Home Geen categorie Glimlach naar angst

Glimlach naar angst

Door Jaline

Glimlachen naar angst, hoe doe je dat?

Angst is een slechte raadgever, je kunt er beter met een open, vriendelijke blik naar kijken om je angst de baas te worden. Word niet boos of agressief, dat lost niets op. Het is niet gemakkelijk om je angsten recht in de ogen te kijken, zonder oordeel. Het boek Glimlach naar angst is een soort gids waarin Chögyam Trungpa stap voor stap uitlegt hoe je angsten tegemoet kan treden. Deze uitleg kan je bij alle soorten van angsten, pijn en verlies toepassen: van kleine kabbelende beekjes tot woeste rivieren van angst.

Meditatielessen

Trungpa veronderstelt wel dat je meditatielessen hebt gehad onder begeleiding van een leraar. En het liefst dat je nog contact hebt met je leraar, zodat die voor jou een steunpilaar kan zijn op je meditatiepad en niet aarzelt om je de waarheid te zeggen, zodat je je nog meer bewust wordt van jezelf. Trungpa geeft je inzichten en handvatten hoe je je angsten tegemoet kan treden. Het zijn duidelijke lessen die met voorbeelden geïllustreerd worden. “Wees niet bang om je kwetsbaar op te stellen, je hebt niets te verliezen”. “En wie niets te verliezen heeft, kan niet verslagen worden”. “Zit recht op en sterk, zeg dat denken denken is, dat voelen voelen is en zien zien. Keer je niet af van je angst, pijn of verlies, maar kijk met een open, vriendelijke aandacht en met een zachte blik”. Probeer steeds om met kleine stapjes dichter bij je angst te komen, wijs het niet af, maar glimlach ernaar.

Mijn leraar om naar angst en verlies te leren kijken…

Mijn geluk is geweest dat ik contact heb kunnen houden met mijn leraar, na mijn meditatiecursus. Mijn relatie tot mijn leraar is geen eenrichtingverkeer; hij begeleidt mij bij mijn moeilijke vraagstukken. Soms voel ik mij heel klein en moet ik mij kwetsbaar opstellen tegenover mijn leraar, maar ik krijg wel kleine, duidelijke handvatten waarmee ik verder kan. Hij is eerlijk en oprecht. Nu, twee jaar later, heb ik nog steeds contact. Ik houd door het jaar heen mijn leraar op de hoogte van wat mij raakt tijdens de meditaties, meestal nadat ik een retraite heb gedaan. Met kleine stapjes leer ik om steeds een stukje dichter bij verlies en pijn te komen, om vervolgens het verlies en de pijn te leren voelen, er vrede mee te kunnen sluiten en ernaar te kunnen glimlachen. Trungpa hecht er veel waarde aan, dat je contact houdt met je leraar. “Hij moet een soort vriend worden, die genoeg kracht heeft ontwikkeld om anderen te kunnen helpen”. Hij heeft gelijk dat het belangrijk /fijn is dat je op iemand terug kan vallen voor evt. feedback.

Het meditatiepad…

Het meditatiepad is geen gemakkelijk pad om te belopen. Je angst, pijn, verlies recht in de ogen te kijken is het moeilijkste wat er is. “Wees bereid naar jezelf te kijken, alert, wakker maar vooral eerlijk naar jezelf toe te zijn”.

Voor wie…

Het boek Glimlach naar angst is bedoeld voor mensen die regelmatig mediteren en zich er voor 100% voor inzetten. Het boek kan gebruikt worden om je er verder in te verdiepen en om inspiratie op te doen. Voor mensen die net beginnen met mediteren zou ik het boek niet aanraden, omdat er veel voorbeelden geïllustreerd worden en die lastig kunnen zijn met je eigen aangeleerde meditatietechniek. Zelf had ik in het begin erg veel moeite met het boek. Er worden veel metaforen gebruikt, wat ik lastig lezen vind. Na een hoofdstuk of drie wende het wel. Natuurlijk zaten er stukken tussen die mij bekend voorkwamen of waar ik mee aan de slag kan, maar voor mij kwam dit boek denk ik eigenlijk iets te vroeg op mijn meditatiepad.

De auteur

Chögyam Trungpa (1939-1986) was meditatiemeester, geleerde en kunstenaar. Hij is geboren in Tibet en woonde in Engeland, de Verenigde Staten en ten slotte Canada. Hij was de eerste Tibetaanse lama die lesgaf in het Engels en schreef tientallen boeken over het boeddhisme. Tevens is hij de stichter van Naropa University in Boulder (Colorado) en Shambhala Training.

Leave a Comment