Home Gezondheid Denk jij aan je voeten als je schoenen koopt? 11 tips

Denk jij aan je voeten als je schoenen koopt? 11 tips

Door Liesbeth Drabbe
voeten

Je zult wel vaker gelezen of gehoord hebben dat jij als persoon uniek bent. Dat er geen tweede van jou op de wereld is. Maar wist je dat dit ook geldt voor je voeten?

Voeten vormen de basis van ons lijf

gaelle-marcel-8992 (1)Het beginpunt van ons lichaam en ons contact met de grond. De manier waarop je voeten zijn gevormd, hoe je tenen zich aanspannen en ontspannen, zelfs de manier waarop je loopt en de manier waarop je voeten neerzet is uniek.

Iedere stap die je zet, betekent een belasting voor je voet. Elke sprong die je maakt betekent dat jouw gewicht vol op je onderdanen landt. Bij een marathon die je rent zijn 13.000 tot 20.000 stappen nodig, die je voeten moeten zetten om je over de finish te helpen.

Dus als jij je unieke onderdanen in schoenen stopt die gemaakt zijn voor de massa, kun je problemen met ze krijgen. Schoenen worden namelijk gemaakt naar gemiddelde, naar de meest voorkomende voet. Wanneer je geliefde “pootjes” zich niet zomaar in een standaard schoen laat schuiven, kun je eelt, likdoorns, ingroeiende teennagels en kloven verwachten. Maar ook knieproblemen, heupproblemen, en zelfs pijn aan je rug, nek en schouders is niet vreemd als jij niet op de perfecte schoen staat.

Maar wat is nu de perfecte schoen voor dat unieke onderdeel van je lichaam?

dra4_rtc5cq-misael-nevarezHieronder een paar tips zodat je problemen kunt voorkomen:

  • Koop je schoenen in de middag.
  • Trek de sokken, kousen of panty’s aan die je wilt dragen in de schoenen die je gaat kopen.
  • Laat altijd je voeten opmeten, ook wanneer je ouder bent dan 18. Onze onderdanen veranderen voortdurend, ook wanneer je 30 bent, 40 bent en zelfs wanneer je 65 bent. Dus meet de lengtemaat altijd op.
  • Er is ook een breedtemaat. Meet ook dit op.
  • Ook tenen veranderen in de loop der jaren. Dus let erop dat ze voldoende ruimte hebben, maar niet teveel, anders kunnen je voeten naar voren schuiven in de schoen.
  • Zwanger geweest? Meet dan zeker je voeten opnieuw op. Bij iedere zwangerschap verandert ook dat onderdeel van je lichaam.
  • Schoenen moeten direct goed aanvoelen, nergens knellen of slippen. Verwacht niet dat je schoenen kunt uitlopen.
  • De zool van je schoenen moeten soepel zijn. Dus buig je schoenen en kijk waar het doorbuigt, dit punt moet onder de bal van je geliefde “pootjes” liggen.
  • Let op je hakhoogte. Je kunt wel op 15 centimeter hoge hakken rondlopen, maar als dit niet past bij je voeten, dan kun je beter kiezen voor een lagere hak. Een hak kan ook te laag voor je voeten zijn. Dus loop op verschillende hakhoogtes en kijk wat goed voelt voor jou en je voeten. Voeten moeten niet verkrampen of teveel naar voren glijden in de schoenen.
  • Wanneer je schoenen past, blijf dan zeker niet zitten. Loop, spring, beweeg en wiebel in de schoenen, zodat je zeker weet dat ze lekker zitten.
  • Neem de tijd. Neem goed waar wat je onderdanen je willen ‘vertellen’.

Hoe kies jij je schoenen uit?

Leave a Comment