Home Tips voor thuis Aromatherapie: deze vier kalmerende geuren brengen rust in je huis

Aromatherapie: deze vier kalmerende geuren brengen rust in je huis

Door redacteur
aromatherapie (1)

Geuren zijn van groot belang in ons leven. Het is wetenschappelijk bewezen dat ze een positief effect hebben op ons humeur. Ook kunnen bepaalde geuren ons terug brengen naar het verleden, naar fijne herinneringen. Het gebruik van aromatherapie kan het algemene gevoel van welzijn verbeteren, maar er wordt ook gezegd dat het angsten kan verminderen. Veel mensen weten niet welke geuren welke effecten hebben. Ze gaan vaak af op geuren die ze lekker vinden. Om de juiste geur voor jou en je huis te bepalen, staan hier vier heerlijke basisgeuren uitgelegd en hoe je ze kunt gebruiken.

Lavendel

Lavendel is schitterend voor ontspanning en het is heel gemakkelijk om zelf te kweken. Laat een paar plantjes groeien naast een raam dat je regelmatig open hebt staan, zodat de wind de geur langzaam je huis in blaast.

Hoe te gebruiken: zet een flesje met lavendel etherische olie op je nachtkastje en ruik eraan voor je naar bed gaat of wrijf het over je slapen. Je kunt ook een paar bloemen over je dekbed strooien of ze gedroogd in een zakje doen. Leg deze zakjes in je kast voor een heerlijke geur aan je kleren en het houdt ook nog eens de motten buiten!

Rozemarijn

Rozemarijn is een heerlijke, eetbare manier om een kalmerende geur in je avondroutine te brengen.

Hoe te gebruiken: grill een kip met een handjevol rozemarijntakjes erboven op. Van de geur alleen krijg je het water in de mond, maar het helpt ook om spanningen in je lijf te verminderen.

Wilde sinaasappel

Wilde sinaasappel is goed voor de spijsvertering en heeft een reinigende werking.

Hoe te gebruiken: gebruik wilde sinaasappel in een aromaverdamper om een warme, uitnodigende omgeving te creëren. Ook kan je het gebruiken als een biologisch desinfectiemiddel voor in huis. Wilde sinaasappel is rijk aan antioxidanten en een druppeltje in een glas water is een goed supplement voor je totale gezondheid. Gebruik altijd een biologische etherische olie als je van plan bent deze in te nemen.

Citrusgeuren

Citrusgeuren zoals grapefruit, citroen, limoen (met pepermunt) geven je een flinke boost in de ochtend.

Hoe te gebruiken: voeg deze citrusgeuren en -vruchten toe aan je dagelijkse ontbijtritueel. Eet ’s ochtends een verse grapefruit of voeg het sap van een uitgeperste citroen of limoen toe aan een glas heet water. Pepermuntthee is een goede vervanger van cafeïnehoudende drankjes.

Wat je huidige situatie ook is – deadlines op het werk, schoolprojecten, relatieproblemen – het creëren van een oase in je huis kan een groot verschil maken. Combineer verse bloemen, planten en essentiële oliën om van je huis een rustgevende, veilige plek te maken om aan de drukte van alle dag te ontsnappen.

Bron: mindbodygreen

Boekentip: De neus

Wil je meer weten over geuren en hun effecten op onze gezondheid? De neus van Eva Heuberger, Iris Stappen en Regula Rudolf von Rohr geeft je alle informatie om zelf aan de slag te gaan met geuren, geurstoffen en aromatherapie.

Ga zelf aan de slag en bestel De neus in onze webshop Boekenwereld.com voor €22,50 met gratis verzending.

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment