Home Hooggevoeligheid Eerste hulp bij hoogsensitiviteit

Eerste hulp bij hoogsensitiviteit

Door Jolanda Huijsmans
eerste hulp bij hoogsensitiviteit

Er is al veel geschreven over hoogsensitiviteit. Ondanks de goede literatuur die er nu over beschikbaar is, zijn er toch nog veel misverstanden. In haar boek: Eerste hulp bij hoogsensitiviteit probeert Elke van Hoof de nieuwe inzichten van dit persoonlijkheidskenmerk met ons te delen. Veel HSP’ers zijn zich er niet van bewust dat ze hoogsensitief zijn. Zij hebben er misschien geen last van, maar ze kunnen het boek wel als eyeopener zien over hoe ze zelf in elkaar zitten. De HSP’ers die er wel last van hebben is haar boek zeker interessant. Het kan een (h)erkenning bieden dat het niet abnormaal is wat je voelt. Niets om je voor te schamen!

Betekenis: Eerste hulp bij hoogsensitiviteit

Google op dit onderwerp en je krijgt verschillende antwoorden. Hooggevoeligheid heeft niets te maken met zweverigheid of esoterie. Volgens Elke van Hoof is de kern van hoogsensitiviteit de manier waarop een HSP’er de informatie die binnenkomt verwerkt. Door deze diepgaande verwerking van prikkels ervaren HSP’ers de wereld om zich heen op een fundamenteel andere en intensere manier dan mensen die dat niet zijn. Het gevolg is dat bij hen een verhoogde kwetsbaarheid ontstaat voor overprikkeling en emotionaliteit. In Eerste hulp bij hoogsensitiviteit beschrijft Elke zo wetenschappelijk mogelijk wat hoogsensitivteit inhoud. Dit geeft veel duidelijkheid.

Kwaliteiten van een HSP

Van nature plichtsgetrouw, loyaal, fel op kwaliteit, goed in details, intuïtieve visionairs, vaak begaafd, attent op behoeften van anderen. Mensen met hoogsensitiviteit zijn echte idealisten en hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel. Conflicten kunnen snel bedreigend voelen en door de overgevoeligheid kun je jezelf teveel identificeren met de ander.

Tip: Wees je bewust van je eigen behoeftes, zodat je op tijd je grenzen aan kunt geven.

Eerste hulp bij hoogsensitiviteit – tips

In haar boek geeft Elke ook een aantal tips. Mensen die hoogsensitief zijn kunnen heel kritisch zijn op zichzelf. Om te leren mild te zijn voor jezelf legt zij uit dat mindfulness en zelfcompassie hier goed op aansluiten. Zelfcompassie houdt in dat je op een niet veroordelende manier naar jezelf kunt kijken. Vooral als je het moeilijk hebt, omdat je bijvoorbeeld faalt. Het is beter om tegen jezelf te zeggen: “Dit is waar ik het moeilijk mee heb en hoe kan ik mezelf nu het beste troosten?”. Dingen gaan nu eenmaal niet altijd zoals je zou willen. Je loopt tegen grenzen aan en als het goed is leer je die steeds beter aan te geven door al die ervaringen.

Hoogsensitief kind

Hoogsensitieve kinderen kunnen wijs overkomen voor hun leeftijd. Ouders van hoogsensitieve kinderen geven aan dat hun kind veel en diepzinnige vragen stelt. En niet zomaar genoegen neemt met een waarom/daarom antwoord. Van die vragen waar je als ouders echt wel even over na moet denken. Deze kinderen gebruiken vaak ook moeilijke woorden die nog niet bij hun leeftijd passen. Blijft natuurlijk altijd belangrijk om je kind niet gelijk in een hokje te stoppen. Ieder kind ontwikkeld zich tenslotte op zijn eigen tempo. Toch is het goed om de ontwikkeling goed te volgen om te zien wat een kind nodig heeft om zich goed te kunnen ontplooien.

HSP en werk

Uit onderzoek is gebleken dat bij hoge werkdruk, weinig steun van de leidinggevende of in situaties waarin sprake is van veel emotionele eisen hoogsensitieve mensen minder goed gaan presteren dan hun collega’s. In haar boek geeft Elleke een aantal oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan.

Kwaliteiten HSP werknemers

Elaine N. Aron auteur van Hoogsensitieve personen heeft de kwaliteiten van hoogsensitieve werknemers op een rijtje gezet (deze komen ook weer terug in het boek van Elleke). Als HSP werknemer, zou je dit echt aan je werkgever moeten laten lezen. Tenminste  als je jezelf hierin herkent:

  • Sociaal met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Afspraak is afspraak.
  • Graag werken in een rustige omgeving.
  • Het beste werk je op de achtergrond. Liefst zo onzichtbaar mogelijk. Als je in het middelpunt staat, klap je snel dicht. Je vind het vervelend als mensen op je letten.
  • Je wilt wel dat het gezien wordt dat je kwaliteit levert, maar dat zul je niet opdringen. Daar ben je te bescheiden voor. Daardoor wordt je vaak teleurgesteld omdat je over het hoofd gezien wordt.
  • Moeilijk nee kunnen zeggen als er een klus gedaan moet worden, waar eigenlijk niemand zin in heeft (daar is dat verantwoordelijkheidsgevoel weer).

Boekentip: Eerste hulp bij hoogsensiviteit

eerste hulp bij hoogsensitiviteitDe voorbije jaren is hoogsensitiviteit zowel in de wetenschappelijke wereld als in de populaire media een hot topic. Toch bestaan er nog altijd veel misverstanden rond. In dit boek vat ze op een heel toegankelijke manier samen wat we er vandaag over weten én toont ze hoe die kennis je in de praktijk kan helpen om beter met je hoogsensitiviteit om te gaan. ‘Ik wil niet alleen focussen op de problemen, integendeel. Met de tips en oefeningen die je in dit boek vindt, kun je onmiddellijk aan de slag om je unieke potentieel te maximaliseren.’

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 14,99

Leave a Comment