Home Bewustzijn 4 x simpele tips om je zelfvertrouwen te vergroten

4 x simpele tips om je zelfvertrouwen te vergroten

Door Mats en Susan Billmark
zelfvertrouwen

Het liefst zou je iedere dag stralen van geluk, maar voor je het weet komt de interne criticus weer opzetten. Die zelfkritiek tast je gevoel van eigenwaarde aan. Waar komt het vandaan en hoe kun je je zelfvertrouwen vergroten? Mindfulnesstrainers Susan en Mats Billmark leggen het uit:

De negatieve en kritische gedachten die je mogelijk over jezelf hebt, heb je misschien meegenomen uit je kindertijd. Door negatieve gebeurtenissen en bepaalde levensomstandigheden op heel jonge leeftijd voel je je misschien afgewezen en anders dan anderen.

Misschien ben je mishandeld, heb je kritische opmerkingen of straf gekregen, of kreeg je zelden complimenten. Je conclusie kan dan zijn dat je waardeloos, dom of slecht bent of dat je niet goed genoeg bent.

Altijd op de tweede plaats

Dat kan ertoe leiden dat je altijd denkt dat je op de tweede plaats komt, dat je uit angst om afgewezen te worden misschien niet durft te zeggen wat je vindt of dat je gelooft dat alles perfect moet zijn. Als je later in je leven in situaties belandt waarin je afgewezen wordt, mislukt of het risico loopt de controle te verliezen, worden die oude conclusies over jezelf weer geactiveerd, en denk je dat je waardeloos en dergelijke bent.

Dat zorgt op zijn beurt voor negatieve verwachtingen die mogelijk tot angst en/of niet-functioneel gedrag leiden. Voorbeelden hiervan zijn dat je je vermijdend opstelt, heel voorzichtig bent, opgeeft waar je mee bezig bent of helemaal niets durft.

Negatieve spiraal

Al die dingen worden dan een bevestiging van je ‘gelijk’. Je krijgt meer kritische en negatieve gedachten over jezelf, in de trant van: ik ben niet goed genoeg, ik ben slecht, dom, waardeloos enzovoort. De negatieve spiraal houdt aan en kan tot depressie leiden.

Het gevoel van eigenwaarde kan bij volwassenen én kinderen laag zijn. Dit lage gevoel van eigenwaarde veroorzaakt tal van problemen. Ook leidt het ertoe dat we de bevestiging voor de overtuiging dat we goed genoeg zijn buiten onszelf zoeken, via andere mensen en via dingen.

Gevoel van eigenwaarde versterken

Als we ons gevoel van eigenwaarde versterken, groeit ook onze acceptatie van de tekortkomingen van andere mensen, en is het makkelijker om samen te werken. Als we ons gevoel van eigenwaarde versterken, waarderen we onszelf meer, zijn we tevredener over onszelf en leveren we niet meer zoveel kritiek op onszelf.

Een sterk gevoel van eigenwaarde geeft ons moed. Daardoor durven we iets meer ruimte in te nemen in sociale situaties, te zeggen wat we vinden, besluiten te nemen en contact aan te gaan met nieuwe mensen. Mensen met een sterk gevoel van eigenwaarde laten andere mensen beter tot hun recht komen, zijn vaak bescheidener ten opzichte van anderen en laten hen ruimte innemen en aan het woord komen.

Een voorwaarde om ons gevoel van eigenwaarde te laten groeien, is dat we onszelf vaker prijzen om wie we zijn, en niet alleen om wat we doen. Als we onszelf durven uitdagen om dingen te doen die we nog nooit gedaan hebben of waar we bang voor zijn, vergroten we ons zelfvertrouwen.

4 tips om je zelfvertrouwen te vergroten

Om je gevoel van eigenwaarde te vergroten kun je jezelf en anderen op een nieuwe manier gaan behandelen.

Wat jij over jezelf denkt is veel belangrijker dan wat anderen over je denken!

1. Als je je op de positieve dingen in je leven richt, leidt dat tot optimistischer gedrag en een zienswijze die jouw eigen leven en dat van anderen beter maakt. Je merkt dan ook dat je veel meer positieve energie terugkrijgt. Je kunt jezelf erin trainen positiever te worden en je denkwijze te veranderen.

2. Zorg dat je positieve mensen en inspiratiebronnen om je heen hebt. Kies die omgeving die je steunt en die het je gunt dat je je goed voelt.

3. Hang briefjes op met positieve en bekrachtigende boodschappen die je sterker maken.

4. Een goede oefening om tot gewoonte te maken: Schrijf elke avond in een dankbaarheidsboek. Leg een schrift naast je bed waarin je elke avond drie dingen opschrijft waar je dankbaar voor bent, iets wat die dag is gebeurd of iets anders. Je kunt ook een eigenschap opschrijven die je bij jezelf of iemand anders waardeert. (Denk bijvoorbeeld aan ons mooie Nachtboek, of onze prachtige bulletjournal als je wat meer ruimte nodig hebt.)

* Dit is een fragment uit het boek ‘Leva. Minder stress en meer genieten’ Mats en Susan Billmark.

Boekentip: Leva. Minder stress en meer genieten

Bestel jouw exemplaar bij onze betrouwbare webshop Boekenwereld.com

Mats en Susan Billmark, beide mindfulnesstrainer, schreven ‘Leva’ nadat ze zelf jarenlang worstelden met stress en spanning. Het Zweedse echtpaar Billmark heeft tot doel mensen te helpen stress te overwinnen en met meer plezier een bewust leven in het nu te leiden: dit is de sleutel is tot een rustiger, vrolijker en harmonieuzer leven. Korte, concrete hoofdstukken over o.a. angst, slaap, tijd en stress met kinderen worden geïllustreerd met persoonlijke ervaringen en eindigen met een inspirerende quote. De boodschap is niet nieuw, de openheid van de auteurs over hun eigen leven wel. Lees hier een fragment uit ‘Leva’. Of bestel hier jouw eigen exemplaar.

1 comment

Avatar
ANGEL 22 juni 2016 - 10:05

Ik ben iemand met zelfrespect. Dat is wel gekomen met veel vallen en opstaan.

Desalniettemin zijn vanuit respect naar de anderen én zelfrespect grenzen stellen en voor mezelf opkomen nog altijd delicaat in die zin dat mensen daar niet altijd positief op reageren.

Maar ik moet wel, over me heen laten lopen is het laatste dat ik wil en is als dusdanig geen optie.

Het is echter niet omdat je eigenwaarde hebt, zelfrespect dus, dat je alles pikt.
Ik weet wel dat anderen ook fouten maken maar dat wil niet zeggen dat ik dat accepteer en dat wil ook niet zeggen dat je beter kan samenwerken.
Integendeel, omgaan met mensen die je waarden niet delen – dat is het ook niet.

Ik steek liever mijn tijd en energie in mensen die juist wel mijn waarden delen. Het is allemaal al moeilijk genoeg.

Ik kies voor het beste en dus niet de kruimels. Ik ben niet meer tevreden met de kruimels. Dat is ook zelfrespect. Als je tevreden bent met de kruimels krijg je de kruimels.

En zelfs als je voor het beste wil gaan krijg je toch nog lessen op je weg. Dus wat verkies ik dan. Toch voor het beste te gaan zeker ?!!

Als je geen zelfrespect hebt dan ben je niet goed voor jezelf. Dan trek je dingen aan opdat je vroeg of laat toch voor het goede gaat kiezen want dan wil je de dingen die je naar beneden halen niet meer.

Veel succes aan diegenen die het hard nodig hebben.
Ga voor jezelf en het beste.

Groetjes,
Angel

Reply

Leave a Comment