Home Gezin & Kinderen De vijf belangrijkste vaardigheden voor een hoogsensitief kind

De vijf belangrijkste vaardigheden voor een hoogsensitief kind

Door Leony Vandebelt
nieuwetijdskind

Je kunt Leony Vandebelt het best een ‘vertaler’ noemen. “Kinderen vertellen mij telepathisch en energetisch wat ze nodig hebben, wat ze voelen, wat ze willen en ik vertaal dat in ‘hardop woordjes’ voor hun ouders.” Ze werkt met hoogsensitieve kinderen over de hele wereld en ontwikkelde de FreeHappyKids-Methode. In dit artikel lees je de vijf belangrijkste vaardigheden voor een hoogsensitief of nieuwetijdskind.

In een ideale wereld zouden kinderen op school leren hoe je bijvoorbeeld het beste met je gevoelens om kunt gaan, hoe je van jezelf kunt houden en hoe je dicht bij jezelf kunt blijven. Gelukkig komt daar steeds iets meer aandacht voor. Maar in de praktijk leren kinderen de belangrijkste vaardigheden om gelukkig en jezelf te zijn niet op school. Voor veel kinderen is dat niet echt een probleem. Maar 50% van de kinderen die hoogsensitief zijn krijgen wél te maken met uitdagingen of problemen op school.

Hoogsensitieve kinderen krijgen op school bijvoorbeeld last van:

  • Te veel lawaai en te veel drukte op school;
  • Heel erg moe of overprikkeld uit school komen – en dan soms thuis ontploffen om alle prikkels er weer uit te gooien;
  • Niet goed kunnen concentreren, lastig opstarten, moeite met plotselinge veranderingen;
  • Perfectionisme, faalangst of onzekerheid;
  • Spanning en stressklachten zoals: emotionele buien, moeilijk in slaap vallen, snel aangebrand zijn, hoofdpijn, buikpijn, verstopping, etc.

Nog niet elke school kan goed inspelen op de individuele behoeftes van kinderen. Er zijn wel manieren waarop je je kind kunt helpen.

Vijf essentieel vaardigheden om gezond en effectief met gevoeligheid om te gaan

Sinds 2008 werk ik met hoogsensitieve personen en de laatste 6 jaar uitsluitend met gevoelige kinderen en hun ouders. Ik leer sensitieve kinderen vaardigheden om op een effectieve manier met gevoeligheid om te gaan en een sterke verbinding met zichzelf te hebben. Zodat je niet meer zo veel last hebt van je gevoeligheid, maar juist kunt genieten van de fijne dingen. Er zijn 5 essentieel vaardigheden om gezond en effectief met gevoeligheid om te gaan. Dit zijn ze:

1. Terugkomen bij jezelf & bij jezelf blijven

Als je gevoelig bent is je aandacht, je energie vaak overal en nergens en vaak buiten jezelf. Zonder dat je het bewust doorhebt vermengd je energie snel met anderen en zijn je ‘voelsprieten’ naar buitengericht. Het is vaak moeilijk te voelen waar jij stopt en de ander begint. Alles vloeit een beetje door elkaar. Daarom voel je alles en wordt je zo snel overprikkeld en moe. Het voelt dan soms ook alsof mensen je energie opzuigen. Maar eigenlijk kan nooit iemand je energie opzuigen of afpakken.

Ik weet dat het soms echt zo voelt dat iemand je energie opzuigt en dat je het echt niet wilt. Je hebt niet door dat je ergens, onbewust, zelf je energie weggeeft. Dat is wat er eigenlijk gebeurt. Het voordeel daarvan is dat als je energie nooit echt afgepakt kan worden en jij zelf (onbewust) je energie weggeeft, je dat ook zelf kunt veranderen.

Als je gevoelig bent dan is je energieveld vaak ‘blurry en fluffy.’

Jouw energie komt in de energievelden van anderen terecht en je laat anderen in jouw energieveld. Je voelsprieten zijn vooral buiten jezelf. Je voelt je dan snel verward, overprikkeld, moe of leeg. Voor gevoelige mensen en voor gevoelige kinderen is het heel handig om te leren hoe je bij jezelf kunt blijven.

Je voelt je niet opeens ‘hard’ of afgesloten. Je kunt juist heel goed verbinding maken met anderen mensen. Je raakt jezelf en je energie er niet in kwijt. Je neemt ze niet automatisch over en geeft je energie niet per ongeluk weg.

  • Je maakt verbinding met mensen – als jij dat wil
  • Je geeft ze je aandacht – als jij dat wil
  • Je kunt meeleven en gevoelens van de ander voelen – als jij dat wil

Als je goed bij jezelf kunt blijven:

  • Heb je minder snel last van prikkels om je heen;
  • Raak je minder snel verward, overprikkeld of vermoeid;
  • Neem je minder gevoelens van anderen over;
  • Kunnen anderen geen energie van je zuigen (geef je je energie niet onbewust weg);
  • Wordt de verbinding met je eigen binnenwereld (je innerlijke rust, kracht, intuïtie, creativiteit, etc) sterker;
  • Kun je makkelijker voelen wie je bent en wat jij zelf voelt, wilt en nodig hebt;
  • Worden je grenzen duidelijker. Voor jezelf om te voelen waar je grenzen liggen. Maar ook voor anderen die je grenzen duidelijker aanvoelen en ze dus meer gaan respecteren.

Dus dat is best een essentiële vaardigheid voor sensitieve kinderen om te leren.

2. Gronden in je lichaam

Gronden in je lichaam betekent goed aanwezig zijn in je lichaam met een sterke connectie met je gevoel. Als een gevoelig kind te veel voelt – om zich heen en/of in zichzelf, dan gaan ze vaak een klein stukje uit verbinding met hun gevoel. Dat is een automatische beschermingsreactie.

Het nadeel daarvan is dat als je ongegrond bent je je juist sneller niet goed voelt. Je voelt je sneller onveilig, onrustig of wild, loopt makkelijk vol met prikkels en raakt jezelf een beetje kwijt. Je raakt als het ware je anker een beetje kwijt.

Als je goed gegrond bent, een goed contact hebt met je lichaam: voel je je veiliger, sterker, rustiger, stabieler en kun je makkelijker omgaan met prikkels, spanning loslaten en ontspannen.

Gronden is een van de belangrijkste vaardigheden voor gevoelige kinderen. Als je wilt weten hoe je merkt of je kind ongegrond is en een aantal goede strategieën wilt om je kind te helpen gronden dan kun je mijn gratis masterclass kijken.

3. Loslaten

Goed bij jezelf zijn helpt en gronden helpt maar soms pik je toch dingen op.  Soms komen gevoelens van anderen toch binnen en blijven hangen. Heb je last van veel geluid en drukte, heb je een vervelend gevoel waar je last van hebt, of drukke gedachten. Raak je een beetje gespannen van wat er allemaal om je heen gebeurt. Voel je je leeg, of juist vol, vermoeid of overprikkeld.

Gevoelige kinderen na een drukke schooldag bijvoorbeeld.

Dan is het fijn als je weet hoe je al die prikkels, spanning en vervelende gevoelens snel en makkelijk weer los kunt laten. Dus dat is de derde vaardigheid om om te gaan met gevoeligheid.

4. Je veilig voelen in jezelf

Je veilig voelen in jezelf gaat over je binnenwereld. Onze aandacht (en dus energie) gaat vaak naar de buitenwereld. Naar wat er om ons heen gebeurt, naar de juf die iets uitlegt of naar het scherm van onze telefoon. Daar is op zich helemaal niks mis mee. Maar je binnenwereld heeft ook aandacht nodig. Dat is waar je innerlijke rust is, je kracht, je passie, je talenten en je inspiratie. Allemaal hele fijne dingen om te voelen.

Als je een sterke connectie met je binnenwereld hebt is het makkelijker om je veilig te voelen in jezelf. 

  • Dan kun je bijvoorbeeld je eigen rust voelen en uitstralen ook als het om je heen druk en chaotisch is. In plaats van die drukte en chaos overnemen.
  • Dan kun je je veilig genoeg voelen om je eigen ruimte in te nemen. Om je niet klein te maken maar te voelen dat je er mag zijn.
  • Dan voel je je eigen passie, creativiteit en inspiratie. En is het minder belangrijk wat de buitenwereld daar van denkt.

Voor gevoelige kinderen is hun binnenwereld vaak overweldigend. Zo veel gevoel…

Als je nooit aandacht besteed aan je binnenwereld en/of vervelende gevoelens daar ergens wegstopt, omdat je er niet goed mee om kunt gaan…

  • Dan is het heel lastig om je veilig te voelen in jezelf. Of je eigen ruimte in te nemen.
  • Dan is het heel lastig om bij jezelf te komen en te blijven.
  • Dan neem je steeds alle gevoelens en energie van anderen over en raak je jezelf daar snel in kwijt.

Daarnaast gaat je veilig voelen in jezelf ook over houden van jezelf en goed voor jezelf zorgen. Dus je veilig voelen in je eigen binnenwereld is ook een belangrijke vaardigheid voor een gevoelig kind.

5. Omgaan met lastige situaties, mensen en gevoelens in het moment

Als je de eerste 4 vaardigheden onder de knie hebt, dan kun je al veel makkelijker omgaan met vervelende situaties. Maar sommige situaties zijn gewoon lastig. Dat hoort bij het leven. Veel gevoelige kinderen kunnen er bijvoorbeeld absoluut niet tegen als iemand boos wordt. Hoe kun je daar dan het beste mee omgaan? Of als iemand een vervelende opmerking maakt, wat gebeurd dan eigenlijk? En hoe kun je er voor zorgen dat het veel minder impact heeft?

Hoe kun je er voor zorgen dat je je beter voelt op school als je heel gevoelig bent? Het is fijn als een gevoelig kind daar wat praktische handvatten en ‘trucjes’ voor heeft.

Daarnaast heeft iedereen een survival-systeem: Een ‘Vechten, Vluchten of Bevriezen’ reactie.

Een punt waarop het gewoon te veel is en je systeem overgaat op overleven. Bij kinderen ziet vechten er bijvoorbeeld uit als enorme boosheid, schreeuwen, dreigen (of letterlijk vechten). Vluchten als wegrennen, wegkruipen of huilen. En bevriezen als niet bewegen of niets meer zeggen.

Ik leg dat vaak uit met behulp van een stoplicht. Iedereen heeft zo’n innerlijk stoplicht.

Als je ‘groen’ bent voel je je rustig en ontspannen.
Bij ‘oranje’ begint de spanning op te lopen.
En bij ‘rood’ neemt je ‘survival-systeem’ het over.

Als kinderen ‘rood’ zijn kunnen ze meestal niks meer hebben. Kleine opmerkingen kunnen leiden tot grote uitbarstingen, informatie wordt niet meer opgenomen, rustig communiceren is heel lastig.

Dus het is super behulpzaam voor hooggevoelige kinderen als ze leren herkennen wanneer hun spanning oploopt. Wanneer ze ‘oranje’ worden en wat ze dan kunnen doen om weer terug te gaan naar ‘groen’. Thuis of op school.

In een ideale wereld zou elk kind deze 5 vaardigheden gewoon op school leren

Eigenlijk zouden heel veel volwassen hier ook baat bij hebben 😉

En het is niet heel ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe je deze vaardigheden kunt leren en er af en toe even tijd voor maken.

Wil jij je sensitieve kind graag helpen omgaan met gevoeligheid?

Kijk dan de gratis masterclass Hoogsensitief Kind.

Daarin laat ik zien waar uitdagingen van gevoelige kinderen vandaan komen. En hoe je je kind daar bij kunt begeleiden als ouder. Met praktische tips en een audio oefening voor meer rust in 5 minuten.

Boekentip: Leven met hooggevoelige kinderen

Susan Marletta-Hart laat zien hoe we een hooggevoelig kind kunnen herkennen. Daarvoor gebruikt ze recente inzichten. Ook staat haar boek vol verhalen: wat het bijvoorbeeld betekent voor hooggevoelig kind om op kamp te gaan of waarom het zoveel last heeft van een kriebelend labeltje in een T-shirt. Ten slotte geeft Susan Marletta-Hart 26 oefeningen en meditaties o.a. `Wees luid , `Visualiseer een schild en concrete tips voor ouders en andere opvoeders.

Bestel nu jouw exemplaar voor € 21,99 met gratis verzending.

Lees ook deze artikelen:

Laat een bericht achter