Home Mindfulness 3 tips om met mediteren te beginnen

3 tips om met mediteren te beginnen

Door Tara Stiles
meditatie 1 minuut

Als je regelmatig mediteert, kun je beter omgaan met stressvolle periodes in je leven. Betty, die altijd bij Strala kwam, worstelde met een eetstoornis en een klinische depressie die al jaren haar hele leven in beslag nam. Toen ze leerde mediteren, kreeg ze een handvat om rustig te worden en naar zichzelf te luisteren. Toen hoorde ze eindelijk de negatieve stemmen in haar hoofd. Vanuit dat bewustzijn kon ze de keuze maken om die los te laten en in plaats daarvan liefdevolle gedachten toe te laten.

Als je ervoor kiest jezelf te zien als compleet, perfect en op het juiste pad, wordt het een stuk eenvoudiger om je leven te verbeteren. Alles buiten jezelf wordt makkelijker en gaat soepeler als je je binnenwereld aandacht geeft en voedt.

Ruimte om te mediteren

Je hebt niets nodig wat je nog niet hebt. Je kunt op je bank mediteren, zittend op bed en zelfs aan je bureau. Maar als je er een speciale plek voor hebt, denk je er misschien wel eerder aan om te mediteren en wordt het sneller een gewoonte. Bij mij liggen er twee opgevouwen Mexicaanse dekens op elkaar op de vloer, tegen een muur. Dat is makkelijk en comfortabel, en elke ochtend als ik langs mijn dekens loop, weet ik weer dat als ik vijf minuutjes vrijmaak om te voelen hoe het met me gaat, het dan een fijnere dag wordt.

Drie tips om met mediteren te beginnen

1 Ga niet proberen je hoofd leeg te maken

Waarschijnlijk denk je dat het het doel van mediteren is om een kristalheldere geest te krijgen, zodat je alle geheimen van het universum ziet. Maak je niet druk: er zullen je genoeg coole ervaringen overkomen. Het is helemaal niet nodig om vreselijk je best te doen om meteen allerlei doelen te bereiken. Gedachten dwalen af, dat doen ze nu eenmaal. Telkens als je gedachten je proberen mee te nemen, beng je je aandacht simpelweg terug naar je ademhaling, naar het voelen.

Dat is alles. Het doel is dat je merkt wanneer je geest ervandoor gaat. Als je dat merkt, heb je een keuze. Je kunt je laten meevoeren maar je kunt je aandacht ook weer terug naar binnen leiden. Dat kun je telkens opnieuw doen. Observeer gewoon wat er gebeurt. Breng je aandacht terug naar ademen en voelen. Dat is je oefening. Het proces is je doel, niet de bestemming.

2 Schrijf ideeën op

Als je op mij lijkt, wil je je briljante ingevingen niet vergeten. Als je mediteert krijg je vanzelf leuke gedachten en spontane ideeën. Dat kan een geweldig plan voor je bedrijf zijn, een nieuw gerecht om uit te proberen of iets met de inrichting van je huis. Als zo’n briljant idee in je opkomt, kun je doorgaan en kijken of er nog meer komen, maar je kunt ook proberen de ideeën in je hoofd op te slaan en ondertussen gefrustreerd raken omdat je eigenlijk zou moeten mediteren. Dat overkwam mij telkens weer, totdat ik de oplossing vond.

Houd een notitieboekje bij de hand voor al die waardevolle momenten tijdens je meditatie. Krijg je een geniaal idee, schrijf het dan gewoon even op. Als het eenmaal op papier staat, kun je er later op terugkomen en het verder uitwerken. Richt je vervolgens weer op je ademhaling. Je ingevingen staan genoteerd en je hebt je heilige meditatietijd niet verspild. Win-win!

Artikel gaat verder onder banner


3 Doe het regelmatig

Net als bij yoga kun je het lang en breed hebben over de gunstige effecten en hoe fantastisch je leven ervan wordt, maar het werkt alleen als je het ook echt doet. Hier gelden dezelfde regels: vijf minuten is beter dan niets, en als je het elke dag vijf minuten doet, ben je al een heel eind. Probeer het maar eens een week en je zult een groot verschil merken. Het begin van de dag is een heel goed moment. Je hoeft er je bed niet eens voor uit te komen. Ga gewoon rechtop zitten, zorg dat je lekker zit en richt je vijf minuten op je ademhaling. Als je gedachten je proberen af te leiden van je ademhaling, kijk of je je aandacht terug kunt leiden. Gaan ze er weer vandoor, breng jezelf dan opnieuw terug. Als de vijf minuten om zijn doe je wat je normaal zou doen, en kijk dan eens of je je anders voelt.

Wees gewaarschuwd: misschien ga je anders naar jezelf kijken, met meer mededogen, en misschien ga je anders naar anderen kijken, ook met meer mededogen, en misschien ga je meer mogelijkheden voor jezelf en je leven zien. Mogelijk krijg je zelfs behoefte om mensen te helpen die jouw steun wel kunnen gebruiken. Reken er maar op dat er bijzondere dingen gaan gebeuren die jou van binnenuit zullen transformeren.


Boekentip: Werkelijk gelukkig door de kracht van meditatie

Hoe werkt meditatie? Leer stap voor stap mediteren in 28 dagen. Je krijgt les van Sharon Salzberg, een van de beste leraren ter wereld. Inclusief cd zodat je geleide meditaties kunt volgen. Bestel hier jouw exemplaar zonder verzendkosten bij onze gecertificeerde webshop Boekenwereld.com.


 

Leave a Comment