Home Author
Author

robderksen

  • Zien ‘ze’ het in het onderwijs echt niet?

    Als je Voice Kids hebt gekeken, dan heb je een paar mooie voorbeelden gezien van wat in mijn ogen ‘Nieuwetijdskinderen’ zijn. sterretjes.jpgWat een volwassenheid, eigen-wijsheid, kracht en ‘briljantie’!!
    En zulke kinderen en jongeren lopen er heel veel rond om ons heen. Kinderen met een gevoeligheid die veel ‘grootser’ is dan de jeugd van 20 jaar geleden en met een ‘nieuwe manier van denken, voelen en handelen’, waardoor zij op heel eigen wijze al kunnen handelen vanuit een innerlijke kracht en autonomie. Toch verliezen veel kinderen de aansluiting met het onderwijs en de samenleving in het algemeen, wat te zien is aan het steeds groeiend aantal kinderen en jongeren dat psychische klachten en gedragsproblemen ontwikkelt.

    0 FacebookTwitterPinterestEmail
  • … en de zorg zal effectiever én goedkoper worden

    pillendoos.jpgZeg tegen een dokter dat je je slap en futloos voelt en je krijgt een antidepressiva voorgeschreven. Bespreek je probleem met alcohol of drugs en je krijgt een medicijn. Je kind een te druk of onhandelbaar gedrag? Het wordt aan de Ritalin of Concerta gezet. Ook mensen die opgebrand raken (Burn-out) worden geholpen met medicijnen. Steeds meer mensen gebruiken medicijnen voor klachten die wel degelijk aan te pakken zijn zonder medicatie. Inefficiënte zorg en hoge kosten zijn het gevolg van de overmatige invloed van de reguliere, wetenschappelijke zorg en farmaceuten.

    0 FacebookTwitterPinterestEmail
  • labels.jpgLabels en stickers verharden de samenleving

    Door een sticker, een label verandert een mens in een klacht, een probleem, een (voor)oordeel, of een ziekte. Iemand verandert bijvoorbeeld in een crimineel, een Borderliner, een verslaafde, of een probleemgeval en wordt vaak vanaf dat moment ook als zodanig behandelt. Het humane valt weg in de omgang, waardoor verharding en vereenzaming toeneemt. Stress, spanning en ontevredenheid nemen daardoor toe, en zo dus ook ziektes en gedragsproblemen.

    0 FacebookTwitterPinterestEmail
  • ADHD.jpgDe stijging van het aantal kinderen dat gelabeld rondloopt met ziektes als ADHD, ODD, PDD-Nos, Autisme Spectrum en dergelijke neemt schrikbarend toe. Steeds meer gedragsproblemen worden benoemd als een ziekte, zodat er nieuwe medicijnen ontwikkeld kunnen worden. Een kind met een onhandelbaar gedrag heeft ineens de ‘ziekte’ ODD.

    0 FacebookTwitterPinterestEmail
  • tuttel.jpgBijna alle baby’s en veel peuters groeien op met een tuttel in hun mond. Zodra een baby of een kind te veel geluid maakt, lijkt het een gewoonte geworden een speen in de mond te duwen. Of nog erger, het kind loopt standaard met een speen. Ook als het troost zoekt, krijgt het daar vaak een speen voor. Zou dat geen invloed hebben op het uiten van emoties, gevoelens en gedachten op latere leeftijd?

    0 FacebookTwitterPinterestEmail
  • gevoelens.jpgOnze taal kan ons aardig in verwarring brengen. Door het werkwoord ‘zijn’, worden ons eigenschappen toegekend of eigenen wij ons ‘kwaliteiten’ toe, die enorm beperkend kunnen werken op het totale Zijn.

    Ik BEN moe, ik ben eenzaam of ik ben verdrietig, zou aangeven dat mijn Zijn dat is, terwijl wij eigenlijk bedoelen: ‘ik voel mij moe, eenzaam of verdrietig’.
    Ik ben depressief, zou aangeven dat onze kern dat ook IS. Niet waar in mijn ogen, want ‘depressief’ dat is niet wat je BENT, maar dat zijn de gevoelens die je voelt en die zo genoemd worden.

    0 FacebookTwitterPinterestEmail
  • mindfulness-STENEN.jpgEen mens IS niet zijn gedrag, ziekte, klacht of (gedrags)probleem, maar een mens HEEFT een aandoening. Dit maakt het verschil tussen een probleem kunnen overwinnen en weer autonoom worden, of blijvend ‘slachtoffer’ zijn van een disbalans die ergens op de rit is ontstaan. De krachtige, zelfhelende Ziel die iedereen in zich heeft, kan deze disbalansen voorkomen of overwinnen. 

    0 FacebookTwitterPinterestEmail