Home Bewustzijn 5 manieren om lief voor jezelf te zijn

5 manieren om lief voor jezelf te zijn

Door Andrea Owen

Wij, als vrouwen, spenderen zoveel tijd vast in vergelijkingen, perfectionisme, pleasen, bevestiging zoeken, zelfisolatie en onszelf verdoven. We zouden een stad kunnen hebben vernoemd naar al die dingen, want de meeste van ons zijn daar naartoe verhuisd en hebben zich er gesetteld.

Dit is niet per se VERKEERD, het is gewoon wat we gewend zijn. Zo zijn we opgevoed en de meeste van onze vrienden zijn ook zo, misschien zijn onze moeders ook wel zo. Het is wat we gewend zijn en ons anders gedragen is niet alleen eng, het is ook een onbekende manier van zijn. Er is een manier van zijn – een soort van actie – dat zal je helpen te vertrekken uit de Vergelijkingperfectionismepleasebevestigingisolatieverdovingsstad. Die manier, die actie is zelfliefde. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar toen ik vroeger aan ‘zelfliefde’ dacht, zag ik altijd van die zweverige vrouwen in witte jurken die door een veld met bloemen dartelde voor me. Ik leek me erg vergezocht, een sprookje, net zoals een alternatief universum dat alleen bestaat voor andere mensen.

Maar, dat is niet zo! Zelfliefde is een oefening die ik elke dag beoefen. Het is één van die megabelangrijke middelen om bij je te hebben en steeds weer opnieuw te beoefenen. Zelfliefde is niet alleen belangrijk om een moedig en kick-ass leven te leiden. Zelfliefde is noodzakelijk, en wel hierom:

  • Het is de sleutel tot geluk en zelfvertrouwen
  • Als je lief bent voor jezelf, ben je ook liever voor anderen
  • Als je lief bent voor jezelf, zal je betere relaties met anderen hebben

En wie wil dat nou niet?! Dat klinkt toch fantastisch? De volgende vraag is natuurlijk HOE doe je dat; zelfliefde beoefenen? Er zijn heel veel verschillende manieren, maar ik heb er een aantal opgeschreven die jou kunnen helpen.

5 manieren van zelfliefde

1.      Wees je er bewust van wanneer aan het zwart-witdenken bent

Van die momenten waarin het alles of niets is. Jouw innerlijke stem zegt wellicht dingen als: ‘Óf ik ben een super marathon renner, óf ik ben de luiste persoon op aarde’. Of misschien zeg je wel tegen jezelf: ‘Óf ik organiseer een fantastisch, op Pinterest geïnspireerd verjaardagsfeestje voor mijn kinderen óf ik ben een slechte moeder en mijn kinderen zullen me haten’.

Denk eens aan dat grijze gebied. Waar kan je wat minder hard voor jezelf zijn? Waar kan je die ‘beginnende renner’ zijn of een ‘moeder die goed genoeg is’? Wanneer kan je een ‘voldoende’ dagje hebben in plaats van een ‘excellente’? Als je je daar oncomfortabel bij voelt, moet je daar echt aan gaan werken.

2.      Wees je ervan bewust hoe je in gedachten tegen jezelf praat

Als je je angstig, schuldig, beschaamd of bedeesd voelt, wat zegt je innerlijke stem dan tegen je? Schrijf dat op. Dit is geen leuke oefening, ik kan het weten, maar om zelfliefde te kunnen beoefenen helpt het om te weten WAT je tegen jezelf zegt om erachter te komen hoe je het kan veranderen. Probeer je bewust te worden van deze monologen in je hoofd. Je hoeft ze nog niet gelijk te veranderen. Je ervan bewust worden, is al een hele stap!

3.      Wees je ervan bewust hoe je over jezelf praat tegen anderen

‘Ik ben zo’n sukkel dat ik je verjaardag ben vergeten’ of ‘Jij kan elke soort bikini dragen die je wilt, maar ik zie eruit als een zeehond als ik dat aan heb’. Dit hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen. Je weet waarschijnlijk als wat zulke opmerkingen op den duur met je doen. Maar, denk eens aan deze twee dingen: 1) Andere mensen voelen zich oncomfortabel als je regelmatig negatief over jezelf praat en 2) Als je zo over jezelf praat waar je kinderen bij zijn, luisteren ze erna, en leren ze ervan.

Wat dacht je van ‘Hey, ik heb me vergist en ben je verjaardag vergeten. Het spijt me’ of ‘Die bikini staat je geweldig! Maar ik houd meer van een andere stijl’. Dit heeft een VOLLEDIG andere impact op je en kan je leven radicaal veranderen.

4.      Weet wat jou triggert

Dit is noodzakelijk, zodat je weet wanneer jouw innerlijke stem je naar beneden haalt. Misschien heb je wel een college waar je jaloers op bent en val je daardoor in de ‘vergelijkingsval’. Of wanneer je te laat bent voor het ophalen van je kinderen op school en alle docenten je aanstaren. Of wanneer jouw man je ‘plaagt’ dat je de hele dag niks gedaan hebt, terwijl je de hele dag voor de kinderen gezorgd hebt. Je leven lang zal je verschillende triggers ervaren voor de verschillende gebieden van je leven.

5.      Word je bewust van de utopie die je in je gedachte gecreëerd hebt over jezelf en jouw leven

Wat zijn jouw standaarden waar je zowel bewust als onbewust naar streeft? De dingen die, als je er echt over nadenkt, dingen zijn die je onmogelijk kan bereiken, waardoor je in wezen jezelf op voorhand al opzet voor teleurstelling, frustratie en mogelijk schaamte. Ik weet dat je DAT niet wilt, dus waarom maak je dan een to-do lijst van dingen die daartoe leiden?

Maar een to-do lijstje – je ultieme lijstje – en voeg daaraantoe wanneer je deze dingen bereikt wil hebben. Ik zeg niet dat je geen doelen en dromen moet hebben, maar kijk wel naar de deadlines voor deze dromen en doelen. Misschien is het een promotie, een financieel doel, een familiedoel, een ondernemingsdoel of een fitnessdoel. Misschien is je doel mentale ontwikkeling tot de persoon die jij graag wilt ZIJN. Wat zeg je tegen jezelf dat je moet zijn? Geheeld, ontwikkeld, schaamteloos? (hint: dit bestaat niet). Meestal maken we deadlines die heel dicht bij zijn of vrijwel onmogelijk zijn. En als we ze dan niet gehaald hebben, voelen we ons slecht en nemen we het onszelf kwalijk.

Denk vandaag eens aan hoe je tegen jezelf praat en de druk die je jezelf oplegd. Je bent t geweldig, te mooi en te sterk om je te laten vernietigen door je eigen gedachten. Laten we dat grijze gebied beoefenen. Zullen we imperfectie leren accepteren en laten we zelfliefde en moed omarmen!

Wie doet er mee?

Dit artikel is oorspronkelijk in het Engels verschenen

Boekentip: How to stop feeling like shit

Luister jij naar je bitchy innerlijke criticus of ben je perfectionistisch en wil je dat veranderen? In How to stop feeling like shit geeft Andrea Owen een eerlijke en verfrissende benadering om vrouwen af te helpen van de meest hardnekkige gewoonten om zichzelf naar beneden te halen.

Bestel jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor €18,99.

Leave a Comment