Home Gezondheid 3 mythen over yoga

3 mythen over yoga

Door Sabrina Soebhan
yoga

Over yoga wordt veel gezegd en geschreven. Grootse resultaten worden aan yoga toegeschreven en als docent merk ik dat deelnemers het advies van een arts soms in de wind slaan om te vertrouwen op de helende kracht van yoga. Hoewel sommige docenten daar anders over denken, ben ik er absoluut niet van overtuigd dat yoga alles kan helen. Mijn advies is steevast om advies in te winnen bij een arts en aan de hand daarvan te kijken of yoga een aanvulling kan zijn op de behandeling.

Inmiddels zijn er velen onderzoeken geweest naar de effecten van yoga en daaruit blijkt dat yoga kalmeert, ontspant en energie geeft. Uit die onderzoeken blijkt echter dat yoga lang niet zo veilig is als menig docent beweert. William Broad, wetenschapsjournalist, schreef in zijn boek The Science of Yoga: ‘De risico’s en voordelen bleken vele malen groter dan ik ooit had gedacht. Yoga kan dodelijk zijn of het kan je leven redden. Andere sporten zijn daarmee vergeleken kinderspel.’

3 mythen over yoga

1. Een diepe ademhaling brengt meer zuurstof in het lichaam

Een mythe die vaak wordt uitgesproken door docenten, is dat er meer zuurstof in het lichaam komt wanneer er diep wordt geademd. Broad: ‘Het ritme van je ademhaling kan de helft lager zijn tot wel honderd keer hoger, zonder het zuurstofgehalte te beïnvloeden. In de lucht om ons heen is een overdaad aan zuurstof en de hemoglobine is verzadigd met zuurstof, ook als we in rusttoestand verkeren.’

De hoeveelheid zuurstof die we opnemen is onder andere afhankelijk van de hartslag, spieractiviteit en stofwisseling, maar dus niet van de ademhaling. Wanneer je maandenlang actief sport, zal de zuurstofopname omhoog gaan. Actieve vormen van yoga kunnen hier dus ook zeker invloed op hebben, al schrijft Broad dat het doen van een aantal zonnegroeten slechts vergelijkbaar is met het effect van een stevige wandeling.

Het vertragen en verdiepen van de ademhaling heeft overigens wel het gevolg dat het CO2-gehalte  stijgt. Het gevolg hiervan is weer dat de zuurstoftoevoer naar de hersenen zal verhogen. Een kalm gevoel is het effect.

2. Yoga is een veilige manier van bewegen

Guru Gitananda zei ooit: ‘Yoga is zo veilig als moedermelk.’ Nog steeds wordt deze uitspraak herhaald door docenten, maar niets is minder waar. Net zoals elke vorm van bewegen, brengt het beoefenen van yoga risico’s met zich mee. Er zijn tientallen docenten die jarenlang houdingen verkeerd hebben uitgevoerd en daardoor blijvende schade hebben aangericht in hun lichaam. Ik kan hierover meepraten. Een sluimerende schouderblessure is het gevolg van te veel belasting door yoga. Hoewel ik nu goed met de blessure kan omgaan, heb ik me er ook bij neergelegd dat deze nooit meer helemaal zal verdwijnen. Op de achtergrond is de beperking altijd aanwezig.

Broad: ‘De meest gerapporteerde blessures zijn die van gewrichten, zoals de polsen, de enkels, knieën, schouders en nek. De banden die de botten en gewrichten bij elkaar houden, kunnen te veel gestretcht worden en wanneer dat gebeurt, komen ze niet meer terug in hun oude vorm waardoor gewrichten te los komen te zitten. Bij vormen van hot yoga is dit risico nog groter, omdat de warmte ervoor kan zorgen dat je sneller overstretcht.’

Volgens Broad zijn de hoofdstand, schouderstand, driehoek, de ploeg, de cobra, het wiel en de verlengde driehoek de meest gevaarlijke yogahoudingen. De nek wordt in deze houdingen extreem gebogen, waardoor er druk op de nekwervels komt. Bloedvaten kunnen hierdoor worden aangetast, met het risico op een hersenbloeding. Zijn advies is dan ook om deze houdingen over te slaan of om ze zeer zorgvuldig uit te voeren door de nek niet te ver te strekken.

3. Yoga voorkomt of geneest allerlei ziekten

In mijn beleving is dit wel de meest kwalijke mythe. Een enkele keer kom ik een uitspraak tegen van een guru of docent die beweerd dat yoga ziekten, waaronder kanker, kan voorkomen dan wel genezen. Laat ik duidelijk zijn: hier is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor te vinden. Yoga creëert meer lichaamsbewustzijn, kan behulpzaam zijn in het proces van acceptatie en kan helpen om te ontspannen. Allemaal aspecten die kunnen bijdragen aan het herstelproces, maar waarvan niet direct kan worden gesteld dat ze helend werken. Neem dus altijd je verstand met je mee, raadpleeg altijd een arts en neem zijn of haar advies mee in de beslissing die je neemt.

Leave a Comment