Home Geen categorie De kracht van dankbaarheid (deel 2)

De kracht van dankbaarheid (deel 2)

Door Vivianne

dankbaarheid2Eerder schreef ik al over de kracht van dankbaarheid en hoe je die energie vanuit je hart in kunt zetten. Dat heeft vooral een direct effect op je binnenwereld, op je voelen. Maar soms is je hart gesloten, gekwetst, is het moeilijk om bij je gevoel en het voelen te komen, en lukt dat je niet. Of misschien zit je in een negatieve flow. Dan zijn er ook andere manieren om bewust met dankbaarheid bezig te zijn. Dat kan je o.a. helpen positiever in het leven te gaan staan, een positiever zelfbeeld te krijgen, je meer te openen en meer waardering krijgen voor dat wat is. In plaats van het voelen van de energie van dankbaarheid ga je dan meer kijken naar waar je allemaal dankbaar voor kunt zijn. Zoek het vooral in de kleine, alledaagse, gewone dingen, mensen, gebeurtenissen, ontwikkelingen, overwinningen enz. Noem elke dag 5 dingen waar je dankbaar voor bent, hou het bij in een dagboekje. Op die manier ga je ‘dat wat is’ meer waarderen. Als je dit op het eind van de dag doet, kun je zo ook de dag evalueren en met een positief gevoel afsluiten. Het is ook heel krachtig als je ‘s morgens opstaat met iets in gedacht waar je dankbaar voor bent. Daarmee zet je de (positieve) toon voor de dag. Je kunt ook een thema of onderwerp in gedachte nemen waar je die dag aandacht aan wilt besteden. En dan zo veel mogelijk dingen daarvan zien waar je dankbaar voor bent. Als je dan door de hele dag heen alert bent op dat onderwerp en de dankbaarheids-momentjes daarin, kan dat je steeds kleine blij-momentjes geven en je een ontzettende boost geven. Je kunt zelfs de uitdaging aan gaan om in een lastige situatie (deel-)aspecten te zien waar je dankbaar voor bent. Als je op die manier naar een situatie of moment terug kijkt hou je er een positiever gevoel aan over, i.p.v. dat je in het negatieve ervan blijft hangen. Als je weet waar (in jouw ogen) een zwakke plek van je ligt, waar je moeite mee hebt, wat veel van je vraagt, waar je makkelijk negatief over jezelf oordeelt enz, kun je daar speciaal aandacht voor hebben. Ben bijvoorbeeld bewust dankbaar voor de delen daarvan waar je wel goed in bent, tevreden of trots op bent, maar ook waar je aan werkt, in gegroeid bent, het opmerken van je eigen oordelen, het opmerken wat er nog nodig is of een opgedane ervaring die je er weer wat in geleerd heeft. Vaak zijn we geneigd afkeurend en streng naar onszelf te zijn, terwijl er vaak ook zoveel positieve stukjes aan zijn, waar we dankbaar voor kunnen en mogen zijn. Door dat accent te verleggen geef je je zelf veel meer een compliment en boost, dat stimuleert je groei en eigenwaarde veel meer. Zo zijn er vast nog meer manieren te bedenken om met dankbaarheid bezig te zijn. Het ‘geheim’ is dat je wordt gedwongen met een positieve bril te kijken naar dat wat er is, waardoor je het anders gaat waarderen. Als je dit langer volhoud ga je merken dat je ook op andere momenten anders naar dingen gaat kijken, het je mind-set kan veranderen en zo kan het je helpen anders in het leven te gaan staan. Je gaat wat je hebt en wat er is dan meer op waarde schatten én je gaat je gelukkiger, positiever voelen. Warme groet, Vivianne www.viviannes-praktijk.nl Wil je meer van me lezen, like dan de facebookpagina van Vivianne’s praktijk

Leave a Comment