke dag de tijd om helemaal niets te doen. Een kwartiertje aan de eind van de middag kan soms als genoeg zijn om je zenuwstelsel de rust te geven die het zo hard nodig heeft om alle informatie die binnen is gekomen gedurende de dag te verwerken!

Zorg goed voor jezelf! Niemand anders doet het voor je…

Lieve groet,

Ellen Worm
www.visionforgreenliving.com

Boekentip Inspirerend leven: Je kunt je leven helen

Wil je liefdevol naar jezelf kijken en afscheid nemen van oude gedachtepatronen? Louise Hay geeft heel veel handvatten en hulp in de vorm van inspirerende teksten, ervaringen en voorbeelden van anderen, meditaties en affirmaties. Zo kun jij die knoop in je maag gaan loslaten.

Je kunt het boek bestellen bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,- met gratis verzendkosten.

Leave a Comment