Home Yoga 5 tips om je dagelijkse yogaroutine vol te houden

5 tips om je dagelijkse yogaroutine vol te houden

Door Sabrina Soebhan
yogaroutine

Mening yogadocent geeft zijn leerlingen mee dat het beter is om elke dag een paar minuten yoga te beoefenen, dan slechts eenmaal per week een uur of langer. Helemaal waar, maar je hebt al zo’n druk leven, dus waar haal je die tijd vandaan? Zelfs voor mij, als yogadocent, is dit lange tijd een struikelblok geweest. Ik wilde dolgraag dagelijks yoga beoefenen, maar ik wist niet hoe ik dit in mijn dagelijks leven kon integreren. Sinds kort is me dit eindelijk gelukt, ik deel je mijn tips.

Wil je graag zelf aan de slag? In Strala yoga van Tara Stiles vind je een weekprogramma en zelfs een maandprogramma met meditaties en yogaoefeningen. Bestel hier jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com. 

1. Maak een planning

Bedenk voor jezelf op welk dagdeel jij je dagelijkse routine het beste kunt inplannen. Voor velen zal dit ‘s ochtends of ‘s avonds zijn. Zorg er wel voor dat dit elke dag hetzelfde tijdstip is en dat je andere afspraken hier (zonder uitzondering!) omheen plant. Door elke dag op hetzelfde moment op de yogamat te staan, creëer je structuur en regelmaat. Yoga wordt onderdeel van je leven.

Vroeger, toen ik een kantoorbaan had, lukt het me om elke ochtend op mijn yogamat te staan. Toen ik yogadocent werd, lukte me dat gek genoeg niet meer. Alle structuur verdween uit mijn leven door mijn onregelmatige rooster. De ene dag kan ik uitslapen, maar ga ik laat naar bed dan is dit de andere dag weer andersom. Het bracht onrust in mijn leven en mijn yogaroutine kon ik moeilijk inpassen. Sinds kort ga ik elke ochtend om 6.00 uur uit bed, ook wanneer ik in principe zou kunnen uitslapen. Dat betekent dat ik elke ochtend tijd heb voor een uur yoga, meditatie en pranayama en daarna voldoende tijd heb om te ontbijten en op sommige dagen ook om werk voor te bereiden.

2. Stel (haalbare) doelen

Wees realistisch wanneer je een plan maakt voor je dagelijkse beoefening. Je kunt een te grote doel stellen en elke dag de confrontatie met jezelf aangaan. Voor sommigen zal dit prima werken, chapeau voor jullie doorzettingsvermogen! Voor de meesten van ons zal het echter weerstand oproepen waardoor de kans dat je opgeeft bijzonder groot is. Zorg dus voor een plan dat tijd technisch haalbaar is. Zie je echt geen mogelijkheid om elke dag een uur te oefenen, kies dan voor dagelijks 10 minuten. Kies voor een yogastijl die bij je past en die je zonder leraar veilig kunt beoefenen.

Ik begon met mijn dagelijkse routine met het idee dat ik elke dag een deel van de Ashtanga primary series zou doen. Dat resulteerde in een dagelijkse strijd op mijn mat. Na een burn out, een jaar geleden, ben ik veel van mijn fysieke kracht verloren. Ik ben fysiek nog helemaal niet in staat om dagelijks Ashtanga te beoefenen. Dat was een vervelende confrontatie met mezelf en het moment dat ik er de brui aan wilde geven. Ik realiseerde me dat ik mijn doel moest bijstellen. Mijn beoefening pas ik nu aan op de behoeften van mijn lichaam (zie punt 4), hierdoor is elke dag yoga beoefenen weer een haalbaar doel geworden.

3. Luister naar je lichaam

Elke dag is anders en elke dag zal je lichaam anders aanvoelen. Dat betekent dat je lichaam elke dag naar iets anders zal verlangen. Wanneer je nog weinig yoga ervaring hebt, is het verstandig om bij een stijl te blijven die je beheerst. Heb je al meer yoga ervaring, bepaal dan per dag wat er bij je lichaam past. Soms zal je lichaam behoefte hebben aan rust en ontspanning, op andere dagen zal je zin hebben in een flinke fysieke uitdaging. Luister naar je lichaam en geef het waar het om vraagt!

Ik begin elke ochtend met een moment van bewustwording, waarin ik mijn lichaam vraag wat het nodig heeft. Ik heb dagen dat ik energiek op de mat sta en met gemak Ashtanga yoga kan beoefenen, maar ik heb veel vaker dagen dat ik daar niet toe in staat ben. Op sommige dagen geef ik mezelf over aan de ontspanning uit yin yoga, andere dagen maak ik mijn lichaam rustig wakker met hatha yoga. Soms heb ik zin om te experimenteren en bedenk ik een creatieve vinyasa flow. Ik geef mijn lichaam wat het nodig heeft, waardoor mijn routine makkelijker is vol te houden.

4. Gun je lichaam regelmatig rust

Je lichaam heeft beweging nodig, maar ook rust. Als je heel zachte vormen van yoga beoefent, zou je voor een dagelijkse beoefening kunnen kiezen. Toch zou ik je aanraden om 1 of 2 (vaste) rustdagen per week in te plannen. Doe dit zeker bij de beoefening van actieve vormen van yoga. Je lichaam heeft zo de tijd om te herstellen en een ‘vrij’ moment is voor jezelf ook lekker, waardoor het ook weer makkelijker zal zijn om je routine vol te houden.

In combinatie met de lessen die ik geef, ben ik veel in beweging. Ik vind het daarom belangrijk om in het weekend ‘vrij’ te zijn. Ik geef geen les, maar beoefen zelf ook geen yoga. Mijn lichaam kan tot rust komen en ik kan zonder schuldgevoel uitslapen.

5. Wees soms een beetje streng voor jezelf

Er zullen dagen zijn dat je absoluut geen zin of behoefte hebt in je beoefening. Mocht dit eens in het halfjaar gebeuren, dat is het goed om jezelf af te vragen waar je weerstand vandaan komt. Luister naar je lichaam. Komt het vaker voor en heb je gewoon ‘geen zin’, wees dan wat strenger voor jezelf. Stap toch je mat op, doe je beoefening en voel wat het met je lichaam en geest doet. Yoga gaat soms ook over het ontwikkelen doorzettingsvermogen en discipline.

Soms ben ik zo moe dat ik echt geen zin heb om uit bed te gaan. Een enkele keer geef ik daaraan toe, maar eigenlijk voel ik me daar helemaal niet goed bij. Wanneer ik de dag begin met yoga, ben ik de rest van de dag helderder en energieker. Juist wanneer ik vermoeid ben, kan ik dat goed gebruiken om de dag door te komen! Ik probeer streng te zijn voor mezelf en me de mat op te slepen, dan maar een zachtere stijl. Dat werpt altijd zijn vruchten af! Ik heb nog nooit spijt gehad van de keren dat ik met pijn en moeite aan mijn beoefening begon. Ik heb wel spijt gehad op de dagen dat ik ‘geen zin’ had om mijn bed uit te komen.

Boekentip van Inspirerend leven:
Tara Stiles – Strala Yoga

Krijg je zin om aan de slag te gaan? Met Strala yoga van Tara Stiles kun je je eigen yogaroutine vormgeven. Volg bijvoorbeeld het week- of maandprogramma of kies yoga voor het slapengaan, bij het opstaan of om stress af te bouwen. Koop jouw eigen exemplaar via onze betrouwbare webshop Boekenwereld.com.


 

Deze artikelen vind je vast ook leuk

3 reacties

Patricia 5 maart 2018 - 12:50

Op internet raak ik totaal de weg kwijt van alle yoga soorten en you tube trainers. Ik zou graag weten welke het meest geschikt zou zijn voor een beginner? En heeft u een link dat ik kan opzoeken en thuis beginnen?

Reply
Gerrie 13 maart 2018 - 19:30

Dat is een goeie vraag Patricia, daar ben ik ook al een tijdje naar op zoek, en hopelijk gaan we hier antwoord op krijgen.

Groeten Gerrie.

Reply
Anouschka van Wettum 14 maart 2018 - 09:28

Dag Patricia en Gerrie! Zelf ben ik begonnen op YouTube met ‘Yoga with Adriene’. Zij heeft fijne, korte yogavideo’s die je ook kunt volgen als je nog geen matje of andere materialen hebt, en gewoon lekker thuis. Toch is het ook handig om een keer een proefles yoga te volgen bij een studio zodat je persoonlijke tips kunt krijgen, zeker als je bijvoorbeeld last hebt van je rug. Veel plezier met yoga!

Reply

Laat een bericht achter