Home 6 x ideeën voor een mindful ochtendritueel met kleine kids

6 x ideeën voor een mindful ochtendritueel met kleine kids

Door Marielle Vaneman

Pas las ik een leuk artikel over het belang van een rustig ochtendritueel. Onder dit artikel stonden meerdere reacties van een ietwat geïrriteerde ouders: “Zeker geen kinderen, he!” Dit is een gevoel wat veel jonge ouders hebben. Wat nou mindfulness en rust, als jouw wekker bestaat uit huilende of gillende kinderen. Weinig mindful!

Betekent dit dat je jaren moet wachten voordat je weer een ochtendritueel kan inrichten, zoals je zou doen als je in je eentje in een hotel zou zitten? Stukje buiten wandelen, ochtendmeditatie, in alle rust genieten van je eerste cappuccino.

Absoluut niet! Met wat extra moeite richt jij je eigen ontspannen ochtendritueel in, met kids.

Lees onze 6 ideeën voor een mindful ochtendritueel met kleine kids

1. Blijf in bed en zet je trilwekker extra vroeg. Zorg dat jij wakker wordt in stilte. Kies voor een stille wekker, die jouw kids en partner niet wakker maken. Zet deze ruim voordat je kids wakker worden, al is dit met jonge baby’s wellicht wat lastig. Doe in bed je mindfulness oefening, lees een boek met een hoofdlampje, of doe iets anders rustigs wat je ontspant. Heb je het idee dat je hier geen energie voor hebt? Probeer dan ’s avonds eerder naar bed te gaan, zodat je voldoende slaap kunt pakken. Probeer maar eens, dit levert je gegarandeerd meer energie op!

2. Regel “eigen” ochtenden. Wissel je ochtenddiensten af met je partner, zodat je om en om een stukje ochtend naar wens kan invullen, al is het maar een kwartiertje rustig wakker worden zonder verstoring. Doe eens gek en laat een oppas of ouder een ochtendje de kids uit bed halen.

3. Maak afspraken. Met iets oudere kinderen kun je prima afspraken maken over hoe de ochtend er uit moet zien. Ontlast jezelf door je kinderen zelf het ontbijt op te laten ruimen, of andere kleine taakjes te doen. Al is de tijdwinst misschien een minuutje, de tijdwinst maak je iedere dag en bovendien is het goed voor het zelfvertrouwen van je kind.

4. Doe samen met je kids yoga of mindfulness oefeningen. Verdiep je eens in kinderyoga, en pik de oefeningen er uit die jou en je kinderen aanspreken. Kinderen van 2 jaar zijn al in staat om yoga onder begeleiding te doen en zijn er dol op om samen met papa of mama een activiteit te doen. Zorg voor fijne muziek op de achtergrond, waar je kinderen van ontspannen.

5. Bereid je voor. Zorg dat de ontbijttafel al klaar staat, kleren die jij en de kids aan moeten, je tas al klaar staat. Zo maak je de ochtend met je kids efficiënter en bovendien een stuk relaxter.

6. Accepteer. Het leven met kinderen zit vol met verrassingen, en zo kan het ook zijn dat je ochtend niet loopt zoals jij wilt. Raak hier niet geïrriteerd over, maar probeer het gewoon nog een keer de volgende dag.

Deze blog verscheen eerder bij online coaching platform Competencer. Leuke blog? Geef onze pagina dan een like op Facebook.

Leave a Comment