Home Gezondheid Detox-geheimen: zo houd jij een reinigingskuur goed vol (7 tips!)

Detox-geheimen: zo houd jij een reinigingskuur goed vol (7 tips!)

Door Jacqueline Rietveld
detox

Het is weer tijd voor de voorjaars-detox! Een reinigingskuur is gezond voor lichaam en geest, maar alleen als je het op de juiste manier aanpakt. Jacqueline Rietveld, deskundige op het gebied van de Chinese Geneeskunde en orthomoleculaire voedingsleer, helpt je op weg met 7 tips. “Een goede voorbereiding is belangrijk om van de detox een succes te maken.”

Wees zuinig op jezelf en ga doordacht te werk! Kies een kuur die bij jouw manier van spijsvertering past.

Vasten, reinigen en rusten

Het begin van het voorjaar is hét moment voor een grote schoonmaak. Niet alleen van je huis, maar ook van je lichaam en geest. Een reinigingskuur of detox bestaat uit een combinatie van (gematigd) vasten, reinigen van de darmen en bezinning. Je neemt een korte periode van rust: om oude dingen los te laten, te voelen hoe het nú met je gaat en te bepalen wat je intenties zijn voor de komende tijd. Zowel op lichamelijk als geestelijk vlak.

Zeven tips voor een succesvolle detox

Een goede voorbereiding en het kiezen van de juiste reinigingskuur zijn belangrijk om van de detox een succes te maken. Deze 7 tips helpen je daarbij:

  1. Zorg dat je de kuur doet in een periode dat je voldoende rust kunt nemen. Om veel te slapen, lekker te badderen, je lijf te verzorgen en ontspannende wandelingen te maken. Moet je toch blijven werken? Doe dan een milde detox waarbij je wel lichte maaltijden gebruikt.
  2. Kies 2 à 3 dagen vóór de detox al voor licht verteerbaar voedsel. Dus geen snoep, chips of andere snacks, alcohol en koffie meer. En eet geleidelijk minder vlees, eieren, melk en kaas.
  3. Gebruik tijdens de reinigingskuur ondersteunende middelen voor je lever, nieren en lymfesysteem. Want die zijn hard aan het werk tijdens het ontgiften. Kies kruidensupplementen met bijvoorbeeld mariadistel, kurkuma of brandnetel. Ze zijn speciaal ontwikkeld om deze organen te ondersteunen.
  4. Help je darmen. Drink ’s ochtends op nuchtere maag een glas gekookt water met 2 theelepels appelazijn en 1 à 2 theelepels honing.
  5. Voldoende drinken: circa 30 ml per kilo lichaamsgewicht. Drink alleen water en kruidenthee, bijvoorbeeld met venkel voor de darmen, brandnetel voor de lever of paardenbloem voor de nieren.
  6. Gebruik bitterzout, ook wel bekend als magnesiumsulfaat. Het is een eenvoudig verkrijgbaar en goedkoop middel om te laxeren. Neem hiervan tijdens de kuur 1 theelepel tot maximaal 1 eetlepel per dag, opgelost in lauw water. Maar alleen als er géén ander laxerend middel bij de kuur is inbegrepen!
  7. Bouw na afloop van de kuur je eetpatroon weer langzaam op. Begin met voedsel dat lijkt op wat je tijdens de kuur hebt gegeten. Reken voor de opbouwfase de helft van het aantal reinigingsdagen. Pas aan het einde kun je weer voorzichtig brood, vlees, kaas, ei en koolsoorten eten. Bouw de ondersteunende supplementen geleidelijk af en blijf de eerste dagen eventueel bitterzout gebruiken om de stoelgang te verbeteren.

Welke detox past bij jou?

Wees zuinig op jezelf en ga doordacht te werk! Kies een kuur die bij jouw manier van spijsvertering past. Als je snel last hebt van een opgeblazen gevoel of verstoppingen kun je beter voor warme, gestoomde groenten en bouillon kiezen dan voor rauwkost en fruit. Zijn oprispingen en maagzuur het probleem? Dan kan een reinigingskuur met wat volle yoghurt of kwark geschikt zijn voor jou. Vanwege het verslijmende effect van zuivel is deze kuur niet geschikt als je gevoelige luchtwegen hebt.

  • Reinigingskuur met zuivel
    Ontbijt: Budwigpapje. Dit papje maak je door 1 eetlepel lijnzaadolie en een paar druppels citroensap te mengen met een schaaltje volle yoghurt of kwark. Na de maaltijd 1,5 uur niet drinken.
    Lunch: rauwkost of portie gestoomde groenten met een beetje gekookte rijst.
    Diner: Budwigpapje zoals bij het ontbijt.
  • Detox bij een gevoelige spijsvertering
    Ontbijt: warm granenpapje van quinoa of basmatirijst gekookt in water.
    Lunch: gestoomde groenten met een kopje gekookte rijst. Voeg eventueel een schep ghee (geklaarde boter) toe.
    Diner: hetzelfde als de lunch.

Het is geen dieet!

De twee genoemde reinigingskuren zijn mild en dus kun je ze 7 tot 10 dagen volhouden. In het begin zal je maag waarschijnlijk nog wat knorren, omdat je minder eet dan normaal, maar je zult snel aan dit menu wennen. Mits jij in je dagelijkse activiteiten ook een tandje terugschakelt! Op momenten dat je het echt niet meer trekt, mag je altijd een kopje vegetarische bouillon nemen, het liefst zonder gist (verkrijgbaar in de reformzaak).

Een detox doe je één tot twee keer per jaar. Het is zeker niet bedoeld als dieet. Als je een specifiek probleem wilt aanpakken met een ander voedingspatroon, laat je dan informeren door een holistische voedingsdeskundige, die naar jouw unieke constitutie kijkt.

Boekentip: East by West 

Wil je hulp bij het maken van maaltijden die bij deze detox passen? In ‘East by West’ brengt Jasmine Hemsley de ayurvedische kookprincipes de westerse keuken in met recepten en meer informatie over de detox die jij kunt gebruiken bij je detox! De voedselfilosofie van ayurveda voedt, onderhoudt een herstelt het lichaam voor een optimaal evenwicht tussen lichaam en geest.

Bestel East by West voor € 29,99 met gratis verzending bij Boekenwereld.com

 

Lees ook deze artikelen:

Laat een bericht achter