Home Bewustzijn 3 mindfulness-oefeningen om je december-stress onder controle te houden

3 mindfulness-oefeningen om je december-stress onder controle te houden

Door Gast auteur

De drukste maand van het jaar staat weer voor de deur en we weten allemaal wat dat betekent: eindeloze to-do-lijsten en een slopend tijdgebrek. Want op je werk moet je de laatste projecten afronden, je moet cadeautjes kopen, je moet meehelpen aan de festiviteiten op de school van je kinderen en dan moet je ook nog een verrassend kerstdiner op tafel toveren… om van alle sociale verplichtingen met ouders, schoonouders en exen nog maar te zwijgen! Maar met deze eenvoudige mindfulness-oefeningen zonder zweverigheid kun je – ook in deze stressvolle periode – je hoofd koel en je hart rustig houden.

Het is in deze tijd van het jaar extra belangrijk om bij jezelf te blijven en je niet over de kop te werken. Realiseer je dat je die to-do-lijst niet sneller afhandelt door met hartkloppingen rond te rennen en druk-druk-druk te doen. Gelukkig kun je dit soort stress eenvoudig voorkomen door regelmatig een praktische mindfulness-oefening in te zetten. Dat is beter voor jou en beter voor je naasten.

1. Focus versus versnippering

Alles wat er deze maand toch echt gebeuren moet, kun je op twee manieren doen:

  1. haastig, oppervlakkig en multitaskend, met een verhit hoofd van de stress
  2. met volledige aandacht, zodat je innerlijk rustig blijft

Alhoewel haasten je het idee geeft dat je lekker opschiet, word je er in werkelijkheid alleen maar langzamer van (door gebrek aan concentratie) en verspil je dus meer tijd dan je lief is. Bovendien tast je er ook je gezondheid mee aan, omdat je lichaam constant het stress-hormoon cortisol moet aanmaken. En dat is niet zo prettig voor al die ultraverfijnde systemen in je lichaam.

Is één van je taken dat je online cadeautjes moet zoeken? Besteed daar dan je volledige aandacht aan, zonder tussendoor ook te Facebooken en zakelijke e-mails te beantwoorden. Als je één taak met aandacht uitvoert, dan ben je gegarandeerd sneller klaar. Een extra bonus is dat je daarna een tevreden gevoel hebt: ‘Zo, dat is gebeurd!’

Pas dan richt je je op de volgende taak, die je ook weer met aandacht en zonder afleidingen uitvoert en afrondt.

2. Creëer be-breaks

Na elke taak die je hebt voltooid, zoals het afhandelen van een telefoontje, het versturen van een email, het bijwonen van een vergadering, of het schrijven van een rapport, neem je bewust een be-break. Een be-break is een korte pauze van zo’n 3 minuten waarin je jezelf toestaat dat je gewoon bent, in plaats dat je iets doet.

Tijdens je be-break wandel je van je bureau naar de kantoorkeuken, of naar het balkon of de tuin. Laat je telefoon achter op je bureau (wees moedig, je kunt het!!) en loop in volledig bewustzijn.

Zo geef je volledige aandacht aan het loop-proces: voel je voeten op je vloer. Hoe je spieren samenwerken om eerst je ene been, dan je andere been op te tillen. Hoe je lichaam zich rechtop houdt en hoe je hoofd op je nek balanceert. Voel de uitdrukking op je gezicht en verzacht deze door je gezichtsspieren te ontspannen. Als je op je bestemming bent, adem dan een paar keer diep in.

Dan zeg je tegen jezelf:

‘Ik leef nu, en daar ben ik dankbaar voor.’
‘Ik respecteer mijn lichaam dat altijd tot mijn beschikking staat, zonder te klagen.’
‘Dit is een bijzonder moment dat mijn volledige aandacht verdient.’

Pas nadat je zo een paar minuten van je be-break genoten hebt, begin je aan je volgende taak met een rustig hart en een heldere geest.

3. Focus niet alleen op taken, maar ook op mensen

Natuurlijk wil je de perfecte partner zijn, de perfecte moeder/vader, de perfecte dochter/zoon en ook de perfecte collega. Maar ondanks deze zoete fantasie ben je gewoon een mens. Een mens dat het in deze maand extra druk heeft en dus gegarandeerd wat steken zal laten vallen.

Besef dat wie je bent belangrijker is dan wat je doet. Zou je al je taken perfect uitvoeren… maar wel grommend en snauwend en zonder enige aandacht voor wie dan ook… dan zal toch echt niemand blij worden van jouw aanwezigheid. Voer je een paar taken echter redelijk oké uit, maar met innerlijke rust, een ontspannen lach en een vriendelijk woord voor iedereen die je tegenkomt (ja, dus ook voor de caissière in die overvolle supermarkt), dan ben je gegarandeerd een hit voor alle mensen om je heen.

Bovendien geeft het je een goed gevoel om aandacht op te brengen voor het welzijn van de mensen om je heen, in plaats van je te verliezen in al die (uiteindelijk onbelangrijke) taken die uitgevoerd moeten worden.

Voorkom stress door een andere mind-set aan te nemen

Als je een druk leven leidt, dan helpt mindfulness-in-alles-wat-je-doet om stress binnen de perken te houden en je focus, weerbaarheid en emotionele intelligentie een gezonde oppepper te geven. Zoals je ziet, hoef je niet te mediteren om toch te profiteren van al het goede dat mindfulness biedt. Door je dagelijkse taken met een andere mind-set uit te voeren, kun je vandaag nog beginnen met het creëren van een evenwichtiger en meer vervullend leven. Je vindt meer tips en advies in Marisa’s verdiepingsartikel over praktische mindfulness-oefeningen.

Geschreven door Marisa Garau

Boekentip: Het wonder van mindfulness

Zenmeester Thich Nhat Hanh geeft in ‘Het wonder van mindfulness’ praktische aanwijzingen om dagelijks mindfulness te beoefenen. Zijn belangrijkste uitgangspunt is helder: wees aanwezig in het hier en nu, ieder moment van de dag. Praktisch en toegankelijk – een wereldwijde bestseller.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 14,99

 

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment