Home Geen categorie Dag 5: Groene crisis

Dag 5: Groene crisis

Door redacteur

De Groene week  is het makkelijkst vol te houden als je elke avond thuis kan eten. Maar helaas lukt dat niet altijd. Zelf had ik inderdaad een avond in die week dat ik ergens heen moest en van te voren met twee collega’s zou eten. Ik besloot het slim aan te pakken en een Thai restaurant uit te zoeken waarvan ik wist dat ze overheerlijke gewokte Morning Glory (waterspinazie) serveerden. Maar helaas, toen we voor het restaurant stonden was het dicht. De eigenaar verontschuldigde zich, iets was er mis gegaan in zijn planning en zou hij pas later die avond open gaan. Een acute groene crisis dus, want waar zou ik nu iets compleets groens kunnen eten? Bij het Belgische restaurant waar we uiteindelijk gegeten hebben, was het samenvoegen van een aantal onderdelen uit diverse maaltijden totaal geen probleem en at ik die avond heerlijk groen. Hieronder weer suggesties voor de maaltijden en snacks. En voor alle groenten en fruit die je gebruikt, geldt dat je ze goed wast en ongeschild gebruikt. Ontbijt: Een groot glas heet water met een uitgeperste limoen, en eventueel gember als je dat lekker vind. Een smoothie met daarin groene appel, een stuk komkommer, een geschilde kiwi een handje groene druiven, wat honing en eventueel een klein restje limoensap. Zijn je smoothies vrij dik, kun je er natuurlijk altijd water bij doen, dan drinkt het makkelijker. Tussendoor: Een Granny Smith appel in kleine stukjes Lunch: Een kopje groene soep* en een salade van avocado, walnoten, een flinke hand veldsla en wat grote groene knoflook olijven kleingesneden, aangemaakt met wat olijfolie, zout en peper. * Maak eens soep van erwten en prei. Alles in kleine stukjes laten koken in groentebouillon en met een staafmixer klein maken. Heerlijk! Tussendoor: Een groene paprika in kleine reepjes Diner: Maak 250 gram (een halve bos) groene asperges schoon en grill deze in een hete grillpan met een klein beetje olijfolie en wat zeezout. En eet hier wat kort geblancheerde peultjes en ontdooide erwtjes bij, aangemaakt met een drupje olijfolie en wat zout. Tussendoor: En mocht je ’s avonds nog trek hebben, eet dan lekker wat druifjes, of nog een Granny Smith appel in stukjes. Trek in iets hartigs, neem een handje groene olijven of wat pistachenootjes. Succes!

Leave a Comment