Home Geen categorie DIY: Maak je eigen beweegplan

DIY: Maak je eigen beweegplan

Door redacteur

wandelingMiljoenen mensen willen een gezond gewicht hebben. Veel mensen falen hierin, slechts een deel slaagt wel. Wat doen deze mensen anders dan de rest? Hun overwicht wordt psychologisch benaderd. Ook mindfulness maakt steeds vaker deel uit van deze benadering, met heel goede resultaten. Joanna Kortink heeft in haar boek Mindful afvallen een beweegplan gemaakt. Dit beweegplan is geen intensief fitness schema zoals ga 5 keer per week naar de sportschool, maar een schema waar je een planning maakt voor een heerlijke wandeling of om lekker te gaan fietsen om te genieten van de buitenlucht.

Vormen van bewegen

Waar het om gaat is dat je vormen van bewegen kiest die jou wel aanspreken en die je motiveren om in beweging te komen. Voor welke activiteiten ben jij (wel) in beweging te krijgen? Veel mensen denken dat ze onmiddellijk met een intensief beweegplan moeten beginnen, maar dat is niet waar. Het is veel beter om te beginnen met elke dag bewegen en dit elke keer een beetje uit te breiden, net zo lang tot bewegen een onderdeel is geworden van jouw leefstijl en jij je daar fit bij voelt.

Beweegplan

Schrijf voor de komende week een beweegplan op. Wissel bij voorkeur de activiteiten af. Als het je helpt om samen met iemand te bewegen, maak dan samen een beweegplan. Schrijf ook op hoe laat en waar je welke vormen van bewegen wilt uitvoeren. Bijvoorbeeld: maandag ga ik om 17.30 uur naar huis fietsen in plaats van de bus te nemen. Dinsdag ga ik met een buurvrouw een stevige wandeling maken om 19.00 uur. Op donderdagavond ga ik een uurtje naar de sportschool bij mij in de buurt. Op zondag ga ik tussen 15.00 en 17.00 uur een stevige boswandeling maken. Het is belangrijk dat je een beweegplan maakt dat bij jou past en voor jou haalbaar is. Dat is het meest effectief. Als je eenmaal geleerd hebt om meer te bewegen, zul je ook merken dat je je beter en fitter gaat voelen. Beweeg zodanig dat je niet buiten adem raakt, dat is niet de bedoeling. Varieer, zo houd je het leuk voor jezelf en bovendien gebruik je verschillende spiergroepen.

Positieve gedachten

Saboterende gedachten kunnen je ervan weerhouden in beweging te komen. Blijf daarom positief en zie het als een leuke uitdaging! *Fragment uit: Mindful afvallen van Joanna Kortink uitgegeven door Kosmos Uitgevers.

Leave a Comment