Home Hooggevoeligheid De 3 grootste misverstanden over hooggevoeligheid

De 3 grootste misverstanden over hooggevoeligheid

Door Irene Langeveld

In dit artikel bespreek ik de meest gehoorde misverstanden over hooggevoeligheid en geef ik je handvatten om je gevoeligheid steeds meer als een kracht en steeds minder als een probleem te kunnen ervaren.

1 Hooggevoeligheid is een stoornis

Veel mensen denken dat hooggevoeligheid een diagnose is die je kunt krijgen van bijvoorbeeld een psycholoog. Dat is niet zo. Er zijn zelfs nog geen eenduidige criteria om te bepalen of je wel of niet hooggevoelig bent. (Daar wordt aan gewerkt, o.a. door prof. dr. Elke van Hoof in Brussel). Wel komt er steeds meer wetenschappelijk onderzoek naar hooggevoeligheid, waardoor we een steeds beter beeld krijgen van wat het wel en wat het niet is.

De meest gangbare ‘definitie’ is deze: hooggevoelige mensen verwerken informatie op een dieper niveau dan mensen die niet hooggevoelig zijn. Dat kan allerlei gevolgen hebben, bijvoorbeeld:

  • snel overprikkeld zijn: overweldigd worden als er teveel ‘input’ is (geluid, licht, emoties, etc)
  • nuances, verbanden en patronen zien die anderen niet zien
  • non-verbale informatie oppikken en tussen de regels door kunnen lezen
  • creatiever en buiten de lijnen denken
  • jezelf wegcijferen omdat je zo sterk de ander aanvoelt

Meer of minder gevoelig

Ik zie hooggevoeligheid als een schaal: je kunt meer of minder gevoelig zijn. De bovenste 15-20% van die ‘gevoeligheidsschaal’ noemen we hooggevoelig of hoogsensitief. Binnen die groep zijn grote verschillen in hoe gevoelig mensen zijn en waar ze precies gevoelig voor zijn.

De één heeft bijvoorbeeld vooral last van zintuiglijke prikkels (fel licht, harde geluiden), een ander heeft vooral last van het oppikken en overnemen van emoties van anderen. Sommige hooggevoelige mensen ervaren hun gevoeligheid helemaal niet als een probleem. Anderen voelen zich heel kwetsbaar en hebben er dagelijks veel last van.

Probleem

Veel mensen ervaren hun gevoeligheid in eerste instantie als een probleem. Maar wanneer ze er (beter) mee leren omgaan, wordt het steeds meer een kracht en talent in plaats van een probleem. Op het moment dat je ontdekt dat je hooggevoelig bent, vallen er vaak een heleboel puzzelstukjes op hun plaats. Je begrijpt beter waarom je bent wie je bent en waarom je worstelt met bepaalde dingen.

Bijvoorbeeld:

  • een hekel hebben aan groepen
  • (extreem) vermoeid zijn na contact met bepaalde mensen (ze ‘zuigen je leeg’)
  • hoofdpijn of andere klachten krijgen nadat je op drukke plekken bent geweest
  • aan het eind van een werkdag helemaal op zijn terwijl je collega’s nog gezellig iets gaan drinken

Dat zijn een paar voorbeelden van uitdagingen die ik vaak hoor als mensen net ontdekken dat ze hooggevoelig zijn. Het is dan fijn om te weten dat er:

  1. niets mis met je is
  2. 15-20 % van de mensen hooggevoelig is (en dat is eigenlijk best veel!)
  3. dat je kunt leren om anders met je hooggevoeligheid om te gaan zodat je er minder last van hebt

Pluk de vruchten

En dan kun je steeds meer de vruchten gaan plukken van je gevoeligheid, zoals:

  • je sterke intuïtie
  • je creativiteit
  • jouw mogelijkheid om buiten de box te denken en oplossingen te bedenken waar nog niemand op gekomen was
  • je mogelijkheid om op diep niveau te verbinden met anderen, de natuur én met jezelf
  • je interesse in spiritualiteit/zingeving/verdieping

Hooggevoeligheid is dus een talent, maar een talent dat met specifieke uitdagingen komt. Wanneer je daarmee om leert gaan, kun je steeds meer de kracht in en van je gevoeligheid gaan ervaren.

2) Hooggevoelige mensen zijn introvert

Dat hoeft niet! Het standaard beeld dat veel mensen hebben, is dat hooggevoelige mensen verlegen en introverte mensen zijn. En dat kan. Zoals ik al zei is de groep hooggevoelige mensen heel divers.

Je kunt ook extravert zijn en hooggevoelig, en je kunt zelfs een ‘high sensation seeker’ (hss) zijn in combinatie met hooggevoeligheid. High sensation seekers zijn mensen die van nature prikkels en nieuwe ervaringen opzoeken. Ben je daarbij ook hooggevoelig dan is het een bijzondere balans die je moet vinden tussen aan de ene kant die ervaringen opzoeken en aan de andere kant tijd vinden om jezelf weer op te laden en de spanning en prikkels ‘af te voeren’ zodat je in balans blijft.

3) Als hooggevoelige moet je je leren afschermen van de buitenwereld

Eén van de eerste vragen die mensen mij vaak stellen is: ‘hoe kan ik me afschermen zodat ik niet zoveel voel?’ Wat mij betreft is dat niet helemaal de juiste vraag. Je kunt je sensitiviteit namelijk niet afsluiten. Je kunt het wel proberen, en dat werkt ook wel eventjes, maar uiteindelijk ben je wie je bent en ga je tegen jezelf vechten als je je sensitiviteit wilt uitschakelen. Dat werkt niet.

Wat wel werkt: leren om zo stevig in je schoenen te staan dat je nog steeds alles voelt wat je nu voelt, maar dat je het gelijk weer los kunt laten. Een vriendin van mij zei ooit: ‘ik zet gewoon de achterdeur open’. Alles wat je voelt van de buitenwereld mag binnenkomen en dan gelijk weer wegstromen. Als je het niet vasthoudt, kan dat een heel soepel proces worden. Dan kun je opmerken wat er gebeurt zonder dat je er last van hebt. Je hoeft je dan ook helemaal niet meer beperkt te voelen door je gevoeligheid. Ik zie dat bij veel mensen om mij heen gebeuren.

Oefening

Dat vraagt wel oefening en een dagelijks bewustzijn van je gevoeligheid en je eigen grenzen. Het vraagt van je dat je jezelf steeds beter leert kennen. Dat je weet wat er in jou speelt (en ruimte geeft aan dat wat er in je leeft). En dat je steeds meer zonder oordeel naar jezelf en anderen leert kijken.

Het vraagt ook van je dat je de focus verlegt van de buitenwereld terug naar jezelf. Wanneer je steeds bezig bent met wat er om je heen gebeurt, kun je de verbinding met jezelf verliezen. En dan ben je heel erg kwetsbaar voor dat wat er binnenkomt. Dat is een veel voorkomend probleem van hooggevoelige mensen. Maar wanneer je de focus terug brengt naar jezelf en leert om je aandacht en energie bij jezelf te houden en van dááruit te verbinden met de buitenwereld, sta je enorm veel steviger.

Door kleine aanpassingen en simpele oefeningen kun je al snel effect merken: je voelt je steviger en meer in balans en kunt meer hebben. Het is niet ingewikkeld maar vraagt wel dagelijks bewustzijn. Eenvoudige, dagelijkse oefeningen kunnen een enorm verschil maken in hoe je jezelf, je gevoeligheid en de wereld beleeft.

Ik help je graag bij bovenstaand proces. Op mijn website vind je een gratis introductiecursus over de valkuilen en talenten van hooggevoeligheid (en hoe je daarmee om kunt gaan). Zodat je je gevoeligheid steeds maar als een talent en steeds minder als een probleem kunt gaan ervaren: klik hier om je gratis aan te melden.

Boekentip: Voluit leven met hooggevoeligheid

Susan Marletta Harts Voluit leven met hooggevoeligheid biedt concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling. Een gids vol praktische handvatten om je leven als hooggevoelige ook echt voluit te kunnen gaan leven.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

1 comment

Avatar
DAVE 27 oktober 2017 - 18:13

Zo herkenbaar. En ja als je hgg als een gave gaat zien waar je heel gelukkig mee kunt zijn geeft rust.

Reply

Leave a Comment