Home Bewustzijn Ben je boos? Goed zo! – 10 tips om je boosheid om te zetten in kracht

Ben je boos? Goed zo! – 10 tips om je boosheid om te zetten in kracht

Door Nannet van der Ham

Chi, Chai & Champagne! Column door Nannet van der Ham

Boosheid

Boosheid is een emotie en er wordt beweerd dat achter boosheid een andere emotie schuil gaat: angst. Ik geloof dat. Heb er even over moeten doen voor dat zo was, maar nu weet ik dat in elk geval bij mijn eigen boosheid uiteindelijk altijd angst zit.

Soms is het makkelijk te achterhalen. Als een auto mij op de snelweg van rechts inhaalt, me afsnijdt of aan mijn bumper blijft kleven, dan word ik boos. Maar natuurlijk zit daarachter dat ik bang ben dat ik door het gedrag van die ander een ongeluk krijg.

Als ik mijn hond uitlaat in het park word ik boos over de rommel die her en der in de bosjes ligt. Waarom? Wat maakt het uit dat die rommel daar ligt? Na wat graven in mijn hoofd weet ik het: ik ben bang dat mijn hond iets eet waar hij ziek van wordt, dat hij in iets scherps trapt, dat de vogels de plastic zakjes in hun keel krijgen en de vissen het metaal van de frisdrankblikjes. Ik ben bang dat er ratten komen en dat het gaat stinken en ik ben bang dat ik niet meer geniet van het loopje met mijn hond door de natuur.

Zo bezien gaat boosheid vooral over mijn eigen hachje. Maar ik word ook boos over wat vrouwen wordt aangedaan: besnijdenis, aanranding, onderbetaling, minachting. Ook hier kom ik uit op angst. Ik ben bang dat deze praktijken toe nemen, dat het mij of mijn dochter zal raken, ik voel mij, denk ik, zelfs persoonlijk aangevallen en vóél bijna de angst. Ik ben boos over wat er in de maatschappij gebeurt, in de politiek en in andere landen. De angst is makkelijk te vinden…

Boosheid slaat vaak lam, voelt onmachtig en naar. Maar dat hoeft niet! Boosheid voelt vaak alsof je out of control bent, maar kan je juist ín control brengen! Weet je wat, besluit vandaag dat boosheid een positieve emotie is die jou in actie brengt, je ‘in-control’ doet zijn en kracht geeft.

10 tips om je boosheid om te zetten in kracht

  1. Schrijf al je boosheid, frustratie en teleurstellingen op een stuk papier. Houd je niet in. Schrijf alles en iedereen op. Ook de boosheid op jezelf. Het is tijd om al deze negativiteit los te laten zodat je voorwaarts kunt met je leven. Wat merk je? Deze emoties zitten niet aan jou vast. Als je alle boosheid hebt opgeschreven ga je naar je gootsteen, neemt een lucifer en steekt het papier in brand. Zie hoe je oude zeer langzaam verdwijnt? Pak een nieuw stuk papier en schrijf nu alles op waar je dankbaar voor bent.
  1. Vraag je af waaróm je boos bent. Wat maakt het uit? Geef antwoord: wil je gelijk hebben of wil je gelukkig zijn?
  1. Schrijf op waar je boos om bent en ga met het omgekeerde aan de slag. Ik neem nu tijdens mijn hondenloopje een plastic zak mee en ruim alle rommel op die ik in het park tegen kom. Geeft me een goed gevoel, ik heb de controle teruggenomen en wat denk je? Het zet andere mensen aan om hetzelfde te doen!
  1. Vergroot je invloedcirkel. Boosheid is vaak onmacht en die kun je wegnemen door je aan te sluiten bij mensen of organisaties die hetzelfde doel als jij voor ogen hebben. Ik heb mij aangemeld als vrijwilliger bij de Dorpsraad van mijn woonplaats. Het voelt goed om mee te denken en praten over de toekomst van mijn dorp.
  1. Trek het je niet persoonlijk aan. Het gedrag van de ander zegt alles over hém of háár. Vaak is niet reageren, niet luisteren en zo niet meegetrokken worden in de situatie het beste wat je kunt doen. Een antwoordzin om te onthouden is deze: ‘Als u het mij niet kwalijk neemt dat ik niet antwoord, neem ik het u niet kwalijk dat u het zegt.’
  1. Attendeer anderen op hun gedrag, op een niet-boze manier. Als ik bijna van mijn sokken word gereden door een automobiliste die haar richtingaanwijzer niet aan heeft en ik zie haar later op een parkeerterrein dan attendeer ik haar vriendelijk op het feit dat haar lampje het niet deed. Als ik zie dat jongelui hun broodzakjes op de grond gooien, zeg ik vriendelijk: ‘je laat iets vallen!’ Als een dame niet zo damesachtig haar hondje op het trottoir laat poepen geef ik haar een plastic poepzakje wat ik altijd in mijn jaszak heb.
  1. Onthoud maar: Niets is wat het lijkt. Heb jij het ook niet meegemaakt? Dat iemands gedrag een uiting is van onzekerheid, verdriet, onwetendheid en ook… onmacht? Misschien moest de asociale automobilist met spoed naar het ziekenhuis, misschien is de chagrijnige kassière oververmoeid. Dit klinkt misschien heel idealistisch, maar vaak lost een aardige reactie van jou de boosheid in één keer op.
  1. Ga ervanuit dat iedereen haar/zijn eigen waarheid heeft. Besluiten dat je het oneens bent en dat dat oké is, haalt de angel uit een boze bui (bij jezelf of bij een ander) door to agree to disagree.
  1. Wees de verandering die je wil zien. De beroemde uitspraak van Mahatma Gandhi geeft zoveel kracht en positiviteit! Verspreid verdraagzaamheid, aardigheid, hoop en geloof door bij te dragen aan het wegnemen van boosheid. Kijk en luister naar je kinderen. Hoe voed je hen op? Geef je zelf het goede voorbeeld? Zijn er kinderen in hun klas die gepest worden? Wat kunnen jij en je kinderen daaraan doen? Spreken er kinderen slecht Nederlands? Kun je helpen met taalles? Heb je geen kinderen? Misschien wel neefjes, nichtjes, buurkinderen, kids van vrienden, kleinkinderen? Zij zijn onze toekomst. Voor kinderen kun je ook lezen: collega’s, buren, familieleden.
  1. Vergroot je balans en verminder je boosheid. Hoe meer balans er in je leven is, tussen inspanning en ontspanning, actie en passief zijn, dingen die je wil doen en dingen die je moet doen, tussen energiezuigers en energiegevers des te minder boos zal je zijn.

Nannet van der Ham publiceert wekelijks haar Chi Chai & Champagne column. Zij schreef o.a. Reset jezelf! Creëer de vrouw die je wil zijn, het leven dat je wil leiden en de wereld die je wil zien. www.nannet.net

Leave a Comment