Home Gezondheid Ayurveda & de winter: holistische tips voor koude winterdagen

Ayurveda & de winter: holistische tips voor koude winterdagen

Door Redactie
ayurveda en winter

Lage temperaturen, wind en bittere kou kunnen ertoe leiden dat je huid dof en vooral droog aanvoelt. De winter wordt door het vata dosha beheerst. Wanneer de atmosfeer kouder en droger wordt onder invloed van vata, neemt het lichaam deze eigenschappen ook over. Ayurveda stimuleert het voorkomen van een overvloed aan vata dosha door de koude, droge en waaierige winter te bestrijden met tegenovergestelde eigenschappen op het gebied van voeding en lifestyle. Dit houdt o.a. in: het eten van warm en vochtig voedsel en het aanvullen van de huid (en andere lichaamsdelen) met warme olie.

5 x holistische zelfhulptips voor de winter

Wil je een zijdezachte huid en een kalme gemoedstoestand gedurende de hele winterperiode? Dat is zeker mogelijk door deze simpele holistische tips in je wekelijkse verzorging in te passen.

1. Kruidenmelk

Vervang je kopje koffie op een koude wintermiddag voor deze heerlijke, voedzame kruidenmelk en voel hoe je nieuwe energie krijgt. Breng de melk en kruiden vijf minuten lang aan de kook op een laag vuur in een kleine steelpan. Schenk de melk vervolgens in één van die leuke 21mokken die achter in je keukenkastje staan, ga comfortabel zitten en geniet ervan!

Ingrediënten:

  • 1 beker biologische melk (of je favoriete veganistische alternatief)
  • 1 theelepel gemberpoeder
  • ¼ theelepel kaneelpoeder
  • ¼ theelepel geelwortelpoeder
  • Snufje kardemompoeder
  • Snufje zwarte peper

Variaties:

  • Voeg ½ theelepel ghee (geklaarde boter) toe om winterconstipatie te verhelpen en het spijsverteringsstelsel goed gesmeerd te houden.
  • ‘s Avonds: voeg een scheutje nootmuskaat toe om je slaap te bevorderen.
  • Voeg 1 theelepel esdoornsiroop toe nadat de melk gekookt is als je behoefte hebt aan iets zoets.
  • Voor een proteïne boost en extra voeding, gooi 2 ontpitte dadelpalmen en 8 gepelde biologische amandelen in de kokende kruidenmelk. Haal ze er vervolgens uit met een lepel.

Let op: Drink geen kruidenmelk als je koorts, griep of een sinusinfectie hebt, of als je verkouden of zwanger bent.

2. Dagelijkse oliemassage (Abhyanga)

Voorkom een droge, gebroken, ruwe huid met een dagelijkse warme oliemassage. Breng, vlak nadat je hebt gedoucht, warme biologische olie aan op je huid. Wrijf het goed in alsof het een crème is; maak cirkels op gewrichten en lange lijnen op de ledematen.

Een dagelijkse massage maakt niet alleen je huid stralend en soepel, het stimuleert ook je bloedsomloop (goed voor koude handen en voeten!), helpt tegen spanning en werkt kalmerend. Dit is het perfecte middel voor in de koude, stressvolle wintermaanden: het bevordert goede nachtrust en vermindert spanning.

Het kiezen van olie: Ga naar een natuurvoedingswinkel bij jou in de buurt voor biologische, koudgeperste olie. Probeer warme sesamolie of olie met een neutrale temperatuur, zoals amandel- of zonnebloemolie. Let op: Vermijd oliemassage als je koorts of griep hebt, of als je verkouden of zwanger bent.

3. Nasya

Door de koude wind buiten en de droge warmte binnen kunnen bijholtes geïrriteerd raken en uitdrogen. Als je de hele winter lang vrij door je neus wilt ademen, hydrateer dan je slijmvliezen met Nasya-olie, speciaal ontwikkeld voor een gevoelige neusdoorgang.

Gebruik de olie meteen of doe dit na het reinigen van de slijmvliezen met een schoon neusspoelkannetje met warm water en zout. Doe een druppel Nasya-olie in ieder neusgat en wrijf zachtjes. Adem een paar keer diep in om de voedzame olie en aroma op te nemen. Nasya is tevens heel handig om mee te nemen op koude, droge vluchten!

Het kiezen van olie: Nasya-olie heeft gewoonlijk organische sesam- of zonnebloemolie als basis, met daaraan toegevoegd stimulerende kruiden voor een verfrissend bewustzijn, zoals eucalyptus, pepermunt en citroenkruid. Voor meer mentale ontspanning kun je ook Nasya-olie met kalmerende kruiden gebruiken, zoals lavendel, sandelhout of rozen. Wil je het liefst online shoppen? LifeSpa.com en Banyanbotanicals.com hebben een uitstekend assortiment aan oliën van goede kwaliteit.

Let op: Gebruik geen Nasya-olie als je neus bloedt of als je een sinusinfectie hebt.

4. Castorolie

Om extreem droge hielen of ruwe ellebogen te verhelpen, helpt het om deze plekken met biologische castorolie te masseren. Door de olie dagelijks aan te brengen in de winter kunnen scheurtjes worden genezen en kan hardnekkige ruwheid worden verzacht.

Let op: Gebruik dit alleen voor ruwe en beschadigde plekken. Masseer niet je hele lichaam, aangezien castorolie hiervoor te warm is en een onbedoeld grondige reiniging van het lichaam tot gevolg kan hebben.

5. Kokosnootolie

Verstevig en voed je haar de hele winter lang met een simpele kokosnootoliemassage. Doe een beetje biologische kokosnootolie op je vingertoppen en masseer je hoofdhuid om de bloedcirculatie te bevorderen en de haarwortels te voeden. Pak daarna nog een beetje olie en breng dit als een laagje aan op je haar terwijl je masseert. Besteed vooral aandacht aan de haarpuntjes en geniet van je stralende haren.

Bron: Mindbodygreen

Boekentip: Inspirerend Leven Winterboek

Heb jij last van de ‘winterblues’ en ben je op zoek naar een fijne atmosfeer om tot rust te komen? Het Inspirerend Leven Winterboek geeft jou een warme winter, vol met lekker lange leesverhalen, recepten, inspiratie en DIY’s. Een heerlijk cadeautje voor jezelf, of voor een ander.

Bestel jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 17,50.

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment