Home Bewustzijn #33 Emoties voelen

#33 Emoties voelen

Door Paul Loomans

Eerste oefening: oordeelloos waarnemen
Als eerste voorbereidende fase luister je gedurende een paar minuten naar de geluiden die je kunt waarnemen. Elk geluid is hierbij welkom en van gelijke waarde. Buiten hoor je wellicht verkeer, stemmen of vogels. Binnen hoor je deuren open- en dichtgaan, een wc doortrekken of je eigen bewegingen en ademhaling.
Het is een oefening in aandacht. Omdat je alle geluiden tot je laat komen, zonder te selecteren welke je wel dan niet aangenaam of bij het moment passend vindt, train je oordeelloos waarnemen.

Tweede oefening: de secundaire reacties ontspannen
Met deze innerlijke houding van vrij en open waarnemen ga je nu het lichaam in. Welke lichaamsdelen maken zich extra kenbaar? Je zult goed de verkrampingen kunnen voelen. Het duidelijkst zijn waarschijnlijk de secundaire verschijnselen. Je zult je schouders of nek waarnemen of spanning voelen in je kaken. Je buik zal wellicht gespannen of pijnlijk aanvoelen. Probeer deze spanningen zoveel als je kunt los te laten. De nog overgebleven pijn of kramp beschouw je als gewaarwordingen die vandaag bij je lichaam horen. Door ze niet weg te drukken maar als een vertrouwd verschijnsel te aanvaarden, integreer je ze en zullen ze veel van hun negatieve werking verliezen.

Derde oefening: de emotie toelaten
Vervolgens richt je de aandacht op de ademhaling. Je zult nu goed kunnen voelen waar de ademhaling beklemd is. Dit kan in de hals, op de borst of rondom de zonnevlecht zijn. Kies de plek uit die je het beste kunt waarnemen; dit zal de plek zijn waar je de meeste tegendruk geeft.
Om nog beter waar te nemen stel je je voor dat je een schilderspalet in je ene hand hebt en in de andere hand een fijne kwast. Maak fijne penseelstreken over de plek. Kleur daar waar je de spanning het meest kunt waarnemen met een intense maar niet per se negatief aanvoelende kleur. Laat het naar de zijden aflopen in zachtere tonen.
Probeer het gevoel een naam te geven. Wat doet het precies? Trekt het of duwt het? Prikkelt het of knelt het? Snijdt het of pulseert het?
Vaak kun je waarnemen dat het gevoel in een beknelling is. Alsof er iets omheen ligt dat het gevoel vast in de grip houdt. Dit is de weerstand die je uitoefent tegen het gevoel.
Probeer dit verzet op te geven. Kijk of je kunt ontspannen en het gevoel kunt laten zijn. Na enige tijd zul je merken dat de intensiteit van het gevoel afneemt. De plek van de emotionele reactie wordt waarschijnlijk wat diffuser omdat hij niet meer ingeklemd is, en wat zachter.
Het is nog steeds geen aangenaam gevoel. Het is nog steeds enigszins een brok in de keel, een druk op de borst of een branderig gevoel in de zonnevlecht, maar minder gespannen.
De uitdaging is nu vriendschap te sluiten met dit gevoel. Door als het ware te luisteren naar het gevoel, door het waar te nemen zonder het te veroordelen, zal het vertrouwd gaan aanvoelen, als een verschijnsel dat in het lichaam is ontstaan om jou te helpen.

Afsluiten met meditatie
laat vervolgens je handen rusten op het centrum van je buik, net onder de navel, zoals eerder beschreven. De linkerhand ligt onder, de rechterhand boven. Verplaats de focus naar de plek onder je handen. Voel hoe de adem je buik doet op- en neergaan. Tel de uitademingen in meerdere series van 1 tot 10. Doordat je telt, kun je goed merken wanneer je met je gedachten meegaat. Breng telkens vriendelijk je aandacht terug naar het tellen en het voelen van de buik.
Na een aantal series zul je merken dat het gevoel in de hals, borst of zonnevlecht aan het verdwijnen is.
Je hebt je achtereenvolgens bewust gemaakt van de emotie, je hebt het verzet opgegeven en vervolgens heb je het de tijd gegeven om weg te zakken. Als je geen weerstand uitoefent tegen een emotie, klinkt deze vanzelf uit. Tegelijk met het lichaam zul je nu merken dat ook de geest zich ontspannen heeft. Je voelt de angst niet meer, je voelt je niet meer gekwetst. Vanbinnen ben je rustig en helder. Daardoor weet je ineens ook wat de juiste houding naar de toekomst toe zal zijn.

De mp3-opname die de oefening begeleidt duurt in zijn geheel 25 minuten en is hier te vinden.

Dit verhaal komt uit het hoofdstuk ‘Pijn’ uit het boek Goed Gevoel, emoties als medicijn, geschreven door Paul Loomans. Elke week plaatst Paul een blog op Inspirerend Leven waarin hij adviezen geeft hoe je kunt terugkomen tot een basis van rust en vertrouwen, vaak geïllustreerd met persoonlijke belevenissen.

3 comments

Avatar
bertina 17 januari 2018 - 16:02

de link werkt volgens mij niet

Reply
Anouschka van Wettum
Anouschka van Wettum 17 januari 2018 - 16:55

Dag Bertina, dankjewel voor je feedback! Om welke link gaat het, die van de meditatie of van het boek? Met warme groet, de redactie van Inspirerend Leven

Reply
Avatar
bertina 18 januari 2018 - 10:57

thanks! een fijne stem om naar te luisteren in de visualisatie. De link werkt weer dus

Reply

Leave a Comment