Home Gezondheid Emotie eten: disconnectie tussen lichaam en ziel (+ tips hoe je de verbinding kunt helen)

Emotie eten: disconnectie tussen lichaam en ziel (+ tips hoe je de verbinding kunt helen)

Door Anita Mulderij
emotie eten

Eten is bedoeld om je lichaam mee te voeden zodat je het leven optimaal kunt ervaren. Toch eten wij veelal om andere redenen. Uit gewoonte, maar ook uit verveling, vanuit overlevingsmechanismen, omdat we verslaafd zijn aan eten omdat we stress hebben of uit emotie.

Vooral emotie eten is iets dat steeds vaker voorkomt. Vaak blijft het bij emotie eten niet bij het eten van iets kleins, maar uit het zich in eetbuien waarbij ontzettend veel gegeten wordt. Gevolgen hiervan zijn dat je je continu niet lekker voelt, weinig energie hebt en dat je overgewicht of het jojo-effect ontwikkelt. Het is voor veel vrouwen een continue strijd dat er ook voor kan zorgen dat je je erg ongelukkig voelt en veel kampt met gevoelens van schuld en schaamte.

Gewoon gezond eten en meer bewegen lijkt de oplossing, maar zo simpel is dit niet opgelost. Het “probleem” ligt dieper en heeft in de meeste gevallen te maken een disconnectie tussen het lichaam en de ziel. Hoe dat precies zit en hoe je dit contact kunt herstellen? Je leest het hier.

Alles zit in jezelf

Eetbuien komen in veel gevallen voort uit een gevoel van niet goed genoeg zijn, angst en onveiligheid. We zijn geneigd om veiligheid en zekerheid in eten te zoeken, omdat het even lekker en comfortabel aanvoelt. Daarna komt vaak schuldgevoel op, want ergens voel je dat dit niet het juiste is voor je lichaam en dat je eigenlijk behoefte hebt aan iets anders. Het stukje veiligheid, zekerheid en geluk dat we zoeken kunnen we niet vinden buiten onszelf. Eten zal ons dat nooit geven. Alles wat we zoeken zit al in onszelf maar ergens zijn we die connectie met onszelf kwijtgeraakt.

We zijn overtuigingen vanuit de maatschappij over hoe je eruit moet zien belangrijker gaan vinden of gaan eten om onszelf te beschermen waardoor het steeds lastiger werd om er naar te luisteren. Gelukkig kunnen we weer contact maken met wie we echt zijn. Met onze ziel en ons hogere zelf. We moeten voorbij gaan aan onze overtuigingen, onze overlevingsmechanismen en onze gewoonten en erop leren vertrouwen dat we gesteund worden en veilig zijn zonder daarbij eten in te zetten.

Dit zorgt ervoor dat ons perspectief verandert en we meer plezier en rust ervaren binnen in onszelf. Het maakt dat we weer in staat zijn om signalen van ons lichaam te horen en te kiezen voor datgene waar we ons lichaam en onze ziel het meest mee voeden.

Emotioneel eten zal daardoor niet langer interessant zijn en afvallen als je overgewicht hebt of een stabiel gewicht ontwikkelen zal dan vanzelf gaan.

Meditatie

Contact maken met de ziel dat klinkt eenvoudig maar dat is niet voor iedereen makkelijk. Zeker niet wanneer we overvolle agenda’s hebben. Maar als je het echt wilt en er klaar voor bent doe je er goed aan om jezelf op een rustige manier uit je dagelijkse gewoonten en gedragingen te helpen en het contact te herstellen. Mediteren is een tool die je enorm kan helpen om weer in contact te komen met je binnenwereld en je lichaam. En het hoeft niet ingewikkeld of moeilijk te zijn.

Je kunt mediteren inzetten als tool op momenten waarop je drang op voelt komen naar eten. Wanneer je voelt dat je getriggerd bent en je gedachten zich bijna alleen nog maar kunnen richten op eten.

Deze stappen helpen je om te voorkomen dat je een eetbui krijgt.

  1. Als je voelt dat je getriggerd bent en er drang naar eten ontstaat breng je aandacht dan terug naar je lichaam en adem diep in en uit naar je buik.
  2. In plaats van naar de lade te lopen om te gaan eten, zoek je een rustig plekje op waar je lekker kunt zitten. Ga zitten in een houding waar jij je prettig bij voelt.
  3. Sluit je ogen en adem diep in en uit naar je buik. Focus je op je ademhaling. Leg eventueel je handen op je buik als je dat prettig vindt.
  4. Voel gewoon rustig wat er zich afspeelt in je lijf. Je hoeft er niets mee te doen alleen rustig door te ademen.
  5. Doe dit voor 10 minuten, zet een wekker en wees gewoon aanwezig in je lijf met alles wat er op komt. Omarm alle gedachten en emoties die langskomen.

Het lijkt makkelijk, maar dat hoeft het niet te zijn. Heb geen verwachtingen, elke keer is anders. Soms voel je niks en soms komt er van alles op. Het is allemaal oké.

Deze tool helpt enorm goed als de neiging om emotie te eten sterk is. Je zal waarschijnlijk veel drang en ongemak ervaren en het is niet makkelijk, maar heel efficiënt om jezelf aan te leren dat je niet hoeft te reageren op je impulsen.

Je leert zo dat je emoties, gedachten en alles wat er in je lijf gebeurt er gewoon mogen zijn, zonder dat je er iets mee hoeft.

In het begin als je gaat werken met deze tool kan het zo zijn dat je na het mediteren toch nog wat wil eten. Maar je zal zien dat dit steeds minder wordt, naarmate je je lichaam en geest op deze manier traint.

Je zal vanzelf meer rust ervaren en merken dat het verlangen naar eten zal verminderen en je beter gaat aanvoelen waar je echt behoefte aan hebt.

Wees trots op jezelf

Elke keer dat je deze techniek oefent mag je trots zijn op jezelf. Spreek dat hardop uit en wees blij dat je de kracht hebt om contact te maken met je ziel en je niet langer voedsel hoeft in te zetten om je veilig te voelen. Je leert dat je je gedachten niet altijd hoeft te geloven, maar dat er van binnen altijd rust is. Deze stap lijkt klein, maar is heel groot.

Bouw het liefst dagelijks een meditatie routine op zodat je dit traint en er meer voordelen van kunt ervaren.

Zorg daarnaast voor een koolhydraatarm en onbewerkt eetpatroon als je overgewicht hebt en af wilt vallen. Het eiwit- en vetrijke eten zorgt ervoor dat de drang naar eten een stuk minder wordt. In combinatie met het mediteren zal je merken dat de eetbuien steeds minder worden.

Verwacht niet van jezelf dat je nooit meer een eetbui hebt maar accepteer dat het met vallen en opstaan gaat. Het is een proces en dat kost tijd. Wees lief en zacht naar jezelf en heb geduld, dan komt het helemaal goed!

Boekentip: Uit de ban van emotie-eten

Wil je meer weten over hoe je een evenwichtige relatie met eten kunt krijgen? Dan raden we je Uit de ban van emotie-eten van Joanna Kortink en Greta Noordenbos aan. Dit boek biedt een krachtige oplossing om de haat-liefdeverhouding met eten te doorbreken.  Met veel praktijkvoorbeelden en duidelijke stap-voor-staprichtlijnen.

Bestel jouw exemplaar op onze webshop Boekenwereld.com voor €22,50 met gratis verzending.

 

 

Lees ook deze artikelen:

3 comments

Avatar
Betty 14 mei 2019 - 19:46

Geweldig artikel! Hier zullen heel wat mensen wat aan hebben.

Reply
Avatar
marieke 16 december 2019 - 20:02

dank je anita ben blij met deze benaderingen en het geeft me tools marieke

Reply
Avatar
Anita Mulderij 17 december 2019 - 09:00

Fijn om te horen Marieke!

Reply

Leave a Comment