Home Bewustzijn 3 manieren om meer geluksmomenten in je leven te ervaren

3 manieren om meer geluksmomenten in je leven te ervaren

Door Irene Langeveld

In hoeverre leef jij op de automatische piloot? We doen het bijna allemaal. Voordat je het weet kan er een hele dag voorbij zijn zonder dat je echt aanwezig bent geweest bij wat er gebeurde.

Je was er wel, maar je hoofd zat al in de toekomst of was nog bezig met wat er eerder was gebeurd. Je zat achter je computer met je hoofd nog bij je kind. Of je was in gesprek maar ondertussen met hele andere dingen bezig. Je at iets lekkers zonder het echt te proeven. De zorgenmachine draait overuren.

Maar heb je ook de mooie lucht gezien? De vogels horen fluiten? Het zonlicht naar binnen zien schijnen? Kleine geluksmomentjes gevonden in je dag?

Hoe voorkom je dat je altijd maar in je hoofd zit en daardoor nooit écht je leven meekrijgt? De sleutel daarvoor ligt in het hier en nu. Echt aanwezig zijn bij dat wat er nu is, in plaats van rondjes te draaien in je hoofd. Hieronder 3 tips om verbinding te maken met het hier en nu en meer van die geluksmomentjes in je dag te vinden:

1 Gebruik je zintuigen

Zoals je aan de voorbeelden hierboven kunt zien: het hier en nu beleef je via je zintuigen (niet in je hoofd) en dáár zitten ook je geluksmomentjes. En het grote voordeel is: het nu is er altijd. Je hoeft er alleen maar aan te denken je zintuigen te gebruiken.

Sluit je ogen en luister naar de geluiden: dichtbij, veraf, wellicht zelfs binnenin je. Breng je handen naar je benen en voel de stof van je broek. Voel hoe de tafel voelt die je aanraakt. De pen in je handen. Open je ogen en kijk hoe het licht reflecteert in het glas voor je. Zie de bladeren van de boom voor het raam en hoe die bewegen in de wind.

Blijf ook echt even aanwezig bij dat wat je waarneemt zodat het echt kan binnenkomen. Zo kun je jezelf in het hier en nu ankeren en de rust ervaren die dat je kan brengen.

Tip: er zijn apps beschikbaar voor je telefoon waarbij je om de zoveel minuten of uren een belletje hoort als reminder om hier en nu te zijn. Heel zinvol om je te helpen het niet te vergeten. Je zintuigen gebruiken werkt namelijk altijd, maar je moet er wel om denken ze bewust te gebruiken. Google ‘mindfulness app windows/mac/iphone/android/etc’ en je vindt er vast één die voor je werkt.

2 Bekijk de wereld als een kind

Een andere leuke oefening: doe net alsof je weer een kind bent en alles voor de eerste keer ziet. Wat zou je opvallen? Waar zou je naar kijken? Loop je dan nog steeds zonder nadenken door de gevallen herfstbladeren of neem je dan de tijd om ze te bekijken, te voelen, te ervaren?

Neem eens de tijd om de wereld te ervaren alsof het allemaal nieuw voor je is. Bijvoorbeeld tijdens een (lunch)wandeling of pauze, of als je met iets bezig bent wat je normaal gesproken op de automatische piloot doet, zoals de was opvouwen of de vaatwasser inruimen. Wees helemaal aanwezig bij wat je doet en verwonder je over dat wat je ziet, hoort, ruikt, voelt, ervaart. Ook dat brengt je direct in verbinding met het hier en nu.

3 Gebruik je adem als anker

Het mooie van je ademhaling is dat het:

  • je direct in je lichaam en in het hier en nu brengt
  • altijd bij je is (als het goed is :-))

Je kunt je ademhaling als anker gebruiken om te verbinden met het hier en nu. Probeer in eerste instantie niet te multitasken (ademhalen en tegelijkertijd iets anders te doen) maar je even helemaal 100 procent op je ademhaling te richten.

Laat alles even vallen en volg hoe je ademhaling naar binnenstroomt. Waar voel je dat? Hoe voelt dat? (bijvoorbeeld warm/koud, uitzetten/invallen, stilte/beweging). Wat hoor je? Neem dan waar hoe je ademhaling overgaat van de inademing naar de uitademing. Gaat dat vloeiend en snel of is er een pauze? En wat gebeurt er als de uitademing begint? Waar voel je dat? Wat gebeurt er? Er zijn geen goede of foute antwoorden, het gaat erom dat je observeert hoe het nu voor jou is, vanuit nieuwsgierigheid en openheid.

Als je zo een hele in- en hele uitademing gevolgd hebt, ben je ook gelijk in het hier en nu. Begin klein zodat je niet gefrustreerd raakt als het niet lukt. Het is heel normaal dat je gedachten afdwalen als je 10 ademhalingen probeert te volgen, dus begin gewoon bij eentje en kijk hoe dat gaat.

Ook hier kun je jezelf een aantal keer per dag laten herinneren om naar je adem te gaan en jezelf op die manier weer in contact te brengen met wat er nu is.

Bonuspunten als je eerst naar je adem gaat en daarna je zintuigen openzet om te ervaren wat er NU gebeurt! 🙂


Meer lezen over meditaties om te verbinden met de rust in jezelf? Vraag hier de meditatieserie Leven Vanuit je Hart aan op de website van Irene Langeveld.

Beels: Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash

Laat een bericht achter