Home Bewustzijn 7 tips om perfectionisme los te laten

7 tips om perfectionisme los te laten

Door Janien Leeuwerke

De kern van perfectionisme is: jezelf willen bewijzen. Hierdoor pas je jezelf aan. Wil je perfectionisme loslaten? Dan is het belangrijk om helemaal jezelf te kunnen zijn. Jezelf te accepteren.

Perfectionisme: de kern & de gevolgen

De kern van perfectionisme

Je wilt de beste versie van jezelf zijn. Je wilt erbij horen, jezelf bewijzen en goedkeuring krijgen. Hiervoor pas je jezelf aan. Daarmee ben je dus niet jezelf.

Perfectionisten hebben de overtuiging dat wanneer zij alles perfect doen, zij zich niet hoeven te schamen en dat zij niet zullen worden afgekeurd door andere mensen. We denken dat we hiermee onszelf beschermen, maar het weerhoudt ons er juist van om onze vleugels uit te slaan en creatieve ideeën naar voren te brengen.

Perfectionisme is soms lastig te herkennen, omdat een perfectionist zijn eigen werk niet perfect vindt. Een goede test is om jezelf de volgende vragen te stellen: Ben ik gauw tevreden? Hoe hoog ligt mijn lat? Vind ik mezelf de moeite waard?

Negatieve gevolgen van perfectionisme

Mensen die last hebben van perfectionisme zijn steeds op zoek naar bevestiging. Een compliment wordt niet serieus genomen. Ze gaan er vanuit dat de ander het niet meent. Of ze zeggen dat het niet voorstelt. Het gevecht om zichzelf te bewijzen houdt daarom nooit op.

We willen altijd meer.
We willen het steeds beter doen.
En wie geven we de schuld als het niet lukt?

Juist. Onszelf.

Dan hadden we maar beter ons best moeten doen.

Veel mensen lopen, nee nog beter: rennen, zichzelf voorbij. Ze voelen zich niet goed genoeg. En in plaats van aan dat gevoel te werken, gaan ze alleen maar harder werken en meer hun best doen. En dat geeft continue stress.

Nu is stress op zich niet verkeerd. Stress zorgt ervoor dat we klaar staan om te vluchten of vechten. Dat is een belangrijk oermechanisme waarmee we onszelf beschermen.

De invloed van stress en hormonen

Wanneer we in een stresssituatie zitten, maakt ons lichaam adrenaline aan. Dit heeft allerlei lichamelijke gevolgen, zoals een stijgende bloeddruk. Normaal gesproken, wanneer de stress voorbij is, komt er endorfine vrij en komen we in de rustmodus.

Bij langdurige of hevige stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Grote hoeveelheden hiervan zijn schadelijk voor onze hersenen. Verbindingen tussen de hersencellen verdwijnen, wat een veelvoorkomende oorzaak is van depressies.

Tegenwoordig hebben we veel meer stresssituaties. We moeten van alles en komen niet toe aan échte rust. Bij perfectionisme is de mate van stress te hoog of is er sprake aanhoudende stress. Door de constante aanwezigheid van adrenaline kunnen daardoor ook andere klachten ontstaan, omdat de spieren vaker gespannen zijn. Je kunt denken aan hoofdpijn en nek- en rugproblemen. Of slapeloosheid.

Al deze klachten kun je tegengaan. Daar moet je wel wat voor doen, zoals het loslaten van perfectionisme.

Tips voor het loslaten van perfectionisme

1. Een andere manier wíllen

Mensen met perfectionisme hebben nogal eens de volgende gedachte: “Ja maar, ik wíl ook dat alles perfect gaat. Ik wil niet anders.” Wanneer je echter te lang door gaat en steeds over je eigen grenzen gaat, help je jezelf uiteindelijk in de prak. Omgaan met perfectionisme begint dus met een andere aanpak wíllen. Nog niet overtuigd? Bedenk eens wat er zou gebeuren als je op deze manier door zou gaan de komende jaren. Hoe voelt dat………..? En hoe zou het zijn wanneer je meer zou geloven in jezelf……? En jouw keuzes. En jouw behoeftes. Hoe voelt dat………?

2. Een levensveranderd inzicht: de kracht van gedachtes

Veel mensen met perfectionisme voelen zichzelf minderwaardig. Doordat je opkijkt naar andere mensen en hoge eisen stelt, voelt het alsof je niet goed genoeg bent. Door negatieve gedachtes kun je in een negatieve spiraal komen. Het kan zijn dat je jezelf helemaal de put in praat. Wat een kracht hebben die negatieve gedachtes dan. Maar als negatieve gedachtes zo’n invloed kunnen hebben, kunnen positieve gedachtes dat ook.

In dit filmpje komt dat heel mooi naar voren: https://youtu.be/GM4jtnR6pww. Byron Katie is meer dan 10 jaar depressief geweest. Ze kwam haar slaapkamer bijna niet meer uit. Uiteindelijk kwam ze tot een levensveranderd inzicht: het lijden kwam doordat ze haar gedachtes geloofde. In plaats van te proberen te voldoen aan de gedachtes van ‘hoe het zou moeten zijn’, ging ze haar gedachtes onderzoeken. Door de realiteit te aanvaarden zoals het is, ontstond ongelooflijk veel vrijheid en vreugde.

3. Focus op wat jou makkelijk af gaat

Wat kun jij zonder opleiding of cursus? Wat gaat jou gemakkelijk af? Waar ben jij uniek in? Vaak is dit iets waarvan jij denkt dat het heel normaal is. Anderen vinden dat echter helemaal niet normaal en soms zelfs knap ingewikkeld. Leg eens de focus op wat jou makkelijk af gaat. Ga jouw goede kanten meer inzetten, in plaats van te bedenken wat je nog allemaal kunt verbeteren. Leren omgaan met perfectionisme kan dus ook een makkelijke weg zijn.

4. Voelen in plaats van denken

We zijn geneigd om veel na te denken. We houden van logisch denken. We vinden het heerlijk om alles te analyseren. Dat is ook niet gek: Onze hersenpan is steeds belangrijker geworden in onze prestatiemaatschappij. We zijn echter vergeten dat we niet alles kunnen beredeneren. Soms kun je beter vertrouwen op je gevoel. We zijn vergeten hoe krachtig onze intuïtie kan zijn. Ook ik ben analytisch erg sterk. Mijn hoofd draait vaak overuren. Toch weet ik ook dat mijn gevoel mij veel vertelt. Zelf ben ik daarom aan de slag gegaan om mijn hart meer te laten spreken. Het werkt.

5. Wat jij écht belangrijk vindt

Wat vind jij nou écht belangrijk? Dat is soms moeilijk te bedenken, want als je perfectionistisch bent, probeer je vaak te voldoen aan verwachtingen van anderen. Of je probeert te doen zoals het hoort. Wat kan werken, is om eens te bedenken waar je trots op zou zijn aan het einde van je leven. Dat klinkt misschien cru, maar op deze manier kunnen jouw ambities wel eens in een heel ander daglicht komen te staan. Dit gebeurt vooral wanneer je jouw gedachtes eens wat meer loslaat en wat meer gaat voelen. Wanneer je hiermee écht aan de slag gaat, kunnen er nog eens heel onverwachte zaken naar voren komen.

6. Van dromen naar doelen

We zijn vaak goed in groots dromen. Maar hoe gaan we dat nou in de praktijk brengen?! Hoe kun je nou zorgen dat die dromen dichterbij komen? De truc is om dan juist die grote dromen niet meteen te willen bereiken. Het werkt om dan de stappen kleiner en concreter te maken. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vraag: Waar kun je deze week al mee aan de slag? En ook hier geldt: wellicht kom je op een spoor dat je helemaal niet verwacht had, maar wat jou juist veel moois brengt.

Mensen denken vaak dat je dan ineens grote veranderingen moet doorvoeren. Daar geloof ik niet in. Je kunt het beste beginnen met kleine stapjes, zodat het niet (ver) buiten je comfortzone ligt. Door klein te beginnen, blijven de kritische stemmetjes in je hoofd wat meer op de achtergrond en dat is prettig wanneer we nieuwe dingen willen uitproberen.

7. Geloof in jezelf

Last but not least: Geloof in jezelf. Jij bent de moeite waard. Je bent goed zoals je bent. Omgaan met perfectionisme betekent niet veel meer dan leren jezelf te zijn. Jezelf te laten zien. En blij te zijn met jezelf en de keuzes die je maakt. Als ik dit stadium kan bereiken, kun jij het ook!

Perfectionisme loslaten betekent dat je geen bevestiging meer gaat zoeken. Dat je jezelf accepteert zoals je bent.

Het gaat om: geloven in jezelf. Geloven dat je de moeite waard bent. En je niks aantrekken van anderen. Een veelgehoorde gedachte is namelijk: “Wat zullen anderen wel niet van me denken?” Je wilt er graag bij horen, goedkeuring krijgen. Voor je gevoel doe je het echter nooit goed genoeg.

Volledig jezelf zijn, gooit de deur naar vreugde en geluk wagenwijd open. Je bent namelijk al een mooi mens!

Meer lezen van Schaamteloos imperfect? Kijk op www.schaamteloosimperfect.nl/kennisbank

Leave a Comment