Home Gezondheid 6 x gezond eten voor minder

6 x gezond eten voor minder

Door Redactie

Gezond etenHet is vaak moeilijk om gezond eten te bereiden met een klein budget. Daarom komt het nog wel eens voor dat er ongezonde/goedkopere snacks in het winkelwagentje belanden. Toch kan je heel goed gezonde maaltijden bereiden met een klein budget. Wij helpen je een handje met deze 6 tips.

1. Drink water

Of thee, dat kan ook. Water is essentieel voor je lichaam, het draagt bij aan een gezonde huid en het verwijderen van afvalstoffen. Ook is het een stuk goedkoper dan alle sapjes en frisdranken, waar vaak ook nog eens veel te veel suikers in zitten. Ook gaan veel voedingsstoffen verloren als er van fruit sap wordt gemaakt. Je kunt dus beter water drinken en gewoon fruit eten, in plaats van het te drinken.

2. Goedkoper groente en fruit

Er zijn vele groente soorten die tegenwoordig helemaal niet meer zo duur zijn. Denk aan komkommer, courgette, broccoli.. Vergeet vooral de voorgesneden verpakkingen, dit kan zo één a twee euro schelen in de prijs. Je kunt ook je groente en fruit bij de Lidl halen of op de markt, daar heb je een goede kwaliteit voor een lage prijs. Daarnaast kun je ook ingevroren groente kopen. Dit heeft vrijwel net zoveel voedingsstoffen als verse groenten en kun je ook nog eens veel langer bewaren.

3. Vries maaltijden in

Als we het toch over bevroren groente hebben.. Vries de left overs in! Zo heb je als je een keer geen tijd hebt om te koken, toch een gezonde maaltijd klaar staan!

4. Doe boodschappen met een lijstje

En maak dan ook een lijstje voor meerdere dagen. Vaak ben je geneigd om allemaal extra producten aan te schaffen, die je eigenlijk niet nodig hebt. Als je vooruit werkt, hoef je minder vaak naar de winkel, waardoor je minder snacks kunt kopen. Daarnaast kun je gerechten combineren. Als je twee keer een gerecht met broccoli wilt eten in de week, hoef je dat niet twee keer te kopen! Belangrijk: Wijk niet af van je lijstje!

5. Zorg voor een goede basis

Vul je keukenkastjes aan met gezonde, lang houdbare producten zoals zilvervliesrijst en volkorenpasta. Of vis en bonen op blik. Deze producten kun je lang bewaren en zijn goed te combineren met verschillende verse producten.

6. Ga niet met een lege maag naar de supermarkt

Tja, als je trek hebt, ben je eerder geneigd om lekkere dingen te kopen om te snoepen. Zorg dus altijd dat je iets kleins hebt gegeten voor je boodschappen gaat doen. Heb jij nog een goede tip?  

Leave a Comment