Home Geen categorie Aandacht voor interpretaties en communicatie

Aandacht voor interpretaties en communicatie

Door Marjan van Druenen

Werkboek Mindfulness VoorplatEen acht weken durend programma gebaseerd op oosterse wijsheid gecombineerd met westerse psychologie: het Mindfulness werkboek van de Belgische David Dewulf. Per week zal ik een kort ervaringsverslag met jullie delen. Hierbij heb ik me voorgenomen om uiterst geconcentreerd en heel trouw de oefeningen te doen die gegeven worden. Deze week draait alles om aandacht voor je interpretaties en communicatie. Wij creëren automatisch en continu gedachten en meningen waarvan we overtuigd zijn dat het waar is. Maar je gedachten en interpretaties kunnen zich vervormen. Zonder dat je dit door hebt!  Iets als waar aanvoelen is niet hetzelfde als waar zijn. Daarnaast hebben we allemaal standpunten, geconditioneerde gedachten. Ze worden beïnvloed door je temperament, opvoeding, stemming en ervaringen in je leefwereld. Daar waar gedachten (te veel) macht hebben over ons, beïnvloeden ze onze gevoelens. Kom maar op met die oefeningen, dacht ik. Dat viel even tegen, de gegeven oefening is er een uit de cognitieve therapie waarbij je aan de slag moet met het bevragen van je gedachten. Ik had natuurlijk een klein wonder verwacht. Een makkelijke opgave waarbij je in een mum van tijd verlost wordt van je beperkende, aangeleerde gedachten. Een soort geleide meditatie die mij in één klap bevrijden zou van alle repeterende hersenspinsels! Nee hoor ik moet gaan zitten en schrijven en vooral mijn gedachten onderzoeken en relativeren. Hoezo weerstand? Het kostte mij enig doorzettingsvermogen, maar uiteindelijk kwam het besef dat dit dé manier is. Zo gaat het ook met de manier waarop wij communiceren. Het is een krachtige gewoonte geworden en gewoonten hebben macht. De alom bekende Griekse filosoof Socrates geeft ons een belangrijk hulpmiddel. Door jezelf slechts 3 vragen te stellen kun je meteen met meer integriteit communiceren: Is het waar? Is het behulpzaam of nuttig voor de ontvanger? Is het vriendelijk? De oefening hierin wordt ook wel de STAR methode genoemd. Stop, Tune in, Ask, Respond. Dit vereist wel wat oefening, zodra ik probeer om STAR toe te passen moet ik steeds weer opnieuw nadenken: hoe zat het ook al weer? Eerst mijn impuls om te spreken loslaten, dan ademen en ruimte geven aan mijn gevoelens, vragen stellen en dan respectvol antwoorden. Het moeilijke van de oefeningen is dat je ze moet blijven doen om er profijt van te hebben. Dit kost tijd en moeite. Ik vind dit best lastig, voordat je het weet is er alweer een week om en ontdek ik dat ik er maar bar weinig tijd aan besteed heb. Ik merk ook dat ik steeds weer de makkelijkst uit te voeren tip voor de week kies. Deze keer: Kun je een minuut luisteren zonder wel of niet akkoord te gaan, zonder het goed of niet goed te vinden? Waarom daag ik mezelf niet uit en kies ik niet voor deze tip voor de week: Observeer welke gedachten je produceert tijdens een emotionele toestand. Wil je meer weten over dit boek? Je kunt hier de eerste pagina’s bekijken en lezen van het Mindfulness werkboek van David Dewulf.

Leave a Comment