Home Bewustzijn 5 tips om makkelijker op te staan

5 tips om makkelijker op te staan

Door Redactie

Iedereen kent het wel, ‘s morgens gaat de wekker en het liefst zou je dan nog uren blijven liggen. Lekker in je warme bedje nog even wegdromen. Helaas is dat lang niet altijd een optie. Omdat het soms erg moeilijk is om op te staan, hebben wij vijf tips klaar gezet waardoor je ‘s morgens makkelijker uit je bed komt!

1. Hou op met snoozen

Vaak kun je nog enkele minuten langer blijven liggen als je maar heel even die snooze-knop indrukt. Nog 5 minuten genieten van je lekkere bedje. Helaas is snoozen helemaal niet zo goed voor je, sterker nog; grote kans dat je er nog vermoeider van wordt. Daarom is het verstandig om meteen uit bed te gaan als je wekker gaat. En je merkt, zodra je hieraan gewend bent, kun je ‘s morgens veel beter je bed uit komen!

2. Leg je wekker aan de andere kant van de kamer

Het klinkt zo eenvoudig als het is! Want.. wil je geen last meer hebben van je wekker, dan moet je wel je bed uit komen om hem uit te zetten. En als je er eenmaal uit bent, heb je de grootste stap al gezet en kun je beginnen aan je dag!

3. Laat de gordijnen open

Moet je vroeg op? Slaap dan met je gordijnen open. Wakker worden van natuurlijk licht is veel beter voor je biologische klok, want je lichaam went vast aan het natuurlijke licht. Later opstaan en toch wakker worden van een natuurlijk licht? Er bestaan speciale wake-up-lights die voor je wektijd langzaamaan meer licht geven.

4. Zorg voor een ochtend ritueel

Lukt het opstaan wel, maar word je moeilijk wakker? Bedenk dan een ochtendritueel waar je niet te veel bij hoeft na te denken. Stap bijvoorbeeld direct onder de douche of poets je tanden. Dan kun je langzaam een beetje wakker worden. Maak je lunch de avond van te voren, dan hoef je daar ‘s morgens ook niet over na te denken en kun je op de automatische piloot opstaan!

5. Ga op tijd naar bed

Het is zo logisch; makkelijker opstaan begint bij de avond ervoor. Ga op tijd naar bed, dan ben je de volgende ochtend genoeg uitgerust en kun je snel uit je bed komen. Je lichaam heeft zo’n 8 uur slaap per nacht nodig.

Beeld: Unsplash 

Leave a Comment