Home Bewustzijn Bewust met je hoogsensitiviteit omgaan

Bewust met je hoogsensitiviteit omgaan

Door redacteur

Hoogsensitieve personen vertalen de grote druk die ze ervaren of het overrompeld worden door emoties vaak als angst. Deze verschijnselen worden echter makkelijker hanteerbaar wanneer ze worden herkend als een hoogsensitieve reactie.

Label jezelf niet meteen als een angstig persoon. Kijk nuchter naar wat er speelt, waar je last van hebt en hoe je jezelf kunt helpen daarmee. En stop je hoogsensitieve aard niet weg tegenover jezelf en anderen, communiceer erover. Probeer je mogelijke reacties in te calculeren wat een aantal situaties betreft. Hoe bewuster je omgaat met je hoogsensitiviteit, hoe beter je je zult voelen.

Ben jij hoogsensitief?

Hoogsensitieve personen:

• hebben een sterk ontwikkeld inlevingsvermogen, zijn zorgzaam maar ook vaak bang om anderen te kwetsen en kunnen daardoor moeite hebben met ‘nee’ zeggen en assertief zijn;

• nemen allerlei subtiele signalen in zich op die anderen vaak niet opmerken. De grote hoeveelheid prikkels van buitenaf of van binnenuit kunnen stressvol en vermoeiend zijn en daardoor de stemming snel doen omslaan;

voelen zich vlug verantwoordelijk voor andermans problemen en reageren daarop met verzorgen, vaak ten koste van hun eigen behoeften. Ze kunnen er erg over in zitten en zich schuldig voelen als ze iemand naar hun idee niet voldoende kunnen helpen, waardoor ze gemakkelijk over hun eigen grenzen gaan;

Anderen aanvoelen

• kunnen snel aanvoelen wanneer iemand het moeilijk heeft of ergens over piekert. Als ze onzeker zijn kan dit nogal eens op hun negatieve fantasie werken wanneer ze niet te horen krijgen wat er werkelijk aan de hand is;

• kunnen gedragingen van andere mensen sterk beleven. Als dit met volle kracht naar binnen komt kan een kwetsing hard aankomen en te lang blijven hangen;

• zijn van nature vaak heel intuïtief maar moeten zich vaak wel oefenen in het leren loslaten van overbodige informatie en leren om effectief met deze beschermende kwaliteit om te gaan, zodat zij er meer plezier aan beleven;

Gevoelig lichaam

• hebben een gevoelig lichaamssysteem en kunnen snel en heftig reageren op warmte en kou en op voor hen ongeschikt voedsel, drank, onfrisse lucht, drukke omgeving of op gebrek aan voeding of drinken op tijd. Zij zijn gevoelig voor pijn bij zichzelf en anderen. En allergieën komen ook nogal eens voor;

• zijn plichtsgetrouw, houden van diepgang en hebben daardoor vaak een stimulerende rol in hun omgeving; • kunnen intens genieten, hebben gevoel voor humor en een neiging tot perfectionisme;

Spanning en creativiteit

kunnen vaak niet goed tegen gewelddadige impressies en spanning. Een reden om de invloed ervan door middel van films, journaal en kranten in te perken;

• hebben een rijk gevoelsleven, veel gevoel en oog voor schoonheid. Zij hebben een grote verbeeldingskracht waardoor ze vaak creatief zijn, maar aangezwengeld door negatieve gedachten kan dit hen ook te zorgelijk maken;

• werken vaak bezield en succesvol óf hebben veel weggestopte ambities en talenten, omdat zij zichzelf al jong op een negatieve manier vergeleken met anderen en daarin zijn blijven steken.

Oefening: Bewust met je hoogsensitiviteit omgaan

De volgende oefening helpt je om bewust om te gaan met de thema’s in het bovenstaande overzicht. Je kunt per keer één, of meerdere of alle thema’s doen.

Schrijf een week lang elke dag op:

  • wanneer je een ander hielp en wilde helpen en waarom. En wanneer je je verantwoordelijk voelde voor een ander;
  • of en wanneer je je schuldig voelde en waarom;
  • wanneer je een plotselinge stemmingswisseling had en waarom. Hoe je stemming was daarvóór, hoe daarna en hoe je dat beleefde;
  • wanneer je je gekwetst voelde de afgelopen tijd en waarom en hoe je daarmee omging. Kijk of je er een terugkerend patroon in ziet;
  • wanneer je vermoeid werd, wat je deed om dit te voorkomen wat je in het algemeen deed voor je gezondheid en wat je nog meer zou kunnen doen;
  • waar je van hebt genoten, waarom en hoe én schrijf op waar je om hebt gelachen die dag;
  • wat je goed vond van jezelf en waarom;
  • wat je talenten zijn en wat je er deze week mee deed en nog meer zou willen doen.

Boekentip Inspirerend Leven: Hoogsensitiviteit als kracht – Carolina Bont


Hoogsensitiviteit als kracht

Wil jij ook van hoogsensitiviteit je kracht leren maken? Carolina Bont geeft in dit inspirerende boek helder weer hoe je je hooggevoeligheid positief kunt inzetten. Bestel jouw exemplaar voor maar €15,- via onze betrouwbare webshop Boekenwereld.com.

 

 

Tekst: © Hoogsensitiviteit als kracht van Carolina Bont


Meer lezen over hooggevoeligheid? Bekijk hier ons dossier met al onze artikelen over hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit.

Leave a Comment