Home Hooggevoeligheid 10 cruciale tips bij hoogsensitiviteit

10 cruciale tips bij hoogsensitiviteit

Door Mieke Lannoey
hoogsensitiviteit (1)

Hoogsensitiviteit is een eigenschap die komt met gevoeligheden en uitdagingen, maar ook met heel wat mogelijkheden en talenten. Ik vergelijk het wel eens met een fruitboom. Je bent gevoelig voor omgevingsomstandigheden, maar als je je natuur tot bloei kunt laten komen dan plukt iedereen om je heen daar de vruchten van. Om je eigen natuur te verwezenlijken, zijn er een aantal cruciale dingen waar je als hoogsensitief persoon rekening mee kunt houden. Mieke Lannoey, auteur van Nooit meer de oude, heeft ze voor je op een rijtje gezet.

10 cruciale tips bij hoogsensitiviteit

1. Leer jezelf kennen

Als hoogsensitief persoon voel je de emoties, behoeften, stemmingen en verwachtingen van anderen haarfijn aan. Bovendien heb je een groot inlevingsvermogen.  Doordat je van nature afgestemd bent op je omgeving, ga je wel eens voorbij aan jezelf. Aan wat jouw noden en verlangens zijn. Aan wat belangrijk en van waarde voor je is. Als je jezelf niet leert kennen, zal je er op een bepaald moment achter komen dat je niet jouw leven leeft maar het leven dat van jou verwacht wordt. Zelf had ik een burn-out nodig om te ontdekken wie ik was los van de buitenwereld. Pas toen, op mijn 31, ben ik een eigen identiteit gaan ontwikkelen en durfde ik te kiezen voor het soort leven dat mij inspireert.

2. Ontwikkel je intuïtie

Als je het eigenaarschap van jouw leven wilt opnemen, zal je de nood aan andermans goedkeuring en bevestiging dienen los te laten. Door te leren vertrouwen op je gevoel en onderscheid te leren maken tussen intuïtie en angst, bouw je innerlijke autoriteit op. Door jouw innerlijke GPS te gaan gebruiken zal je ontdekken hoe betrouwbaar en accuraat deze is.

3. Tune dagelijks in bij jezelf

Leer je meer af te stemmen op wat er in jezelf gebeurt dan op wat er om je heen gebeurt, zo hou je je energie bij jezelf en geraak je minder snel overprikkeld of afgeleid. Door een dagelijkse spiritual practice zoals journaling of meditatie hou je de vinger aan de pols bij jezelf. Je vergroot je (zelf)bewustzijn en ontdekt de rijkdom van je innerlijke wereld.

4. Haal de spanning uit je lichaam

Doordat jouw zenuwstelsel subtiele omgevingsinformatie oppikt, verkeer je automatisch in een hogere staat van alertheid. Je staat met andere woorden onder veel meer stress dan je zelf beseft. Lichaamswerk is een must om ervoor te zorgen dat deze onbewust opgebouwde spanning ook weer losgelaten wordt. Gelukkig zijn er tal van methoden om jou daarbij te helpen. Zelf ben ik fan van TRE®, tension releasing exercices, omdat het zo eenvoudig en effectief is.

Weet ook dat ontspanning op lichaamsniveau veel verder reikt dan ontspanning op mentaal niveau. Op momenten dat je denkt ontspannen te zijn, ben je dat vaak enkel op een oppervlakkige laag. Je dient echt te leren om ook op die diepere laag in jezelf stroming toe te laten. Dit heeft bovendien een rechtstreeks effect op de stroming in je leven.

5. Leer dieper ademhalen

Stress zorgt ervoor dat je ademhaling hoger komt te zitten. Als je bewust je ademhaling leert te verdiepen, geef je het signaal aan je lichaam dat het veilig is. Een diepe buikademhaling zorgt ervoor dat er meer zuurstof in deze regio komt, wat je verteringsprocessen bevordert. Zowel de vertering van voedsel als van emoties.  Je ademhaling zorgt ervoor dat er meer ruimte komt in jezelf. Ruimte voor levensenergie. Ademen is Leven binnenlaten.

6. Leef zoveel mogelijk volgens je eigen ritme

Ik zie meer en meer (hoog)sensitieve mensen voor ondernemerschap kiezen, wat vooral te maken heeft met deze behoefte. Het kunnen leven en werken volgens hun eigen ritme, wat hen productiever en effectiever maakt. Als je weet dat slechts 20% van de bevolking hoogsensitief is, dan weet je ook dat je leeft in een wereld die voor 80% niet op jouw ritme is afgestemd. Wat het voor jou extra belangrijk maakt om daar aandacht voor te hebben.

7. Zet me-time als eerste in je agenda

Aanvaard dat je meer behoefte hebt aan me-time dan minder sensitieve mensen. Dat komt doordat jouw zenuwstelsel veel meer (subtiele) informatie oppikt en deze vervolgens ook veel diepgaander verwerkt. Hoezeer je ook kunt genieten van het gezelschap van anderen, op een bepaald moment zijn er meer prikkels binnengekomen dan dat er verwerkt kunnen worden en stroomt jouw emmer over. Hierdoor kun je prikkelbaar worden, wat je soms (onterecht) afreageert op je omgeving. Dit kan je voorkomen door voldoende tijd voor jezelf te blokkeren in je agenda.

8. Leer andere hoogsensitieve mensen kennen

Lange tijd heb ik mij ‘anders’ gevoeld, de vreemde eend in de bijt. Hierdoor kon ik me met momenten erg eenzaam voelen, alsof niemand mij werkelijk begreep. Terwijl ik een uitgebreide vrienden-en kennissenkring had. Dat veranderde van zodra ik mij begon te interesseren in persoonlijke groei en spirituele ontwikkeling. Plots ging er een wereld vol gelijkgestemden voor mij open. Het is dan ook eigen aan hoogsensitieve mensen om levenslang te leren en met zelfontwikkeling bezig te zijn.

9. Vind manieren om jezelf te uiten

Hoewel veel hoogsensitieve mensen in hulp- en dienstverlenende sectoren werken, vormen creativiteit en zelfexpressie de rode draad van je leven. Niet toevallig bleken heel wat grote kunstenaars en uitvinders hoogsensitief te zijn. Ga aan de slag met je ideeën en werk je inspiratie uit. Je hebt de wereld heel wat vernieuwing, wijsheid en originaliteit te bieden. Doe aan zelfexpressie: teken, schrijf, zing, kook, dans… wees bezig met wat jou in flow brengt.

10. Zorg voor optimale omgevingsomstandigheden

Jouw omgeving bepaalt of jouw potentieel zich kan ontplooien of niet. Met omgeving bedoel ik zowel jouw werk-, woon- als relationele omgeving. Jouw omgeving dient te kunnen voldoen aan de 3 V’s. Ze dient jou veiligheid te bieden, de vrijheid te geven om jezelf te zijn en voldoende voedsel te voorzien om te kunnen blijven groeien.

Een omgeving die niet (meer) vruchtbaar voor jou is, kan aanleiding geven tot een burn-out. Meer daarover in  mijn boek Nooit meer de oude‘.  Net zoals een kamerplant langzaam maar zeker al zijn vitaliteit verliest als hij niet tijdig in een ruimere pot met verse potgrond wordt verplaatst, slorpt een omgeving waarin je je potentieel niet verder kunt ontplooien langzaam maar zeker al je vitale levenskracht op. Het is essentieel jezelf tijdig te verpotten.

Bedankt om mijn artikel te lezen! Ik hoop dat het je mocht inspireren. Lees je graag meer van mij? Kijk voor meer informatie op: Mieke Lannoey

Deze artikelen vind je vast ook leuk

2 reacties

Tine Goekint 10 februari 2021 - 17:47

Het artikel heeft me kracht en innerlijke stem gegeven. Aan mezelf werken, appreciëren is fundamenteel.

Reply
Tijtgat Gery 12 februari 2021 - 20:44

Top info bedankt

Reply

Laat een bericht achter