Home Bewustzijn Drie effectieve tips voor een betere nachtrust

Drie effectieve tips voor een betere nachtrust

Door Wendela van Beek
nachtrust

Lekker slapen.
Goede nachtrust.
Is heel veel waard.
Slaap je beter, dan voel je je beter.

Beter slapen – lekker wakker worden

Pas deze drie effectieve tips structureel toe en je slaapt niet alleen beter, maar je wordt ook uitgerust en vol energie wakker.

1. Doe eens iets anders voor het slapengaan

Velen van ons zijn eraan gewend om ‘s avonds televisie te kijken of op internet te struinen. Alleen dit heeft een negatief effect op onze nachtrust. Het licht van de schermen zorgt ervoor dat we niet alleen slechter inslapen. Maar ook de kwaliteit van onze slaap is minder goed. In plaats van ‘schermpjestijd’ gun je jezelf een andere manier van ontspannen. Lees een lekker boek of blad. In plaats van appen, praat met je partner of bel een vriend(in). Of speel zoals ik een ouderwets bordspel voordat je gaat slapen. Je hersenen worden dan niet beïnvloed door het licht van de schermen. Ze stellen zich al in op de afronding van de dag, op slaap. Dit zal een positief effect hebben op je nachtrust.

2. De kracht van de gedachte

Deze heb ik geleerd van auteur Louise Hay. Zij was ervan overtuigd dat gedachten vaak de oorzaak zijn van onze problemen. Als je regelmatig slecht slaapt, dan houd je dat bezig. Er is een grote kans dat jij je er zorgen over maakt.
In de avond stromen de gedachten binnen: ‘Zal ik wel goed slapen? Of wordt het weer zo’n nacht van woelen en draaien?’ Je voelt hem denk ik wel aankomen. We denken aan slecht slapen, dus wat is het resultaat? We slapen slecht.
Louise Hay’s tip, ga altijd naar bed met de gedachte: ‘Ik ga heerlijk slapen, ik slaap de hele nacht door en word uitgerust wakker.’ Het idee is dat je je richt op wat je wil. Je visualiseert wat je wil bereiken. Je hersenen begrijpen dit. Herkennen dit. Veel grotere kans dat je dit resultaat bereikt en heerlijk slaapt.

3. Laat het los

Soms lig je in bed. Maar het hoofd blijft doorgaan. To do lijstjes, wat je tegen die collega had kunnen zeggen, hoe je morgen die presentatie gaat doen. Deze continue stroom van gedachten geeft je niet de ruimte om tot rust te komen. Het zorgt er ook voor dat je lichaam in de actiestand komt. Gevoel dat het wat moet doen. In plaats van heerlijk tot rust komen. Wat ik doe? Ik heb een notitieboek naast mijn bed. Hier schrijf ik in op wat mij bezig houdt. Ik schrijf totdat mijn hoofd stil is. Ik het los kan laten. En lekker kan gaan slapen.

Geef je nachtrust een ‘boost’!

Het is goed om te weten dat iedereen wel eens een mindere nacht heeft. Alleen structureel slecht slapen of moeilijk inslapen is vervelend. Jij hebt zelf veel in huis om om dit te veranderen. Met deze effectieve tips kan je jouw nachtrust zeker een positieve ‘boost’ geven. Pas ze elke avond toe en ervaar het verschil.

Slaap lekker!

Rustige groet,
Wendela
Rust in mijn hoofd – coach
www. rustinmijnhoofd.nu

Boekentip: Inspirerend Leven Nachtboek

Wil jij graag een nachtgedachteboek op je nachtkastje? Op de redactie hebben we slaaptips, wijsheden en prachtige beelden gebundeld in ons nachtboekje. Zo kun je je gedachten van je afschrijven of je rustig laten inspireren als je niet in slaap kunt komen. In onze webshop Boekenwereld.com kun je hem bestellen voor € 9,99.

2 comments

Avatar
Karin 5 augustus 2018 - 12:58

Graag geef ik een aanvulling op tip 1.

Zet je Wifi ‘s nachts uit. Ook al voel je het niet je hersenen registreren de gepulseerde straling 10x per seconde.
In de nacht stemt je lichaam zich af op de resonantie van de aarde. Straling verstoort dit proces.

Zet ook zeker je smartphone uit. Gebruik je deze als wekker, zet het toestel in vliegtuigstand. De wekker gaat gewoon af.
(Check wel via de instellingen van je telefoon of de WiFi en Bleutooth daadwerkelijk uit zijn. Bij bepaalde telefoons kunnen app’s de Wifi toch laten scannen ook al staat er een vliegtuigje in het scherm.)

Zonder de ruis van straling zul je merken dat tip 2 en 3 veel makkelijker toe te passen zijn.

Wens jullie allemaal een goede nachtrust en mooie dromen!

Reply
Avatar
Wendela van Beek 16 augustus 2018 - 06:46

Karin, dank je wel voor je waardevolle aanvulling. Goede nachtrust is zo prettig. Zorgt er ook voor dat we ons overdag relaxter voelen. Dat we minder piekeren en de dagelijkse ‘beslommeringen’ beter aankunnen.. En lekker kunnen genieten van wat er op ons pad komt!
Dus tips zijn zeker welkom!
Rustige groet, Wendela

Reply

Leave a Comment