Home Bewustzijn Dankbaarheid: Waarom is het zo belangrijk en hoe doe je het?

Dankbaarheid: Waarom is het zo belangrijk en hoe doe je het?

Door Andrea Owen

Steeds meer mensen beoefenen dagelijks dankbaarheid, gratitude, en ik vind dat echt super! Uit onderzoek van Harvard, UC Davis en UC Berkeley is gebleken dat het dagelijks beoefenen van dankbaarheid veel positieve effecten heeft:

  • Sterker immuunsysteem
  • Lagere bloeddruk
  • Betere nachtrust
  • Je voelt je optimistischer en blijer
  • Je bent meer vergevingsgezind
  • Je bent extraverter

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van de lange lijst met positieve effecten. Graag voeg ik ook mijn eigen bevinding toe: wanneer je dankbaarheid beoefent, is het lastig om medelijden met jezelf te hebben en/of onaardig tegen anderen te doen. Dankbaarheid is goed!

De kracht van dankbaarheid

Een paar jaar geleden lag ik in een foetushouding op de vloer van mijn appartement. Ik had echt mijn dieptepunt bereikt. Op dat moment zag ik geen uitweg, geen oplossingen voor mijn problemen. Ik had onbeschrijfelijk veel emotionele pijn. Ik had anderen over dankbaarheid gehoord en, omdat ik zo wanhopig was, gaf ik het een kans – ook al dacht ik op dat moment dat ik niks kon bedenken wat  er goed ging in mijn leven. Na ongeveer 20 minuten had ik een lijstje met 10 dingen opgeschreven waar ik dankbaar voor was. Dingen zoals mijn fysieke gezondheid, mijn vrienden en familie en mijn opvoeding en opleiding. Ik herinner me hoe ik op dat moment met verbazing naar dat lijstje keek; mijn leven was niet zo slecht als ik dacht. Dankbaarheid heeft me door mijn diepste dal heen geholpen.

Als ik 1 op 1 of in een groep met mensen werk, vraag ik altijd als eerste of ze dankbaarheid beoefenen. Soms zeggen ze ‘nee’ en soms zeggen ze dat ze wel eens denken aan de dingen waar ze dankbaar voor zijn. Dat laatste is natuurlijk een goed begin, maar het kan altijd beter! Je hoeft je niet te schamen als je niet weet hoe het werkt. Het is zo krachtig dat ik je graag een aantal praktische manieren wil uitleggen waarop jij dagelijks dankbaarheid kunt beoefenen.

7 manieren om dagelijks dankbaarheid te beoefenen

1.     Schrijf het op

Het gelijk ’s ochtends doen is fantastisch, maar als dat je niet lukt of als je daar geen tijd voor hebt, doe het dan aan het einde van de dag. Schrijf zoveel mogelijk dingen op. Ook als je het gevoel hebt dat alles tegen zit, kan het opschrijven van 3 of meer dingen waar je dankbaar voor bent je humeur helemaal veranderen!

2.     Uit het naar anderen

Vertel aan anderen hoe dankbaar je voor ze bent. Dit kan persoonlijk, je kan ze bellen, sms-en, e-mailen, of op wat voor manier jij prettig vind. Ik geef toe dat ik het niet vaak genoeg doe, maar het daadwerkelijk uiten van dankbaarheid tegen een ander mens kan je enorm veel energie en kracht geven.

3.     Journal over jouw toekomst en de gevoelens waar je dankbaar voor gaat zijn

In feite schrijf je dagboek aantekeningen alsof je al in de toekomst bent en je precies gekregen hebt wat je zou willen. Focus hierbij op hoe je je VOELT. Als je dit te zweverig vindt, schrijf dan over de dingen waar je over een jaar je dankbaar voor wilt voelen.

4.     Maak het een gewoonte om dankbaarheid uit te spreken met je gezin en/of je partner

Of een collega of iemand anders die je regelmatig ziet. Iemand die ik ken heeft een bedrijfsemail die langs alle medewerkers gaat waarin ze vlug iets waar ze dankbaar voor zijn opschrijven (dit duurt 30 tot 60 seconde). Ik ben dit thuis begonnen en elke avond tijdens het eten doen mijn man en kinderen een rondje. Maak er een gewoonte van.

5.     Als je je zorgen maakt over de toekomst, denk dan aan waar je je NU dankbaar voor voelt

Want dat is echt alles wat je hebt. We maken ons allemaal wel eens zorgen, daarom adviseer ik je om je daar bewust van te worden en die momenten van zorgen om te zetten in dankbaarheid door op zo’n moment juist te denken aan iets waar je dankbaar voor bent.

6.     Wanneer je merkt dat je jezelf aan het vergelijken bent met anderen, denk aan iets waar je dankbaar voor bent

Zelfs als je het gevoel hebt dat je leven helemaal tegenzit. Als je op Facebook of Instagram scrolt en je denkt dat die en die geen enkel problemen heeft en zijn of haar beste leven ooit leeft, dan kom je er nooit! Stop met scrollen en vertel jezelf wat er fantastisch gaat en wat wél werkt in JOUW leven.

7.     Wanneer je merkt dat je in een andere fase van je leven wilt zijn, beoefen dankbaarheid

Misschien ben je net gedumpt, of ontslagen. Het is zo gemakkelijk om je te focussen op al het slechte, zeker als het nog vers en net gebeurd is. Ik verwacht helemaal niet dat je, net nadat je gedumpt of ontslagen bent, door een veld van bloemen gaat rennen en alles opsomt waar je dankbaar voor bent. Echter is dat wel de reden waarom het dankbaarheid BEOEFENEN is. Oefen met focussen op wat je wilt. Oefen met het realiseren dat moeilijke tijden ook een nieuw begin kunnen zijn. Dankbaarheid gaat over het creëren van een nieuwe denkwijze die kracht biedt en je bijblijft.

Waar het op neer komt: maak van dankbaarheid jouw go-to middel. Het is ongecompliceerd en gratis.

En dan nog niet: dankbaarheid is net als bidden voor wat je wilt. Je zorgen maken is net als bidden voor wat je niet wilt. Kies verstandig.

Dit artikel is oorspronkelijk in het Engels verschenen

Boekentip: How to stop feeling like shit

Wil jij leren hoe je jouw negatieve gewoonten om kan zetten in iets positiefs? In How to stop feeling like shit geeft Andrea Owen een eerlijke en verfrissende benadering om vrouwen af te helpen van de meest hardnekkige gewoonten om zichzelf naar beneden te halen.

Bestel jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor €18,99.

Leave a Comment