Home Gezondheid De uitdaging van gezond leven en eten

De uitdaging van gezond leven en eten

Door Conny Coppen
gezond leven

Iedereen weet inmiddels wel dat gezond leven, eten en slapen goed en belangrijk is. Maar… hoe pas je al die gezondheid ook toe in je leven? Welke factoren spelen een rol wanneer we gezond willen leven? Gaat het vooral om kennis? Gaat het om overtuiging, discipline? Maar wat helpt je nu werkelijk om ontspannen naar een gezonder eet- en leefpatroon toe te groeien? In dit artikel lees je een aantal tips om gezonder te leven en te eten.

1. Verheug je

Het moet niet. Je wilt het. Dus maak helder waarom je het ook al weer wilt. Welke gezonde toestand heb je voor ogen? Hoe ziet het eindresultaat eruit? Hoe zou je je voelen als het gelukt is? Hoeveel meer energie, welke leuke dingen zou je kunnen doen? Hoe meer je je al kan verheugen op het beoogde resultaat, hoe sterker dat zijn licht vooruit zal gaan werpen. Verheug je elke dag op het resultaat. Het is als een pelgrimstocht. Je gaat voor een doel, maar ook de weg kan je van alles bieden.

2. Besluit

Iedere onderneming valt of staat met een heldere intentie en een besluit om ervoor te gaan. Die intentie moet van binnenuit komen, niet alleen van buitenaf en ook niet alleen vanuit het hoofd. Het hoofd is vaak niet in verbinding met het lichaam en het voelen. Als je besluit niet in afstemming is met je lichaam (dat de drager is van je -vaak onbewuste- gevoelens), dan voer je een oorlog met een actieve ondergrondse beweging die je plannen tegenwerkt. Het resultaat is strijd met jezelf.

3. Sluit vriendschap met je saboteurs

Je saboteurs zijn trouwe dienaars die ooit dachten jou te moeten beschermen tegen herhaling van nare gevoelens zoals pijn, machteloosheid, liefdeloosheid en kwetsbaarheid.

Je saboteurs zijn niet je vijanden, ook al voelt het nu wel zo. Ze zijn delen van jezelf die vastzitten aan pijnlijke ervaringen uit het verleden. Ze hebben compassie nodig. Liefde en verbinding. Maak hen tot je vrienden.

4. Liefde

Verbinding en eenheid creëren is een taak van het hart. Het hart als de drager van Liefde met een hoofdletter; dat onvoorwaardelijke, niet-oordelende ‘aanwezig-zijn’ van waaruit je voelend kan luisteren naar je lichaam.

5. Vrienden worden met je innerlijke vijanden

Wanneer we gezond willen gaan leven, is het van belang om de innerlijke saboteurs als het ware in de ogen te kijken, contact met hen te maken en vanuit ‘een goed gesprek’ samen te gaan werken. Wellicht hebben ze iets belangrijks aan ons te vertellen of opereren ze nog vanuit een oude, niet geheelde angst. Luister naar hen, maar laat je niet door hen leiden.

6. Genieten

Gezond leven is geen afzien! Als het afzien is, dan mis je een belangrijk punt. Niets is uiteindelijk zo voedend voor lichaam, ziel en geest als genieten! Natuurlijk zie je af van dingen zoals suiker en dat kan best even wennen zijn, want het is gewoon verslavend. Maar van je creativiteit om alternatieven te zoeken, kun je ook genieten! De onderstaande oefening zal je daarbij helpen.

Oefening: één ding snoepen

Besluit (na goed innerlijk overleg met alle jou al bekende saboteurs) om 1 dag (of korter/ langer) niet te ‘eten’. Besluit om alleen maar te ‘snoepen’ van één ding tegelijk.

Tijdens het ontbijt, kies je één ding waar je het meeste zin in hebt. Voel goed welk ding dat is. Neem er een beetje van, alsof het een kostbare bonbon is en snoep het langzaam op. Alsof je een dure wijn aan het proeven bent, die je maar één keer in je leven zult drinken. Doe er zo lang mogelijk over, tot er niets vasts meer in je mond is. Dan snoep je een nieuw hapje als je dat wilt. Dat mag ook iets anders zijn. Je hebt bijvoorbeeld net een hapje brood genomen, en nu heb je heel veel zin in een proefje van de kaas of van een appel. Het zelfde doe je met de andere maaltijden (en met een eventueel tussendoortje gedurende de dag).

Drink verder veel water en/of kruidenthee gedurende de dag. Streef er naar om gezonde dingen te eten. Maar als je bijvoorbeeld ontzettend verlangt naar een stukje chocola, neem dan een frutseltje en geniet er met volle teugen van.
Je zal merken dat het op veel niveaus verzadigt. Evalueer na afloop: Hoe was dit voor jou om te doen? Was het moeilijk? Zo ja, wat vond je moeilijk? Was het prettig (wat was met name prettig? Waren er saboteurs? (wat ‘zeiden’ ze? Wat ‘deden’ ze? Ben je het gesprek met je saboteur(s) aangegaan? Zo nee, waarom niet? Zou je dat alsnog willen doen?) Wat kan je doen om nog meer te genieten? Hoe kan je jezelf mogelijk nog meer steunen?

Boekentip: De Tao van gezondheid

De Tao van gezondheid van Conny Coppen is een holistisch, toegankelijk geschreven boek dat inzicht biedt in de individuele, maatschappelijke en wereldwijde gezondheid. In dit boek lees je meer over Chinese geneeskunde, seizoen en elementen.  Daarbij is het ook een praktisch werkboek.

Bestel jouw exemplaar op onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,99.

Leave a Comment